Sådan gendanner du slettede billeder fra et Nikon-kamera efter at have tømt kortet?

Jeg kom ved et uheld til at tømme hukommelseskortet i mit Nikon-kamera, før jeg tog en sikkerhedskopi af et helt sæt billeder. Kortet indeholdt vigtige billeder, som jeg virkelig har brug for at gendanne, og jeg leder efter den bedste måde at gendanne slettede Nikon-kamerabilleder efter formatering eller tømning af kortet. Alle sikre gendannelsestips eller forslag til software vil være en hjælp.

Nikon-fotos slettet, kortet ser tomt ud, ingen backup

Jeg har været igennem dette med et Nikon SD-kort, og den vigtigste del var, hvad der skete efter filerne forsvandt. Selve sletningen var ikke hovedproblemet. Det var det at skrive nye ting til kortet.

Hvis dine RAW-billeder, JPEG-filer eller endda hele kortet ser ud til at være væk, så stop med at bruge kortet nu. Ingen flere billeder. Ingen omformatering. Ingen kopiering af filer over på det. Slettede billeder bliver ofte liggende, indtil nye data bliver skrevet ovenpå dem. Når det sker, bliver gendannelse hurtigt meget sværere.

De fleste Nikon-kameraer gemmer på SD-kort eller et andet flytbart kort, så dette er normalt en gendannelse af hukommelseskort, ikke noget med kamerareparation. Jeg fik bedre resultater ved at tage kortet ud og bruge en kortlæser på min computer. USB gennem kameraet føltes langsommere og mindre pålideligt.

Hvis du ikke har nogen backup, er gendannelsessoftware det første, jeg ville prøve. Jeg brugte Disk Drill. Det fandt Nikon-filtyper som NEF, NRW og JPEG uden at jeg skulle rode rundt i en masse indstillinger.

Hvad jeg gjorde

1. Tog SD-kortet ud af Nikon-kameraet.
  2. Satte det i min computer med en kortlæser.
  3. Installerede Disk Drill på computeren, ikke på SD-kortet.
  4. Valgte kortet og trykkede på Søg efter mistede data.
  5. Kørte Universal Scan. Til slettede billeder og hurtig formatering fungerede det fint for mig.
  6. Ventede på, at scanningen blev færdig, og forhåndsviste derefter billederne.
  7. Gendannede alt til computeren, aldrig tilbage til det samme SD-kort.

Det trin med forhåndsvisning betyder mere, end folk tror. Hvis billedet åbner i forhåndsvisning og ser normalt ud, plejer jeg at tage det som et godt tegn.

Hvis du også mistede video

Jeg ville køre Advanced Camera Recovery efter hovedscanningen. Kameravideofiler bliver nogle gange fragmenterede, og den almindelige scanning overser dele. Jeg har set den anden scanning hente klip, som den første sprang over.

Ting der forvirrer folk

Kortet vises som tomt

Jeg har set dette ske efter sletning, en hurtig formatering eller skade på filsystemet. Tomt betyder ikke altid slettet helt. Hvis de gamle data ikke er blevet overskrevet, har du stadig en chance.

NEF-filer vil ikke åbne i Windows

Denne skræmmer folk uden grund. En gendannet NEF-fil kan godt være fin, men Windows viser den ikke korrekt uden software, der understøtter Nikon RAW. Jeg oplevede dette én gang og troede, filen var ødelagt. Det var den ikke.

De gendannede navne ser forkerte ud

Helt normalt. Gendannelsesværktøjer genopbygger ofte filer ud fra filsignaturer i stedet for det oprindelige mappesystem. Så du kan få mærkelige filnavne og ingen oprindelig mappestruktur. Irriterende, ja. Ødelæggende, nej.

Tjek for kopier, før du bruger tid på at scanne

Jeg ville stadig kigge rundt først.

• Din computer, hvis du importerede efter en rejse
  • SnapBridge
  • Nikon Image Space
  • Google Fotos
  • Dropbox
  • Enhver gammel backupmappe, du havde glemt fandtes

Jeg fandt engang en halvfærdig import i en tilfældig mappe med billeder og sparede mig selv for en lang scanning.

Hvornår jeg ville stoppe og overlade det til andre

Hvis ingen computer registrerer kortet, hvis det hele tiden mister forbindelsen under scanningen, eller hvis kortet ser fysisk beskadiget ud, ville jeg stoppe der. Bliv ikke ved med at prøve igen, indtil det dør helt. På det tidspunkt giver et gendannelseslaboratorium mere mening.

Hvis dine Nikon-fotos blev slettet, kortet blev tømt, eller kortet pludselig ser blankt ud, er der stadig en rimelig chance for, at billederne er der. Hastighed betyder noget. Tag kortet ud, stop alle skrivninger, scan det fra en kortlæser, og gendan filerne et andet sted. Det gav mig den bedste chance.

Træk kortet ud nu. Tag ikke flere billeder. Formater det ikke igen. De to fejl dræber hurtigt chancerne for gendannelse.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpointen, stop først al skrivning. Hvor jeg adskiller mig er dette, jeg ville bruge 5 minutter på at tjekke for skjulte importer, før jeg kører en lang scanning. Nikon-filer ender ofte i DCIM-kopier, Lightroom-importer, Finder-importer eller SnapBridge auto-sync-mapper, og folk glemmer det.

Min rækkefølge ville være:

1. Tjek din computers Billeder, Overførsler, Lightroom-katalog, Fotos-appens importhistorik.
  2. Tjek Nikon Image Space, Google Fotos, OneDrive, Dropbox.
  3. Hvis der ikke er noget der, så fjern SD-kortet og scan det på en computer med en kortlæser.

Hvad angår software, er Disk Drill et solidt valg til gendannelse af Nikon-billeder, fordi det håndterer NEF, NRW, JPG, MOV og MP4 godt. Hvis kortet kun blev tømt eller hurtigformateret, er chancerne for gendannelse ofte rimelige. På sunde SD-kort lykkes gendannelse af slettede billeder ofte, medmindre nye data har overskrevet de gamle filer. Den del betyder mest.

Et par ekstra tips folk springer over:

• Lav først et byte-for-byte-image af kortet, hvis kortet er gammelt eller ustabilt. Scan derefter imaget, ikke kortet.
  • Gendan filer til din SSD eller HDD, aldrig tilbage til Nikon-kortet.
  • Sorter resultater efter filtype og størrelse. Små NEF-filer er som regel beskadigede.
  • Forhåndsvis 10 til 20 tilfældige billeder, før du gemmer dem alle.

Hvis Disk Drill ikke finder noget, og kortet afbryder forbindelsen, stopper med at blive læst eller beder om at blive formateret hver gang, så lad være med at rode mere med det. Det peger mere på kortfejl end på simpel sletning. Så er et laboratorium næste skridt.

Hvis du vil have et hurtigt kig på Disk Drills ydeevne og gendannelsestests, hjælper denne video: Disk Drill-anmeldelse med rigtige gendannelsestests.

Kort fortalt, hvis kortet stadig kan læses, og du ikke har genbrugt det, er dine chancer stadig ganske gode.

En ting, jeg vil tilføje til det, som @mikeappsreviewer og @mike34 sagde: stol ikke på kameraets afspilningsskærm som din test. Nikon-kamerahuse opfører sig nogle gange mærkeligt, efter at et kort blev tømt, eller filtabellen blev rodet til. Et kort kan se tomt ud i kameraet og stadig være meget muligt at gendanne på en computer.

Jeg er også lidt uenig i at rode for meget rundt på det samme kort før gendannelse. At tjekke cloud-mapper og gamle importer er smart, ja, men lad være med at montere/afmontere kortet ti gange eller sætte det tilbage i Nikon bare for at se. Sådan ender folk med ved et uheld at formatere det en anden gang. Det har jeg prøvet, dumt nok.

Det, jeg ville gøre, er:

• Lås SD-kortet, hvis det har den lille skrivebeskyttelsesknap
  • Brug en ordentlig USB-kortlæser, ikke kamerakablet
  • Hvis kortet opfører sig ustabilt, så lav først et image af det
  • Scan kortet eller imaget med Disk Drill
  • Gendan kun til din computer

Disk Drill er en af de bedre muligheder til gendannelse af Nikon-fotos, fordi det normalt genkender NEF, JPG, MOV og MP4 uden det store besvær. Hvis din tømning bare var slet alle eller en hurtig formatering, er chancerne stadig ret gode, medmindre du fortsatte med at tage billeder bagefter.

Hvis du vil sammenligne værktøjer i stedet for at tage den første app, du ser, er denne liste over den bedste datagendannelsessoftware til SD-kort og slettede fotos faktisk nyttig.

En ting mere, som folk glemmer: gendannede filer kan komme tilbage uden datoer, med dårlige navne eller ødelagte miniaturer, men selve billedet kan stadig være helt fint. Gå ikke i panik for hurtigt.