Sådan gendanner du en formateret USB efter en utilsigtet formatering?

Jeg kom ved et uheld til at formatere mit USB-drev og mistede vigtige filer, som jeg stadig har brug for til arbejde og privat brug. Jeg stoppede straks med at bruge drevet, og jeg leder efter den bedste måde at gendanne data fra et formateret USB-drev på uden at gøre situationen værre. Enhver hjælp med sikre trin til gendannelse af USB-data eller pålidelige gendannelsesværktøjer ville virkelig hjælpe.

Jeg gjorde det her engang med et USB-stik fyldt med familiebilleder, og ja, min mave sank. En formatering er dårligt nyt, men den sletter ikke altid filerne for altid.

Det første, jeg ville finde ud af, er, hvilken slags formatering der skete.

Hurtig formatering bliver normalt færdig hurtigt, nogle gange på få sekunder. I mit tilfælde betød det, at drevets filindeks blev ryddet, mens de gamle filer stadig lå der, indtil nye data erstattede dem.

Fuld formatering er hårdere. Den tager længere tid og skader chancerne for gendannelse mere. Hvis din formatering blev færdig på under et minut, ville jeg tro, det var en hurtig formatering.

Stop med at bruge drevet med det samme.

1. Formatér det ikke igen
  2. Kør ikke CHKDSK eller nogen reparationsapp
  3. Kopiér ikke testfiler over på det

Hver skrivning til USB-stikket risikerer at overskrive gamle data.

Før du bruger tid på scanning, så lav én kedelig kontrol, som jeg sprang over første gang. Se efter kopier andre steder.

1. Google Drive, OneDrive, iCloud, Dropbox
  2. Gamle mapper som Skrivebord, Downloads eller Dokumenter
  3. E-mailvedhæftninger, uploads i chat, delte mapper

Jeg siger det her, fordi jeg engang var halvvejs gennem gendannelsen, før jeg opdagede, at nogle af filerne allerede lå i en gammel synkroniseringsmappe. Følte mig dum, men det sparede tid.

Hvis du faktisk har brug for gendannelsessoftware, var det den vej, jeg gik. Jeg brugte Disk Drill, og det fik det meste af det tilbage, jeg havde mistet. Her er processen, jeg fulgte.

1. Installer det på din computer, ikke på USB-drevet
  2. Tilslut USB-stikket og start Disk Drill
  3. Vælg USB-stikket fra listen over enheder
  4. Klik på Søg efter mistede data
  5. Vælg Universal Scan for et formateret drev
  6. Lad scanningen blive helt færdig, selv hvis resultaterne dukker op tidligt
  7. Forhåndsvis filer først, hvis en fil kan åbnes i forhåndsvisning, er dine chancer gode
  8. Gendan filerne til et andet drev, aldrig tilbage på det samme USB-stik

Hvis USB-stikket opfører sig mærkeligt, langsomme læsninger, afbrydelser, fejlpopupvinduer, så stop med at presse det. Den her lærte jeg på den hårde måde. I Disk Drill er der en mulighed for først at oprette et fuldt byte-for-byte-billede. Scan billedet i stedet for det originale drev. Det er sikrere, hvis hardwaren er begyndt at fejle.

Hvis software ikke finder noget, og filerne betyder noget, som personlige billeder eller arbejde, du ikke kan erstatte, kan et gendannelsesværksted stadig have en chance. De kan nogle gange hente data, som software overser.

Så ja, jeg ville ikke afskrive det endnu. En hurtig formatering ser ofte værre ud, end den er. Lad drevet være urørt, scan fra en anden maskine, og gendan til en anden disk.

Du gjorde det rigtige ved straks at stoppe brugen.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i det vigtigste punkt: skriv ikke noget til USB’en. Jeg ville dog tage ét ekstra skridt først. Tjek ændringen i filsystemet. Hvis drevet var FAT32 før og blev formateret til exFAT eller NTFS, bliver gendannelse mere besværlig, fordi den gamle mappestruktur ofte er væk. Filudtrækning virker stadig, men filnavne og mapper kommer ofte tilbage ødelagte.

Det ville jeg gøre:

1. Tilslut USB’en til en stabil Windows-pc.
  2. Tjek Diskhåndtering, og bekræft, at drevstørrelsen ser normal ud.
  3. Hvis den beder om at scanne eller reparere drevet, så afvis.
  4. Lav først et image af USB’en, hvis stikket er gammelt eller ustabilt.
  5. Scan imaget, ikke den aktive USB, hvis muligt.

Jeg er ikke helt enig i vinklen om, at “fuld formatering betyder intet håb”, som folk gentager. På moderne Windows sletter fuld formatering normalt metadata og kontrollerer sektorer, men chancerne for gendannelse afhænger stadig af, om nye data har overskrevet de gamle sektorer. På flashdrev betyder TRIM-understøttelse også noget. Hvis TRIM blev aktiveret efter formateringen, falder chancerne hurtigt.

Hvad angår software, er Disk Drill et solidt første forsøg til gendannelse fra formateret USB, fordi det håndterer både spor fra filsystemet og rå signaturscanninger. Hvis Disk Drill finder filer med forhåndsvisning, så gem dem på dit interne drev eller en anden ekstern disk.

Sortér også resultaterne efter filtype først. Dokumenter, JPG, MP4, PSD. Hurtigere sortering, mindre spildt tid.

Hvis USB’en viser 0 byte, afbryder forbindelsen eller bliver varm, så stop der. Så er det ikke længere et normalt formateringsproblem.

For hjælp til datagendannelse fra formateret USB er denne video værd at se hurtigt:
se, hvordan du gendanner filer fra et formateret USB-drev

Du har allerede gjort den vigtigste del, nemlig at stoppe med at bruge USB’en. Det alene giver dig en reel chance.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @codecrafter, men jeg vil tilføje én ting, som folk ofte springer over: før du går på jagt efter gendannelsessoftware, så tjek om formateringen blev udført på det samme operativsystem, som USB’en normalt blev brugt med. Hvis du formaterede en Windows-USB på en Mac, eller omvendt, kan partitionskortet nogle gange blive ændret på en måde, der får drevet til at se meget mere ødelagt ud, end det faktisk er. I så fald betyder et værktøj, der scanner hele enheden i stedet for at stole på det nuværende filsystem, rigtig meget.

Jeg ville heller ikke bruge meget tid på at prøve tilfældige reparationsværktøjer. Det er dér, folk gør det værre. CHKDSK, First Aid, automatiske reparationsprompter, alt den slags kan ødelægge det, der er tilbage af de gamle metadata. Ret brutalt.

Det ville jeg gøre i dit tilfælde:

• tjek om USB’en registreres med den korrekte kapacitet
  • hvis den gør, så gendan først og fejlfind senere
  • hvis den viser mærkelig størrelse, 0 bytes eller afbryder forbindelsen, så lad være med at rode mere med den

En lille uenighed med det sædvanlige råd: folk fokuserer for meget på, om det var en hurtig eller fuld formatering, men på et flashdrev kan det større problem være TRIM og USB-controllerens opførsel. Nogle gange ødelægger selv en enkel formatering hurtigt chancerne for gendannelse. Nogle gange efterlader en fuld formatering stadig gendannelige data. Så antag ikke noget kun ud fra, hvor lang tid det tog.

Til selve gendannelsen er Disk Drill en solid mulighed, fordi det både laver dyb scanning og filsignaturgendannelse på formaterede USB-drev. Hvis filsystemets poster er væk, kan du stadig få dokumenter, billeder, videoer og PDF-filer tilbage, bare måske med rodede navne/mapper. Gendan alt til din computer eller et andet drev, ikke tilbage til USB’en. Det lyder indlysende, men folk gør det stadig.

En ekstra nyttig ressource, hvis du vil have flere råd fra fællesskabet: rigtige Reddit-tip til at gendanne filer fra et formateret USB-flashdrev

Hvis Disk Drill eller lignende software viser forhåndsvisninger af dine filer, er det som regel et ret godt tegn. Hvis det ikke finder noget, og filerne er forretningskritiske, kan det være værd at overveje et professionelt laboratorium, før du prøver noget andet.

En ting, jeg vil tilføje til det, som @codecrafter, @nachtschatten og @mikeappsreviewer sagde: tjek USB-drevet på en anden maskine, før du scanner. Ikke for at bruge det, bare for at bekræfte, at det monteres med samme størrelse og etiket. Jeg har set Windows fejlrapportere et nyformateret drev, mens en anden pc læser det normalt nok til, at gendannelsessoftware får bedre resultater.

Jeg er også en smule uenig i det sædvanlige råd om at scanne for evigt på den oprindelige enhed, hvis den stadig kan læses. Hvis USB-drevet er billigt, gammelt eller tilfældigt mister forbindelsen, kan lange scanninger være det, der får det til at give helt op. I så fald er det ikke valgfrit at lave et image først.

Om Disk Drill specifikt:

Fordele

• god til at finde filer efter formatering
  • forhåndsvisninger hjælper med at skelne reelle gendannelige filer fra skrammel
  • understøtter scanning af images, hvilket er sikrere for ustabile USB-drev
  • simpelt nok, hvis du ikke vil rode med retsmedicinske værktøjer

Ulemper

• dybe scanninger kan returnere mange filer med ødelagte navne/mapper
  • ikke alle fundne filer kan faktisk bruges
  • hvis TRIM allerede har ryddet blokke, kan Disk Drill ikke på magisk vis gendanne dem
  • fuld version kræves til faktisk gendannelse ud over scanning

Hvis Disk Drill hovedsageligt viser rekonstruerede filer kun efter type, så gendan de vigtige dokumentformater først før medier. Office-filer og PDF’er er lettere hurtigt at validere end hundredvis af fotos/videoklip. Det sparer tid.

Spring også en almindelig fejl over: bedøm ikke resultatet ud fra den første scanning alene. Prøv en anden gennemgang med andre scanningsindstillinger eller fra et disk-image. Gendannelse af formaterede USB-drev kan variere meget mellem gennemgange.