RAW til NTFS uten å miste data på en ekstern harddisk, noen råd?

Den eksterne harddisken min vises plutselig som RAW i stedet for NTFS, og nå kan jeg ikke åpne den eller få tilgang til filene mine. Den inneholder viktige bilder og dokumenter, så jeg prøver å finne ut om det finnes en måte å konvertere disken tilbake til NTFS uten å miste data. Jeg ville satt stor pris på råd om sikre gjenopprettingstrinn, reparasjonsverktøy eller hva jeg bør unngå før jeg gjør ting verre.

Hvis stasjonen ble til RAW, ville jeg ikke hoppet rett til formatering, i hvert fall ikke hvis du bryr deg om det som er på den.

RAW er annerledes enn FAT32 på én irriterende måte. Windows ser ikke lenger et gyldig filsystem der, så det finnes ingen enkel vei der du konverterer det til NTFS og går videre. Det jeg ville gjort, er å gjenopprette dataene først, og deretter bygge opp partisjonen på nytt som NTFS etter at de viktige tingene er hentet av stasjonen.

Her er rekkefølgen jeg ville fulgt.

Først, slutt å skrive til stasjonen

Jeg ville ikke formatert den ennå. Jeg ville heller ikke kjørt CHKDSK eller begynt å fyre av DiskPart-reparasjonskommandoer. Disse verktøyene skriver endringer til disken. Hvis filsystemet allerede er skadet, kan ekstra skriving noen ganger gjøre gjenopprettingen verre. Jeg har sett folk gjøre et rot som kunne reddes om til en blindvei ved å prøve fikser for tidlig.

Deretter, hent ut filene

Hvis stasjonen fortsatt vises i Diskbehandling med riktig størrelse, ville jeg startet der og prøvd gjenopprettingsprogramvare før noe annet. Mitt førstevalg ville være Disk Drill .

Det jeg ville gjort:

1. Installer det på en annen stasjon, ikke RAW-stasjonen.
  2. Koble til RAW-USB-stasjonen, SSD-en eller den eksterne harddisken.
  3. Velg RAW-enheten og kjør Søk etter tapte data.
  4. La skanningen fullføres. Ikke stopp halvveis med mindre stasjonen begynner å koble ut.
  5. Gå gjennom resultatene etter mappe, filtype eller filnavn.
  6. Forhåndsvis filene du bryr deg om.
  7. Gjenopprett dem til en annen lagringsenhet.

Én ting jeg likte her, i hvert fall på Windows, er grensen for gratis gjenoppretting på opptil 100 MB. Enda nyttigere enn det er at skanninger og forhåndsvisninger ikke er blokkert, så du får se hva som kan gjenopprettes før du bruker penger.

Forhåndsvisningsdelen er viktigere enn folk tror. Hvis et dokument, en PDF, et bilde, en video, et arkiv, en lydfil eller et kamera-RAW-bilde åpnes riktig i forhåndsvisning, ville jeg tatt det som et greit tegn på at den gjenopprettede kopien vil være brukbar. Ikke perfekt, men et godt tegn.

Hvorfor dette verktøyet ofte klarer seg greit med RAW-stasjoner, er ganske enkelt. Det trenger ikke at Windows leser NTFS-strukturen fullt ut først. Hvis noe NTFS-metadata fortsatt er der, prøver det å bruke dem. Hvis filsystemet er for ødelagt, ser det også etter kjente filsignaturer og henter ut data på den måten. Noen ganger mister du mappenavn eller den opprinnelige strukturen med signaturbasert gjenoppretting, men å få tilbake filen er fortsatt bedre enn ingenting.

Hvis den første skanningen går glipp av ting, ville jeg ikke stoppet der. Jeg har opplevd at ulike verktøy viser ulike resultater på samme ødelagte disk. UFS Explorer og DiskGenius er begge verdt en ny gjennomgang. Irriterende, ja, men noen ganger finner den ene mapper den andre hoppet over.

Etter gjenoppretting, bygg den opp igjen som NTFS

Når de viktige filene dine er kopiert til et trygt sted, da ville jeg slettet RAW-oppsettet og lagt tilbake NTFS på den.

Den enkle veien:

1. Åpne Diskbehandling.
  2. Høyreklikk på RAW-partisjonen.
  3. Trykk på Formater.
  4. Velg NTFS.
  5. La Hurtigformatering være på.
  6. Klikk OK.

Hvis Formater er nedtonet eller mangler, slett RAW-partisjonen først, opprett en ny partisjon, og formater deretter den nye som NTFS.

En siste ting, og denne delen er viktig

Hvis stasjonen er en SSD, eller den stadig kobler fra, gir lesefeil eller blir tregere hver gang du rører den, ville jeg handlet raskt med gjenopprettingen. Det er dårlige tegn. Hvis den blir RAW igjen etter at du allerede har formatert den én gang og den virket fin en stund, ville jeg sluttet å stole på den. På det tidspunktet ville jeg erstattet stasjonen og ikke oppbevart noe viktig på den. Jeg lærte dette på den harde måten. En stasjon kom tilbake én gang, og så døde den for godt to dager senere.

Du konverterer ikke RAW til NTFS uten datatap i vanlig forstand. RAW betyr at Windows ikke lenger ser et gyldig filsystem. Hvis du formaterer det til NTFS først, er filene dine fortsatt i fare.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett viktig punkt. Hopp over CHKDSK i starten. Jeg er litt uenig om én ting likevel. Før du betaler for gjenopprettingsprogramvare, prøv en tryggere skrivebeskyttet sjekk. Bruk et SMART-verktøy som CrystalDiskInfo og se på diskhelsen. Hvis helsen er dårlig, eller disken klikker, kobler fra eller fryser Explorer, slutt å tukle med den og klon den først med noe som HDDSuperClone eller ddrescue. Gjenoppretting fra klonen er tryggere.

Min rekkefølge ville vært:

1. Test en annen USB-kabel og port.
  2. Sjekk Diskbehandling. Bekreft at full størrelse vises.
  3. Sjekk SMART-helsen.
  4. Hvis den er ustabil, klon først.
  5. Skann klonen eller originalen i skrivebeskyttet modus med Disk Drill.
  6. Lagre gjenopprettede filer til en annen disk.
  7. Først etter at dataene er trygge, slett RAW-partisjonen og formater til NTFS.

Hvorfor kloning er viktig. Sviktende disker blir ofte verre etter hver skanning. Én lang skanning på en svak disk presser den noen ganger over kanten.

Hvis du vil ha en enkel guide for filgjenoppretting på Windows, hjelper denne: se denne gjennomgangen av filgjenoppretting i Windows

Hvis disken også ble RAW etter usikker fjerning eller strømbrudd, er TestDisk verdt å se på. Det passer ikke i alle tilfeller, men noen ganger bygger det opp en tapt partisjonstabell igjen uten full fil-for-fil-gjenoppretting. Mer teknisk, mindre brukervennlig. Verdt å prøve hvis du vet hva du gjør.

Etter at du har gjenopprettet ting, reformater til NTFS og kjør en full overflatetest. Hvis feil dukker opp igjen, kast disken. Ikke tull, ikke stol på den igjen.

RAW er i utgangspunktet Windows som sier: Jeg kan se enheten, men filsystemet ser ødelagt ut eller mangler. Så nei, det finnes vanligvis ikke noen trygg magisk knapp for å konvertere RAW til NTFS uten å miste data. På det punktet har @mikeappsreviewer og @byteguru rett.

Der jeg ville gått litt videre, er dette: før du gjør noen dyp skanning, sjekk om problemet er kabinettet og ikke selve disken. Jeg har sett eksterne disker vises som RAW fordi USB-broen/kabinettet oppførte seg dumt. Hvis det er en 2.5’ eller 3.5’-disk inne i et avtakbart kabinett, prøv et annet kabinett eller koble den direkte til SATA hvis mulig. Høres irriterende gammeldags ut, men det kan spare deg for mange timer.

Ikke anta heller at formatering er reparasjonen. Formatering til NTFS gjør for det meste bare disken brukbar igjen, det bevarer ikke de gamle filene på noen pålitelig måte.

Det jeg ville gjort:

1. Slutt å bruke disken.
  2. Prøv en annen kabel, port og om mulig en annen PC.
  3. Sjekk om kabinettet er problemet.
  4. Hvis disken er lesbar nok, bruk Disk Drill til å skanne og gjenopprette filer til en annen disk.
  5. Hvis filnavn/mapper betyr mye, prøv TestDisk før formatering. Det kan noen ganger gjenopprette partisjonsstrukturen i stedet for å gjøre rågjenoppretting.
  6. Når filene er trygge, opprett deretter partisjonen på nytt og formater til NTFS.

En ting jeg er litt uenig i: folk hopper til SMART-sjekker som om de er den absolutte sannheten. På eksterne USB-disker er SMART-data noen ganger skjult eller rapportert dårlig, så ikke baser alt bare på det.

Hvis du vil ha en enkel visuell forklaring på å gjenopprette filer fra en korrupt ekstern harddisk, er den også verdt en titt.

Hvis denne disken har familiebilder eller noe som ikke kan erstattes, ikke fortsett å teste løsninger på originaldisken. Sånn gjør folk en dårlig dag enda verre.

Ingen sikker knapp for “RAW til NTFS uten å miste data” finnes. Jeg er stort sett enig med @byteguru, @waldgeist og @mikeappsreviewer på det punktet. Der jeg skiller meg litt ut: før noen tung skanning, sjekk om selve partisjonstypen har blitt rotet til heller enn at hele filsystemet har dødd.

Et par ting folk hopper over:

1. Se i Diskbehandling etter Ikke allokert vs RAW.
    Hvis den plutselig vises med feil størrelse eller rare ikke-allokerte blokker, peker det mer mot partisjonsskade.

2. Sjekk disken i en Linux live-USB.
    Noen ganger kaller Windows den RAW mens Linux fortsatt kan montere den skrivebeskyttet godt nok til å kopiere ut filer.

3. Hvis dataene virkelig er uerstattelige, unngå å “prøve alt”.
    Hver ekstra frakobling, skanning og av/på-syklus kan gjøre en ustabil disk verre.

Om Disk Drill spesifikt:

Fordeler

• enkel å bruke
  • gode forhåndsvisninger
  • kan finne filer selv når Windows ser RAW
  • grei for bilder/dokumenter på skadede eksterne disker

Ulemper

• dypskanninger kan ta evigheter
  • gjenopprettet mappestruktur er ikke alltid perfekt
  • full gjenoppretting betyr som regel at man må betale
  • ikke mitt førstevalg hvis disken fysisk svikter kraftig

Så mitt syn er: test om et annet OS kan lese den, og bruk så Disk Drill bare hvis direkte kopiering mislykkes. Gjenopprett til en annen disk, bekreft at filene kan åpnes, og slett så disken og formater den som NTFS. Hvis disken blir RAW igjen senere, pensjoner den. Det er ikke et konverteringsproblem, det er et tillitsproblem.