RAW til NTFS uden at miste data på en ekstern harddisk, nogen råd?

Min eksterne harddisk vises pludselig som RAW i stedet for NTFS, og nu kan jeg ikke åbne den eller få adgang til mine filer. Der er vigtige billeder og dokumenter på den, så jeg prøver at finde ud af, om der er en måde at konvertere drevet tilbage til NTFS uden at miste data. Jeg vil virkelig sætte pris på råd om sikre gendannelsestrin, reparationsværktøjer eller hvad jeg bør undgå, før jeg gør tingene værre.

Hvis drevet blev til RAW, ville jeg ikke springe direkte til formatering, i hvert fald ikke hvis du går op i det, der ligger på det.

RAW er anderledes end FAT32 på én irriterende måde. Windows ser ikke længere et gyldigt filsystem der, så der er ingen enkel vej, hvor du konverterer det til NTFS og går videre. Det jeg ville gøre, er at gendanne dataene først og derefter opbygge partitionen igen som NTFS, når de vigtige ting er fjernet fra drevet.

Her er den rækkefølge, jeg ville følge.

Først, stop med at skrive til drevet

Jeg ville ikke formatere det endnu. Jeg ville heller ikke køre CHKDSK eller begynde at fyre DiskPart-reparationskommandoer af. De værktøjer skriver ændringer til disken. Hvis filsystemet allerede er beskadiget, kan ekstra skrivninger nogle gange gøre gendannelsen værre. Jeg har set folk forvandle et rod, der kunne gendannes, til en blindgyde ved at prøve rettelser for tidligt.

Dernæst, få filerne ud

Hvis drevet stadig vises i Diskhåndtering med den korrekte størrelse, ville jeg starte der og prøve gendannelsessoftware før noget andet. Mit første valg ville være Disk Drill .

Det jeg ville gøre:

1. Installer det på et andet drev, ikke RAW-drevet.
  2. Tilslut RAW-USB-drevet, SSD’en eller den eksterne harddisk.
  3. Vælg RAW-enheden, og kør Søg efter tabte data.
  4. Lad scanningen blive færdig. Stop ikke halvvejs, medmindre drevet begynder at falde ud.
  5. Gennemgå resultaterne efter mappe, filtype eller filnavn.
  6. Forhåndsvis de filer, du går op i.
  7. Gendan dem til en anden lagerenhed.

En ting, jeg godt kunne lide her, i hvert fald på Windows, er den gratis gendannelsesgrænse på op til 100 MB. Mere nyttigt end det er, at scanninger og forhåndsvisninger ikke er blokeret, så du kan se, hvad der kan gendannes, før du bruger penge.

Forhåndsvisningsdelen betyder mere, end folk tror. Hvis et dokument, PDF, foto, video, arkiv, lydfil eller kamera-RAW-billede åbner korrekt i forhåndsvisning, ville jeg tage det som et rimeligt tegn på, at den gendannede kopi kan bruges. Ikke perfekt, men et godt tegn.

Hvorfor dette værktøj ofte klarer sig okay med RAW-drev, er ret enkelt. Det behøver ikke, at Windows først kan læse NTFS-strukturen fuldt ud. Hvis noget NTFS-metadata stadig er der, forsøger det at bruge dem. Hvis filsystemet er for ødelagt, leder det også efter kendte filsignaturer og henter data på den måde. Nogle gange mister du mappenavne eller den oprindelige struktur med signaturbaseret gendannelse, men at få filen tilbage er stadig bedre end ingenting.

Hvis den første scanning overser noget, ville jeg ikke stoppe der. Jeg har oplevet, at forskellige værktøjer viste forskellige resultater på den samme ødelagte disk. UFS Explorer og DiskGenius er begge værd at prøve i en anden omgang. Irriterende, ja, men nogle gange finder den ene mapper, som den anden sprang over.

Efter gendannelse, opbyg det igen som NTFS

Når dine vigtige filer er kopieret et sikkert sted hen, ville jeg så slette RAW-opsætningen og lægge NTFS tilbage på den.

Den nemme vej:

1. Åbn Diskhåndtering.
  2. Højreklik på RAW-partitionen.
  3. Tryk på Formater.
  4. Vælg NTFS.
  5. Lad Hurtig formatering være slået til.
  6. Klik på OK.

Hvis Formater er nedtonet eller mangler, så slet først RAW-partitionen, opret en ny partition, og formater derefter den nye som NTFS.

En sidste ting, og denne del er vigtig

Hvis drevet er en SSD, eller det bliver ved med at afbryde forbindelsen, giver læsefejl eller bliver langsommere, hver gang du rører ved det, ville jeg skynde mig med gendannelsen. Det er dårlige tegn. Hvis det bliver RAW igen, efter at du allerede har formateret det én gang, og det så fint ud i et stykke tid, ville jeg stoppe med at stole på det. På det tidspunkt ville jeg udskifte drevet og ikke gemme noget vigtigt på det. Den lærte jeg på den hårde måde. Ét drev kom tilbage én gang og døde så helt to dage senere.

Du konverterer ikke RAW til NTFS uden datatab i normal forstand. RAW betyder, at Windows ikke længere ser et gyldigt filsystem. Hvis du først formaterer det til NTFS, er dine filer stadig i fare.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ét vigtigt punkt. Spring CHKDSK over i starten. Jeg er dog lidt uenig om én ting. Før du betaler for gendannelsessoftware, så prøv en mere sikker skrivebeskyttet kontrol. Brug et SMART-værktøj som CrystalDiskInfo og se på drevets tilstand. Hvis tilstanden er dårlig, eller drevet klikker, afbryder forbindelsen eller får Stifinder til at fryse, så hold op med at rode med det og klon det først med noget som HDDSuperClone eller ddrescue. Gendannelse fra klonen er mere sikker.

Min rækkefølge ville være:

1. Test et andet USB-kabel og en anden port.
  2. Tjek Diskhåndtering. Bekræft, at den fulde størrelse vises.
  3. Tjek SMART-tilstand.
  4. Hvis det er ustabilt, så klon først.
  5. Scan klonen eller originalen i skrivebeskyttet tilstand med Disk Drill.
  6. Gem gendannede filer på et andet drev.
  7. Først efter at data er sikre, slet RAW-partitionen og formatér til NTFS.

Hvorfor kloning er vigtigt. Defekte drev bliver ofte værre efter hver scanning. Én lang scanning på en svag disk skubber den nogle gange helt ud over kanten.

Hvis du vil have en enkel guide til filgendannelse på Windows, hjælper dette: se denne gennemgang af filgendannelse i Windows

Hvis drevet også blev RAW efter usikker fjernelse eller et strømsvigt, er TestDisk også værd at kigge på. Det passer ikke til alle tilfælde, men det kan nogle gange genopbygge en mistet partitionstabel uden en fuld fil-for-fil-gendannelse. Mere teknisk, mindre brugervenligt. Værd at prøve, hvis du ved, hvad du laver.

Når du har gendannet dine ting, så reformater til NTFS og lav en fuld overfladetest. Hvis fejlene dukker op igen, så smid drevet ud. Helt alvorligt, stol ikke på det igen.

RAW er grundlæggende Windows, der siger: “Jeg kan se enheden, men filsystemet ser ødelagt ud eller mangler.” Så nej, der findes som regel ikke en sikker magisk knap til “konverter RAW til NTFS uden at miste data”. På det punkt har @mikeappsreviewer og @byteguru ret.

Hvor jeg ville skubbe det lidt videre, er dette: før du laver nogen dyb scanning, så tjek om problemet er kabinettet og ikke selve disken. Jeg har set eksterne drev blive vist som RAW, fordi USB-broen/kabinettet opførte sig dumt. Hvis det er et 2.5’ eller 3.5’ drev i et aftageligt kabinet, så prøv et andet kabinet eller tilslut det direkte til SATA, hvis muligt. Det lyder irriterende gammeldags, men det kan spare timer.

Antag heller ikke, at formatering er “reparationen”. Formatering til NTFS gør for det meste bare drevet brugbart igen, det bevarer ikke de gamle filer på nogen pålidelig måde.

Det ville jeg gøre:

1. Stop med at bruge drevet.
  2. Prøv et andet kabel, en anden port og om muligt en anden pc.
  3. Tjek om kabinettet er problemet.
  4. Hvis disken er læsbar nok, så brug Disk Drill til at scanne og gendanne filer til et andet drev.
  5. Hvis filnavne/mapper betyder meget, så prøv TestDisk før formatering. Det kan nogle gange gendanne partitionsstrukturen i stedet for at lave rå gendannelse.
  6. Når filerne er sikre, så opret partitionen igen og formater til NTFS.

Én ting jeg er lidt uenig i: folk springer til SMART-tjek, som om de er den ultimative sandhed. På eksterne USB-drev er SMART-data nogle gange skjulte eller rapporteres dårligt, så basér ikke alt på det alene.

Hvis du vil have en simpel visuel forklaring på gendannelse af filer fra en beskadiget ekstern harddisk, er den også værd at se.

Hvis dette drev har familiebilleder eller noget andet uerstatteligt, så bliv ikke ved med at “teste løsninger” på den originale disk. Sådan gør folk en dårlig dag til en værre dag.

Der findes ingen sikker “RAW til NTFS uden datatab”-knap. Jeg er for det meste enig med @byteguru, @waldgeist og @mikeappsreviewer i den del. Der, hvor jeg er lidt uenig: før nogen tung scanning, så tjek om selve partitionstypen er blevet ødelagt, frem for at hele filsystemet er dødt.

Et par ting folk springer over:

1. Kig i Diskhåndtering efter Ikke-allokeret vs RAW.
    Hvis det pludselig vises med den forkerte størrelse eller mærkelige ikke-allokerede områder, peger det mere på partitionsskade.

2. Tjek drevet i en Linux live-USB.
    Nogle gange kalder Windows det RAW, mens Linux stadig kan montere det skrivebeskyttet nok til at kopiere filer ud.

3. Hvis dataene virkelig ikke kan erstattes, så undgå at “prøve alting”.
    Hver ekstra genforbindelse, scanning og strømcyklus kan gøre et ustabilt drev værre.

Om Disk Drill specifikt:

Fordele

• nemt at bruge
  • gode forhåndsvisninger
  • kan finde filer, selv når Windows ser RAW
  • rimelig godt til fotos/dokumenter på beskadigede eksterne drev

Ulemper

• dyb scanning kan tage evigheder
  • den gendannede mappestruktur er ikke altid perfekt
  • fuld gendannelse betyder som regel, at man skal betale
  • ikke mit førstevalg, hvis disken fejler fysisk alvorligt

Så min tilgang er: test om et andet OS kan læse det, og brug derefter kun Disk Drill, hvis direkte kopiering fejler. Gendan til et andet drev, bekræft at filerne kan åbnes, og slet derefter drevet og formatér det til NTFS. Hvis drevet bliver RAW igen senere, så pensionér det. Det er ikke et konverteringsproblem, det er et tillidsproblem.