Mijn oude iPad werkt nog steeds erg traag, zelfs nadat ik een volledige fabrieksreset heb uitgevoerd en hem opnieuw heb ingesteld. Apps doen er eeuwig over om te openen, typen loopt achter en eenvoudige taken voelen traag aan. Ik probeer uit te zoeken of er nog iets is wat ik kan doen om de prestaties van de iPad te verbeteren, of dat de hardware gewoon te verouderd is.
Ik liep hier tegenaan met twee oude iPads, een 6e generatie en een Mini die ik had gehouden om te lezen. Beide werden op dezelfde vervelende manier traag. Safari liep vast op simpele pagina's. YouTube haperde. Ik heb er een volledig gewist en hij voelde nog steeds moeizaam aan.
Wat de batterij betreft: ja, vervangen helpt als de batterij ver genoeg versleten is. iPads schroeven de prestaties terug wanneer de batterij geen stabiele piekspanning meer kan leveren. Als de batterijconditie onder de 80% zit, zou ik dat serieus nemen. Op dat punt beschermt het apparaat zichzelf vaak tegen willekeurige uitval, en de snelheid daalt mee. Controleer dus als eerste de batterijconditie in Instellingen. Als de batterij op is, helpt vervanging meer dan mensen denken.
Als je de iPad al hebt gereset en hij bleef traag, zou ik naar twee dingen kijken: leeftijd en rommel die uit back-ups is meegekomen. Veel mensen wissen het apparaat en zetten daarna meteen dezelfde iCloud-back-up terug. Dat heb ik ooit ook gedaan. Slechte zet. Je sleept oude rommel gewoon weer mee naar binnen. Als je het nog niet hebt geprobeerd, reset hem dan nog een keer en stel hem in als een nieuwe iPad. Dat is irritant omdat je opnieuw moet inloggen en je apps met de hand moet installeren, maar het bestandssysteem begint dan schoon.
Daarna zou ik de dingen aanpakken die op de achtergrond draaien.
Zet Ververs op achtergrond uit voor alles wat je niet nodig hebt. Op oude iPads met 2 GB of 3 GB RAM maakt dit uit. Heel veel. Apps blijven het systeem prikkelen, zelfs als je ze niet gebruikt, en oudere hardware voelt elk beetje daarvan.
Zet ook Verminder beweging aan onder Toegankelijkheid. De fraaie zoomanimaties zien er mooi uit op nieuwere hardware. Op oudere modellen voelen ze als extra ballast. Overgangen zijn lichter, en ik merkte dat de interface minder traag aanvoelde nadat ik dit had aangepast.
Wat de meeste mensen missen, is opslagruimte. Deze raakte mij hard. iPads vinden het niet fijn om bijna vol te zitten. Zelfs als je nog een beetje vrije ruimte hebt, kelderen de prestaties zodra de opslag krap wordt, omdat het systeem ruimte nodig heeft voor cache, tijdelijke bestanden, updates, indexering en alle saaie dingen die je nooit ziet. Apples advies voor minimale vrije ruimte kwam bij mij nooit overeen met wat ik in echt gebruik zag. Ik probeer 10% tot 15% leeg te laten. Op modellen van 32 GB wordt dat snel lelijk.
Bij mij waren Foto's en oude bijlagen uit berichten het grootste probleem. Ik had veel te veel schermafbeeldingen, duplicaten, clips die ik was vergeten en willekeurige rommel van jaren geleden. Er met de hand doorheen gaan was ellendig, dus ik gebruikte Clever Cleaner. Voor mij was het opschonen van opslag de doorslaggevende stap.
Wat opviel, waren simpele dingen. Geen advertenties in mijn gezicht. Geen betaalmuur tien tikken later. Geen abonnementsval. Het sorteerde grote bestanden in een sectie Heavies, zodat ik meteen oude video's vond die ruimte opaten. De sectie Similars groepeerde bijna dubbele foto's en wazige opnamen, waardoor ik niet duizenden afbeeldingen één voor één hoefde te sorteren. Ik vond het ook prettig dat het op het apparaat zelf verwerkt, zodat de fotobibliotheek niet ergens heen wordt gestuurd. Nadat ik ongeveer 8 GB had vrijgemaakt, nam de vertraging flink af. Geen magie, maar een enorm verschil.
Een paar andere dingen die ik nog steeds doe op oudere iPads:
Maak Safari's cache vaak leeg.
Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata.
Webrommel stapelt zich sneller op dan je denkt.
Beperk widgets.
Elke widget voegt achtergrondactiviteit toe. Op nieuwere iPads prima. Op oude haal ik de meeste weg.
Let op warmte.
Als de iPad warm wordt, daalt de snelheid. Ik zag dit vaker wanneer hij in een dikke hoes zat. Als je streamt, gamet of lang belt, probeer de hoes eraf te halen en kijk of dat helpt.
Als de batterij in orde is, de opslag is opgeschoond, achtergrondprocessen zijn beperkt en hij blijft toch slepen, dan loop je waarschijnlijk tegen de grens van de hardware aan. Nieuwe apps vragen meer van deze oude chips dan vroeger. Toch was in mijn geval opslagdruk het grote probleem. Toen ik dat had opgelost, voelde de iPad niet meer onbruikbaar aan. Ik zou die stappen eerst doen voordat je geld uitgeeft.
Als een volledige wisactie niets heeft gedaan, zou ik eerst stoppen met het najagen van softwareverval. Oude iPads lopen tegen 3 harde limieten aan: RAM, verouderde flashopslag en de toenemende zwaarte van nieuwere apps.
Een paar dingen die ik zou proberen die anders zijn dan wat @mikeappsreviewer noemde:
1. Controleer welk iPad-model en welke iPadOS-versie je gebruikt.
Sommige modellen worden een stuk trager op latere iPadOS-versies. Als je iPad vastzit op een oude chip met 2GB RAM, zijn typvertraging en trage appstarts normaal. Safari-tabbladen laden opnieuw, apps worden uit het geheugen gegooid, het toetsenbord hapert. Dat is een RAM-limiet, geen opschoonprobleem.
2. Test hem voordat je je gebruikelijke apps installeert.
Laat hem na de reset bijna standaard voor een dag. Gebruik Safari, Notities, Instellingen, YouTube. Als hij nog steeds traag is zonder extra apps, dan is je hardware het probleem. Als hij pas slechter wordt nadat je alles weer installeert, dan is één app de boosdoener. Facebook, Teams, Chrome en sommige schoolapps zijn loodzwaar op oude hardware.
3. Schakel systeemfuncties uit die indexeren en synchroniseren.
Ik zou Siri-suggesties, Spotlight-inhoudsindexering waar mogelijk, automatische downloads en Mail-push uitschakelen. Gebruik ophalen of handmatige mail. Oude iPads raken overbelast als ze op de achtergrond voortdurend inhoud blijven scannen.
4. Gebruik lichtere apps, of de browser.
Dit klinkt dom, maar het werkt. Safari voor YouTube draait vaak soepeler dan de app op oude iPads. Hetzelfde geldt voor Reddit, Facebook en nieuwssites. Native apps zijn in de loop van de tijd opgeblazen geworden.
5. Controleer analytics op panic- of opslagfouten.
Instellingen, Privacy, Analyse, Analysegegevens. Als je herhaalde panic-full-logs ziet of veel meldingen van weinig geheugen, dan heb je je antwoord. Dat wijst op hardwarebelasting of slechte geheugendruk.
6. Bekijk scherm- en toetsenbordvertraging apart.
Als typen in elke app vertraagt, probeer dan toetsenbordfuncties zoals Voorspellende tekst, Automatische correctie en dicteren uit te schakelen. Die voegen extra belasting toe op oude apparaten. Kleine verandering, maar ik heb het zien helpen op een verouderende iPad Air.
Ik ben het niet helemaal eens met de batterij-eerst-benadering, tenzij de iPad uitvalt, snel leegloopt of zonder reden heet wordt. Op iPhones heeft batterijconditie duidelijker invloed op de snelheid. Op oude iPads komt traagheid vaak door RAM en slijtage van de opslagchip. Ander beestje.
Als je opslag na de reset weer vol liep, maak die dan snel schoon. Clever Cleaner is prima voor het opschonen van foto’s. Hun fotoreiniging met één tik voor iPhone- en iPad-opslag is makkelijk te vinden, en deze korte video laat het idee goed zien, bekijk hoe je iPhone- en iPad-opslag snel opschoont.
Mijn botte mening: als het een iPad is met 2GB RAM of een oude chip uit het A8/A9-tijdperk, dan zit je bijna aan het einde. Lezen, video, notities, prima. Zwaar browsen, moderne apps, multitasken, nee. Op een gegeven moment is de oplossing om minder van het apparaat te vragen, niet om nog één reset te proberen.

Als een fabrieksreset het niet heeft opgelost, zou ik het niet meer behandelen als software-rommel en beginnen met testen op falend hardwaregedrag. Ik ben het eens met delen van wat @mikeappsreviewer en @voyageurdubois zeiden, maar ik ben er iets minder van overtuigd dat de batterij de hoofdschuldige is, tenzij je leegloop, hitte of willekeurige uitschakelingen ziet. Oude iPads voelen meestal slecht aan door zwak RAM, versleten opslag en moderne apps die elk jaar zwaarder worden. Die combinatie is meedogenloos.
Een paar dingen die ik zou proberen en die niet echt aan bod kwamen:
- Open Instellingen en kijk of de vertraging daar ook optreedt. Als Instellingen zelf hapert, is dat een enorme rode vlag. Het betekent dat het hele systeem moeite heeft, niet alleen één app.
- Test offline. Echt waar. Zet wifi uit en gebruik Notities, Foto’s, Instellingen, toetsenbordinvoer. Als typen nog steeds vertraagt zonder netwerkactiviteit, wijst dat meer op hardware dan op synchronisatie/indexering.
- Controleer aanraakresponsiviteit versus systeemvertraging. Soms denken mensen dat de iPad langzaam is terwijl de digitizer eigenlijk aanrakingen mist of het scherm vertraging heeft. Ander probleem.
- Als er een smart cover, toetsenbordhoes of goedkope oplader is aangesloten, haal alles los. Ik heb vreemde vertraging en spookinvoer gezien door rommelaccessoires. Klinkt dom, maar het gebeurt.
- Laat hem na de reset een nacht aan de oplader zitten zonder dat er iets is geïnstalleerd. Soms duurt de afhandeling na een reset veel langer op oude opslag dan mensen verwachten.
Ook, als het een ouder model van 32 GB is, kan de flashopslag gewoon moe zijn. Niet vol, gewoon versleten. Een fabrieksreset herstelt verouderende NAND niet. Daarom voelen sommige oude iPads voor altijd traag aan, zelfs wanneer ze schoon zijn.
Voor opschonen is Clever Cleaner nog steeds handig als foto’s/video’s je ruimte weer hebben gevuld. En als je een snelle visuele uitleg wilt over opslag opschonen op iPhone en iPad, is dit nuttiger dan de gebruikelijke vage tips: bekijk een snelle demo van opslag opschonen op iPhone en iPad
Botte versie: als hij vertraagt in een frisse configuratie met bijna geen apps geïnstalleerd, is hij waarschijnlijk gewoon oud. Gebruik hem dan om te lezen, video te kijken, recepten te volgen, misschien e-mail, en verwacht geen app-prestaties uit 2026 van hardware van ongeveer 2018.

Als het nog steeds traag is op een volledig frisse installatie, zou ik één ding proberen dat geen van de anderen echt heeft benadrukt: **wis het vanaf een computer en installeer iPadOS opnieuw in herstel-/DFU-modus**, niet alleen Wis alle inhoud en instellingen. Soms raakt een over-the-air systeemimage beschadigd en is een volledige firmware-herinstallatie de enige echt schone test.
Nog een paar controles:
- **Gewoonten rond batterijbesparing kunnen nadelig zijn**. Energiebesparingsmodus, te veel toegankelijkheidsfilters, gigantische tekst, transparantie-effecten, alles samen kan oude iPads nog trager laten aanvoelen.
- **Schakel iCloud-foto's tijdelijk uit** na de configuratie. De synchronisatie zelf kan oude apparaten dagenlang zwaar belasten.
- **Controleer problemen met datum/tijd**. Als de tijd verkeerd staat, kunnen apps en synchronisatie bizar traag reageren.
- **Probeer een andere oplader/kabel**. Slechte stroomtoevoer kan tijdens het opladen hitte en vreemde vertraging door throttling veroorzaken.
Ik ben het licht oneens met @voyageurdubois en @viajeroceleste dat opslag telkens het belangrijkste antwoord is. Als Instellingen en Notities haperen op een leeg apparaat, is dat meestal geen rommel. Dat is ouderdom.
Als de opslag weer vol liep, is **Clever Cleaner** prima om foto's/video's op te schonen.
**Voordelen:** eenvoudig, snelle opruiming van duplicaten, helpt snel ruimte terug te winnen.
**Nadelen:** lost zwak RAM-geheugen of versleten flashopslag niet op, winst van opschonen kan tijdelijk zijn, niet iedereen heeft nog een extra hulpprogramma nodig.
@mikeappsreviewer heeft gelijk over eerst testen voordat je je gebruikelijke appstack opnieuw installeert. Als de iPad nog steeds kruipt in standaardtoestand, zit je eigenlijk gewoon aan de hardwaregrens.