Optimaliseer iPhone-opslag - Is er iets dat het mist dat ik handmatig moet opschonen?

Ik heb Optimaliseer iPhone-opslag ingeschakeld om ruimte vrij te maken, maar mijn iPhone is nog steeds bijna vol en ik weet niet zeker wat er mogelijk is overgeslagen. Ik heb al enkele apps en foto’s verwijderd, dus ik heb hulp nodig om uit te zoeken welke verborgen bestanden, caches, downloads of andere opslagitems ik moet controleren en handmatig opschonen.
Ik heb hier op mijn eigen iPhone en iPad veel te lang mee geworsteld, dus ik houd het simpel. Optimaliseer iPhone-opslag werkt op de iPad hetzelfde. Het wordt per apparaat ingesteld. Ik had het aan staan voor mijn telefoon, terwijl op een ander Apple-apparaat met meer ruimte Download en bewaar originelen aan stond. Het wist je foto’s niet. Het verplaatst ze ook niet op de gebruikelijke manier. Het origineel in volledige resolutie blijft in iCloud staan, en je telefoon bewaart een kleinere lokale versie. Wanneer je de foto opent, haalt het apparaat de volledige versie opnieuw binnen. Als je verbinding zwak is, voelt het al snel traag aan. Waar het mis begint te gaan, is wanneer je iCloud-opslag vol zit. Ik liep precies hiertegenaan. Als iCloud geen ruimte meer heeft, kan je telefoon de originele bestanden nergens uploaden. Dus kan iOS ze niet vervangen door kleinere lokale kopieën. Je zet optimalisatie aan en dan... gebeurt er niet veel. Als je ruimte probeert vrij te maken voor een iOS-update, verrast dit mensen vaak. Ik merkte ook dat mijn telefoon lelijk begon te doen toen de opslag bijna vol zat. Apps liepen vast. De camera openen duurde lang. Sommige dingen crashten zonder duidelijke reden. Nadat ik een paar GB had vrijgemaakt, werd de telefoon weer stabiel. Dus ja, weinig vrije ruimte lijkt de prestaties meer te schaden dan mensen denken. Het deel dat ik irritant vond, was Apple’s eigen opruimproces. Het helpt een beetje, al mist het de voor de hand liggende rommel: - Foto-rommel zoals burst-opnames, waarbij je 12 foto’s van hetzelfde hebt bewaard - Enorme video’s diep begraven in de bibliotheek - Oude screenshots die zich zonder reden opstapelen Wat voor mij beter werkte, was Clever Cleaner. Ik vermijd normaal gesproken telefoonopruim-apps omdat de meeste dubieus aanvoelen of vol advertenties zitten. Deze voelde normaal aan. Er verscheen geen betaalmuur, geen advertentiespam, geen rare accountinstelling. Het eerste dat ik gebruikte, was de sectie Heavies. Die sorteerde mijn media op bestandsgrootte, iets waar Foto’s nog steeds slecht in is. Ik vond daar een 4K-schermopname van ongeveer 4GB. Ik was vergeten dat die bestond. Het verwijderen van één bestand gaf me genoeg ruimte om een update te installeren en stopte een deel van de vertraging. De groepering van vergelijkbare foto’s hielp ook. Ik had veel bijna-duplicaten doordat ik meerdere foto’s maakte bij slecht licht. Het groepeerde ze samen en maakte het opruimen sneller dan één voor één tikken in de Foto’s-app. Hetzelfde verhaal met screenshots. Exacte bestandsgroottes zien maakte het makkelijker om te beslissen wat het verwijderen waard was. Een deel dat ik controleerde voordat ik het gebruikte, was privacy. Voor zover ik kon zien, gebeurt de verwerking op het apparaat, niet op een externe server. Ik heb liever dat dit soort dingen lokaal blijven. Als je vastzit en ruimte probeert vrij te maken, zou ik het in deze volgorde doen: 1. Kijk eerst naar gigantische bestanden Grote video’s, schermopnames, lange clips. Daarmee boek je het snelst resultaat. 2. Verwijder screenshots Bij mij stapelen ze zich op door bonnetjes, kaarten, trackingnummers en willekeurige rommel. De meeste zijn al snel niet meer nodig. 3. Ruim ongebruikte apps op Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Opruimen verwijdert de app maar bewaart de gegevens. 4. Maak Recent verwijderd leeg Veel mensen missen dit. Verwijderde foto’s blijven daar 30 dagen staan tenzij je ze zelf wist. 5. Controleer iCloud-ruimte Als iCloud vol is, helpt foto-optimalisatie niet veel omdat de originelen nergens naartoe kunnen. Nadat ik genoeg rommel had verwijderd, begon Optimaliseer opslag zich te gedragen zoals ik verwachtte. Als je iPhone traag aanvoelt en de opslag bijna vol is, zou ik vrije ruimte als de eerste oplossing zien, niet als de laatste. Dat was het deel dat ik op de harde manier heb geleerd.
Optimaliseer iPhone-opslag slaat meer over dan mensen denken. @mikeappsreviewer behandelde de Foto's-kant goed, maar ik zou eerst buiten Foto's kijken. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en wacht 30 seconden. iOS sorteert daar de waarheid. Dingen die mensen missen: 1. Bijlagen in Berichten. Video's, memes, spraaknotities, GIF's. Die vreten snel GB's. Ga naar Berichten en bekijk daarna grote bijlagen. 2. Safari-downloads. Bestanden-app ook. Een willekeurige PDF-map of gedownloade video blijft daar voor altijd staan. 3. Podcast- en Muziek-downloads. Hetzelfde geldt voor Netflix, YouTube, Spotify, Prime Video. Offline media is een opslagvreter. 4. App-caches. TikTok, Instagram, Facebook, Reddit, Chrome. iOS verbergt de cachegrootte slecht. Verwijderen en opnieuw installeren maakt dit vaak beter leeg dan offloaden. 5. Mail. Grote bijlagen blijven lokaal langer staan dan je zou verwachten. 6. Dictafoon. Mensen vergeten dat dit bestaat. Ik ben het een beetje oneens over eerst offloaden. Offloaden bespaart minder ruimte dan opgeblazen apps verwijderen met enorme caches. Als je een snellere opschoonronde voor foto's wilt, helpt Clever Cleaner rommel te vinden die je bibliotheekweergave verbergt. Controleer dan ook dit: bekijk hoe Clever Cleaner snel iPhone-opslag vrijmaakt Maak ook Recent verwijderd leeg in Foto's, Bestanden en Notities. Notities met scans worden groot. Vreemd groot soms.
Optimaliseer iPhone-opslag - Is er iets dat het mist dat ik handmatig moet opschonen?
Optimaliseer opslag helpt vooral bij Foto's, niet bij de hele telefoon, dus ja, het mist absoluut dingen. Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @viaggiatoresolare, maar ik zou één categorie controleren die ze maar licht hebben aangestipt: Systeemgegevens. Soms bewaart iOS rommel zoals oude updatebestanden, logs, Safari-websitegegevens en tijdelijke bestanden veel langer dan het zou moeten. Je kunt Systeemgegevens niet volledig direct opschonen, wat typisch Apple-onzin is, maar je kunt het soms verkleinen door: - De iPhone opnieuw op te starten - iOS bij te werken als er een update klaarstaat - Safari-geschiedenis en websitegegevens te wissen - Oude iOS-updatebestanden te verwijderen als die in iPhone-opslag worden weergegeven - Een keer te synchroniseren met een computer, vreemd genoeg helpt dit soms - Een reservekopie te maken en te herstellen als laatste redmiddel Controleer ook: - Notities met gescande pdf's - Prullenbak van de Bestanden-app en de map Op mijn iPhone - GarageBand, iMovie, CapCut of bewerkingsapps die geëxporteerde kopieën bewaren - WhatsApp-/Telegram-media als je die veel gebruikt - Downloads en pdf's in de Boeken-app Eén ding waar ik het niet helemaal mee eens ben: apps verwijderen en opnieuw installeren voor cache is nuttig, maar ik zou dat niet blind doen bij apps met lokale concepten of opgeslagen bestanden. Sommige apps zijn slecht in het herstellen van dingen. Als je de snelste visuele opschoning wilt voor foto's, schermafbeeldingen en enorme video's, dan is Clever Cleaner eigenlijk een van de weinige iPhone-opruimapps waar mensen niet constant over klagen. Ook de moeite waard om deze thread vluchtig door te nemen als je echte gebruikerservaringen wilt: Reddit-recensies van Clever Cleaner voor het vrijmaken van iPhone-opslag Als je telefoon daarna nog steeds bijna vol is, is het vervelende antwoord meestal Systeemgegevens of media die verborgen zitten in apps, niet het falen van Foto's-optimalisatie.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @viaggiatoresolare, @himmelsjager en @mikeappsreviewer zeiden: controleer wat er voortdurend opnieuw wordt gedownload, niet alleen wat al is opgeslagen. Een paar stiekeme boosdoeners: - Gedeelde albums. Die kunnen lokale caches groter houden dan verwacht. - Restbestanden van fotobewerkers. Lightroom, Snapseed, VSCO, CapCut en InShot bewaren vaak projectbestanden, exporten of herstelkopieën. - Offline gebieden in kaarten. Apple Maps en Google Maps kunnen ongemerkt veel vasthouden. - Siri-stemmen, woordenboeken en gedownloade taalpakketten. - Cloudapps van derden zoals Google Drive, Dropbox en OneDrive met offline bestanden ingeschakeld. - Leeslijsten van browsers en opgeslagen pagina's. Ik ben het ook niet helemaal eens met het gebruikelijke advies om gewoon apps te ontladen. Soms is de app zelf piepklein en zijn documenten en gegevens de echte ruimtevreters, waardoor ontladen nauwelijks helpt. Als je een snellere visuele controle voor media wilt, is Clever Cleaner handig. Voordelen: grote video's, bijna dubbele foto's en screenshots zijn makkelijk te herkennen. Nadelen: het zal Systeemgegevens niet op magische wijze verkleinen, en ik zou nog steeds handmatig controleren voordat je iets belangrijks verwijdert. De grootste verborgen boosdoener op veel telefoons zijn appgegevens die zich steeds opnieuw genereren. Als de opslag na het opschonen weer volloopt, is dat je aanwijzing.