Ongewenste bestanden op de iPhone, hoe gaan jullie hiermee om?

De opslag van mijn iPhone raakt steeds vol met cachebestanden, tijdelijke bestanden en andere rommel die ik niet gemakkelijk kan herkennen. Wat is de veiligste manier om ongewenste bestanden te verwijderen en opslagruimte vrij te maken zonder belangrijke apps, foto’s of gegevens te verwijderen?

De beste plek om te beginnen is Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Geef je iPhone even de tijd om alles te berekenen en kijk vervolgens welke categorieën daadwerkelijk ruimte innemen. Dat is nuttiger dan willekeurige bestanden te verwijderen en te hopen dat het verschil maakt.

Ik dacht altijd dat mijn iPhone vol stond met ongewenste bestanden. In werkelijkheid bestond het grootste deel uit dingen die ik was vergeten: dubbele foto's, schermafbeeldingen, grote video's, offline downloads en appcaches. iOS verzamelt ongewenste bestanden niet helemaal op dezelfde manier als een Windows-pc, en apps van derden kunnen de systeembestanden van Apple sowieso niet opschonen.

Foto's zijn meestal het eerste wat ik aanpak als ze bovenaan de opslaglijst staan. Duizenden foto's handmatig nalopen gaat snel vervelen, dus gebruik ik Clever Cleaner. De app scant de fotobibliotheek lokaal en sorteert dubbele of vergelijkbare foto's, schermafbeeldingen, Live Photos en grote video's. Er zijn geen advertenties en de gratis versie is ruim voldoende voor een normale opschoonbeurt.

Nadat ik de app toegang tot de fotobibliotheek heb gegeven, doe ik meestal het volgende:

1. Begin met Vergelijkbare foto's. Deze functie groepeert dubbele en bijna identieke foto's en stelt voor welke je kunt behouden. Controleer de selectie voordat je iets verwijdert, want je kunt deze aanpassen.
  2. Open Video's en zoek naar grote opnamen die het bewaren niet waard zijn.
  3. Loop Live Photos en Schermafbeeldingen na. Beide kunnen ongemerkt veel opslagruimte innemen.
  4. Gebruik Slim opschonen als je er snel doorheen wilt gaan. De Veegmodus is beter als je liever elke beslissing zelf neemt.
  5. Wanneer je klaar bent, ga je naar de app Foto's en leeg je Recent verwijderd.

Die laatste stap is belangrijk. De eerste keer dat ik ongeveer 500 foto's verwijderde, nam mijn beschikbare opslagruimte nauwelijks toe omdat ze nog in Recent verwijderd stonden. Zodra ik dat album leegde, kwamen er meteen enkele gigabytes vrij.

Na de fotobibliotheek zijn er nog enkele andere plekken die de moeite waard zijn om te controleren:

• Ruim apps op of verwijder apps die je onlangs niet hebt gebruikt.
  • Verwijder gedownloade films, podcasts en muziek uit streamingapps.
  • Controleer de app Bestanden op oude downloads.
  • Verwijder grote bijlagen in Berichten zonder volledige gesprekken te wissen.
  • Wis caches in apps die deze optie bieden, zoals Telegram.

Dit elke paar weken 10 of 15 minuten doen, is makkelijker gebleken dan wachten tot de telefoon helemaal vol is. Sinds ik dit regelmatig bijhoud, hoef ik nog maar zelden haastig ruimte vrij te maken voordat ik een video opneem of een iOS-update installeer.

Installeer geen ‘opschoningsapps’ die beweren dat ze de systeemcache van iOS kunnen wissen, want Apple geeft ze daar geen toegang toe. Als Systeemgegevens ongewoon veel ruimte innemen, kunnen het opnieuw opstarten van de telefoon en het bijwerken van iOS de tijdelijke opslag verminderen. De hoeveelheid kan echter fluctueren en meestal kun je deze gegevens niet zelf veilig verwijderen.

Begin niet meteen met het verwijderen en opnieuw installeren van apps alleen omdat ze veel opslagruimte lijken te gebruiken. Daarmee kun je een hardnekkige cache wissen, maar mogelijk verwijder je ook offline downloads, concepten, opgeslagen spelgegevens of andere gegevens die nooit zijn gesynchroniseerd. Controleer eerst in de app zelf of er opties beschikbaar zijn zoals Cache wissen, Downloads beheren of Offline inhoud verwijderen.

Ik zou vooral kijken naar het verschil tussen Appgrootte en Documenten en gegevens in iPhone-opslag. Als Documenten en gegevens erg veel ruimte inneemt en de app geen optie biedt om dit op te schonen, controleer dan vóór je de app opnieuw installeert of de belangrijke gegevens zijn gesynchroniseerd. Je kunt ook Safari-gegevens wissen, maar houd er rekening mee dat je daardoor bij websites kunt worden uitgelogd en dat lokale websitevoorkeuren mogelijk worden verwijderd.

Hulpmiddelen voor het opschonen van foto’s, zoals Clever Cleaner, kunnen helpen bij het ordenen van dubbele bestanden en grote mediabestanden, maar ze kunnen de iOS-systeemgegevens niet opschonen. Voor die categorie is de veiligste aanpak nog altijd om het apparaat opnieuw op te starten, iOS bij te werken en voldoende vrije ruimte beschikbaar te houden zodat de telefoon tijdelijke bestanden kan beheren. Als het opslaggebruik daarna abnormaal hoog blijft, is een versleutelde computerback-up gevolgd door een herstelbewerking een ingrijpendere, maar veiligere laatste optie.

Als je iCloud-foto’s gebruikt, houd er dan rekening mee dat het opschonen van de bibliotheek die foto’s ook uit iCloud en van je andere gesynchroniseerde apparaten verwijdert. Synchronisatie is geen afzonderlijke back-up. Controleer voordat je Recent verwijderd leegt of alles wat belangrijk is ook ergens anders staat, bijvoorbeeld op een computer of externe schijf.

Schakel voor een veiligere eerste aanpak Optimaliseer iPhone-opslag in, zodat de telefoon kleinere lokale versies kan bewaren terwijl de originelen in iCloud blijven staan. Dat is meestal verstandiger dan herinneringen te verwijderen alleen om ruimte vrij te maken. Clever Cleaner kan het makkelijker maken om vergelijkbare foto’s en grote video’s te vinden, maar controleer de selecties in plaats van elk bijna-duplicaat als overbodig te beschouwen.

Ik zou Systeemgegevens met rust laten, tenzij deze na een herstart en iOS-update ongewoon veel ruimte blijven innemen. De minst riskante manier om ruimte vrij te maken is meestal het verwijderen van gedownloade Netflix-afleveringen, podcastbestanden, kaarten en muziek, omdat deze opnieuw kunnen worden gedownload zonder dat dit gevolgen heeft voor je accountgegevens.

Systeemgegevens zijn eigenlijk geen rommel, dus erachteraan jagen is meestal tijdverspilling. Apple bewaart tijdelijke bestanden en verwijdert die automatisch zodra de opslagruimte krap wordt. Daarom schommelt dat getal. Richt je liever op het opruimen van foto’s en downloads, zoals @lena2002 al aangaf. Daar zit de echte ruimtewinst.