Mijn externe harde schijf werkte prima, maar nu toont Windows deze als RAW en zegt dat ik deze moet formatteren voordat ik hem kan gebruiken. Er staan belangrijke foto’s, werkbestanden en persoonlijke documenten op die ik nog niet heb geback-upt. Ik zoek naar de veiligste manier om bestanden van een RAW harde schijf te herstellen zonder de situatie te verergeren of gegevens te verliezen.
Ik ben dit een paar keer tegengekomen, en de eerste keer dat ik een schijf naar RAW zag omslaan, dacht ik dat die verloren was. Het bleek dat RAW niet altijd betekent dat de schijf kapot is. Meestal betekent het dat Windows het bestandssysteem niet meer herkent, dus de gegevens staan er nog wel op, maar het besturingssysteem heeft geen nette manier om ze te lezen.
Van alles kan dit veroorzaken. Ik heb het gezien na een stroomuitval, na het te snel loskoppelen van een externe schijf, na schade aan het bestandssysteem, bad sectors, malware, problemen met de partitietabel en bij schijven die begonnen te falen. Een normale NTFS- of exFAT-volume wordt dan als RAW weergegeven, wat erger lijkt dan het is.
Wat ik eerst zou controleren, is of je te maken hebt met schade aan het bestandssysteem of met fysieke problemen aan de schijf.
Als de schijf normaal wordt weergegeven in Schijfbeheer, de juiste grootte meldt, verbonden blijft en geen klikkende of schurende geluiden maakt, zou ik beginnen met herstelstappen thuis.
Als de verbinding steeds wegvalt, de schijf inconsistent verschijnt, nare geluiden maakt of SMART een hoop fouten meldt, zou ik daar stoppen. Die signalen wijzen meestal op hardwarematige schade. Elke extra scan zorgt voor meer belasting. Als je bestanden belangrijk zijn, zou ik experimenten overslaan en meteen naar een herstelbedrijf gaan.
Als de hardware stabiel lijkt, zou ik me eerst richten op het veiligstellen van de bestanden, niet op het repareren van het RAW-volume.
Wat voor mij het beste werkte, was Disk Drill. Bij RAW-volumes probeert het eerst sporen van het oude bestandssysteem te vinden. Soms raakt Windows de structuur kwijt, maar is er nog genoeg metadata aanwezig zodat herstelsoftware alles weer kan samenstellen. Als die informatie te zwaar beschadigd is, schakelt het over op signatuurscanning en zoekt het direct over het schijfoppervlak naar bekende bestandstypen.
De stappen zijn eenvoudig genoeg:
- Installeer Disk Drill op een andere schijf.
- Kies de RAW-schijf of RAW-partitie.
- Klik op Zoeken naar verloren gegevens. Gebruik bij een externe schijf Universal Scan als daarom wordt gevraagd. Als je gefragmenteerde video van een camera of drone probeert te herstellen, gebruik dan in plaats daarvan Advanced Camera Recovery.
- Laat de scan voltooien.
- Bekijk een voorbeeld van wat er wordt gevonden.
- Herstel de bestanden naar een andere schijf.
Ik zou niet proberen de partitie te repareren voordat ik een voorbeeld van de herstelde bestanden had gecontroleerd en bevestigd had dat ze geopend kunnen worden.
Daarna, als de partitie eerder NTFS gebruikte, kan CHKDSK soms schade aan de opstartsector of bestandssysteemcorruptie herstellen. Ik zou het nog steeds niet vóór herstel uitvoeren, omdat het wijzigingen naar het volume schrijft. Als CHKDSK mislukt, of als het bestandssysteem geen NTFS was, zou ik overstappen op TestDisk. Als geen van beide de partitie terugbrengt, zou ik die in Schijfbeheer opnieuw aanmaken met een snelle formattering en daarna de herstelde bestanden erop terugzetten.
Ja, RAW betekent niet dat je bestanden weg zijn. Het betekent dat Windows de toegang tot het bestandssysteem is kwijtgeraakt.
Doe als eerste niets om het te formatteren. Kopieer er nog niets nieuws naartoe. Voer nog geen reparatietools uit.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt: herstel eerst. Ik ben het iets minder eens over CHKDSK als volgende stap voor de meeste mensen. Bij een schijf met familiefoto’s en werkdocumenten zou ik reparatiepogingen bewaren voor later. CHKDSK heeft de gewoonte dingen te ‘repareren’ door het bestandssysteem te wijzigen, en soms is je mapstructuur de dupe.
Wat ik zou doen:
- Probeer een andere USB-kabel en poort.
- Controleer de schijf op een andere pc.
- Kijk in Schijfbeheer.
- Als de grootte er correct uitziet, maak dan eerst een byte-voor-byte-image als je daar ruimte voor hebt. Gebruik HDD Raw Copy Tool of ddrescue.
- Scan de image, niet de originele schijf, met herstelsoftware.
Dit is de veiligere route. Als de schijf begint uit te vallen, bespaart eerst imagings maken je herhaalde leesacties. Labs doen dit niet voor niets.
Qua software is Disk Drill een goede keuze voor RAW harde schijf gegevensherstel. Het haalt vaak foto’s, documenten en Office-bestanden goed terug, zelfs wanneer Windows de partitie als RAW weergeeft. Als je doel is om bestanden van een RAW harde schijf te herstellen zonder te formatteren, begin daar dan na het maken van de image.
Als je een eenvoudige uitleg wilt, is deze video prima voor bestanden herstellen van een beschadigde harde schijf.
Als de schijf klikt, verdwijnt of als 0 bytes wordt gelezen, stop er dan mee. Dat wijst meer op hardware dan op schade aan het bestandssysteem. Op dat moment is een dataherstelbedrijf de veiligere keuze.
Ja, je kunt vaak bestanden herstellen van een RAW-harde schijf. RAW betekent meestal dat het bestandssysteem in de war is geraakt, niet dat elk bestand in het niets is verdwenen.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @sognonotturno, maar ik ben iets minder enthousiast over het proberen van herstelcommando’s na herstelpogingen. Zelfs zogenaamd veilige oplossingen kunnen een rommelige schijf nog rommeliger maken. Als de gegevens belangrijk zijn, denk dan eerst aan behoud, daarna pas aan reparatie.
Wat ik zou toevoegen:
- Controleer Event Viewer op schijffouten zoals bad blocks of controllerresets.
- Als het een externe HDD is, voel dan aan de schijf. Als die vreemd heet wordt of steeds stopt met draaien, is dat een rood waarschuwingssignaal.
- Als de partitie als RAW wordt weergegeven maar de gebruikte ruimte er nog ongeveer goed uitziet, is dat eigenlijk een behoorlijk goed teken.
- Als dit een externe Seagate of WD is, test dan indien mogelijk de kale schijf met een andere behuizing. Soms is de USB-bridgeprint het echte probleem, niet de schijf.
Eén ding dat mensen overslaan: bekijk SMART-gegevens met CrystalDiskInfo voordat je grote scans uitvoert. Als de status slecht is of op voorzichtig staat, stop dan met het belasten ervan met herhaalde leesacties.
Voor herstel is Disk Drill nog steeds een verstandige keuze voor herstel van een RAW-harde schijf, omdat het bestanden kan vinden zelfs wanneer Windows de schijf wil formatteren. Ik zou alleen herstellen naar een andere schijf, nooit terug naar de RAW-schijf zelf. Als je een eenvoudige handleiding wilt, is deze handleiding voor bestandsherstel van een RAW-harde schijf gemakkelijk te volgen.
Als de schijf klikkende geluiden maakt, verdwijnt of 0 bytes aangeeft, stop dan met doe-het-zelfpogingen. Dat is werk voor een lab, punt uit.