Kan jeg rydde billedcachen på iPhone uden at miste billeder?

Min iPhone-lagerplads er næsten fuld, og appen Fotos ser ud til at bruge en masse cachelagrede data. Jeg vil gerne frigøre plads, men jeg er bekymret for, at rydning af cachen i Fotos kan slette billeder fra min enhed eller iCloud. Hvad er den sikreste måde at gøre det på uden at miste nogen billeder?

Der findes ikke en mulighed for at “rydde cache” for Fotos på en iPhone. Det er helt normalt. iOS håndterer midlertidige filer automatisk, i modsætning til Android, hvor rydning af cachen for en enkelt app er et almindeligt fejlfindingstrin.

Det meste af den lagerplads, der vises under Fotos, er dit faktiske bibliotek, herunder videoer, fotos, Live Photos, skærmbilleder, redigeringer og miniaturebilleder. Der findes ikke en skjult cache, som du kan rydde for at frigøre en masse plads uden at berøre noget af dette indhold.

Den praktiske løsning er at begynde med de filer, der optager mest plads:

1. Gennemgå lange og ældre videoer.
  2. Fjern identiske eller næsten identiske fotos.
  3. Slet skærmbilleder, du ikke længere har brug for.
  4. Ryd op i Live Photos, hvis bevægelseseffekten ikke er vigtig for dig.
  5. Tøm derefter albummet Slettet for nylig.

Du kan gøre alt dette manuelt, men det bliver besværligt med et stort bibliotek. Jeg har brugt Clever Cleaner til at gøre processen hurtigere. Den grupperer lignende og identiske fotos, identiske videoer, skærmbilleder, Live Photos og andre store elementer. Intet slettes automatisk, så du kan gennemgå forslagene, før du fjerner noget.

Smart oprydning håndterer flere kategorier på én gang ved at finde lignende fotos og komprimere egnede mediefiler. Hvis du vil have mere kontrol, kan du gennemgå hver kategori separat, bruge værktøjet Komprimer til at gøre filer mindre uden at slette billederne eller sortere biblioteket lidt ad gangen i tilstanden Swipe. Appen er gratis at bruge, indeholder ingen reklamer og kræver ikke et abonnement for at komme i gang. Nogle oprydningsværktøjer har nu en ganske generøs daglig grænse for nye brugere.

Tjek også dine vedhæftede filer i Beskeder. Fotos og videoer, der er sendt via Beskeder, kan stadig optage overraskende meget plads, selv når de ikke findes i fotobiblioteket. Hvis du rydder dem, kan du muligvis frigøre mere lagerplads end ved blot at beskære galleriet.

Så når nogen siger, at du skal “rydde cachen for Fotos” på en iPhone, mener de som regel, at du skal rydde op i selve fotobiblioteket. Det er det, der rent faktisk reducerer den lagerplads, Fotos bruger, samtidig med at du kan beholde de filer, du holder af.

Hvis iCloud-fotos er aktiveret, fjernes et billede også fra iCloud og alle synkroniserede enheder, når du sletter det. Brug i stedet Indstillinger > Apps > Fotos > Optimer iPhone-lagring, som beholder originalerne i fuld opløsning i iCloud og samtidig reducerer brugen af lokal lagerplads.

Kontrollér, at dine uerstattelige billeder findes et sted uden for det synkroniserede iCloud-fotobibliotek, før du sletter noget. iCloud-fotos er en synkroniseringstjeneste, ikke en separat sikkerhedskopi, så en sletning kan blive overført til alle enheder, der er logget ind på det pågældende bibliotek.

Indstillingen Optimer iPhone-lagring, som @espritlibre nævnte, er den sikreste indbyggede metode til at reducere det lokale lagerforbrug, men forvent ikke, at lagerforbruget falder med det samme. iOS fjerner normalt lokale kopier i fuld opløsning gradvist, når der er brug for plads, ofte mens telefonen oplades og er forbundet til Wi-Fi.

Hvis du har brug for plads med det samme, er det mindre risikabelt at slette downloadede film, offlinemusik, store apps eller vedhæftede filer i Beskeder end at eksperimentere med fotobiblioteket. En genstart af telefonen kan rydde nogle midlertidige systemdata, men der findes ikke en knap til rydning af fotocachen, som frigør betydelig plads og samtidig garanterer, at alle lokale filer forbliver urørte.

Stol ikke på tallet for lagringsplads i Fotos umiddelbart efter oprydning, da iOS kan være flere timer om at genberegne det. Der findes ingen sikker knap til at rydde cachen, så brug Optimer iPhone-lagring, og lad telefonen oplade, mens den er tilsluttet Wi-Fi, før du konkluderer, at det ikke virkede.

Sletning af billeder giver dig faktisk ikke pladsen tilbage med det samme, og det kommer bag på mange. Alt, hvad du fjerner, ryger i Slettet for nylig og bliver liggende der i 30 dage, mens det fortsat tæller med i din lagerplads hele tiden. Så du rydder et par gigabyte, tjekker tallet, og det har ikke ændret sig. Det skyldes ikke en defekt cache, men blot at sikkerhedsnettet gør sit arbejde. Tøm albummet manuelt, hvis du vil have pladsen nu.

@espritlibre og @silentgurux har ret i, at Optimer iPhone-lagring er det sikre standardvalg, men jeg ville sænke forventningerne i forhold til, hvad tråden antyder. Funktionen erstatter primært originaler i fuld opløsning med komprimerede lokale kopier, så den hjælper, hvis dit bibliotek er enormt og fyldt med billeder i høj opløsning. Hvis din lagerplads bliver opslugt af 4K-videoer, du har optaget for nylig, bliver de ved med at fylde meget på telefonen, indtil de er uploadet til iCloud, og det kan tage et stykke tid på langsomt wi-fi. Optimer løser ikke på magisk vis problemet på en telefon, der er proppet med videooptagelser, som endnu ikke er uploadet.

Det er korrekt, at der ikke findes en egentlig knap til at rydde cachen, så hold op med at lede efter en. Det, folk kalder Fotos-cachen, er grundlæggende miniaturebillederne og selve biblioteket, og iOS genopbygger alligevel selv miniaturebillederne.

Clever Cleaner giver god mening til den tidskrævende sortering, som @3l3ctr1c_vector beskrev, især til at gruppere næsten identiske billeder og finde de store videoer hurtigere end ved at rulle manuelt. Jeg ville betragte det som en måde at finde det, der fylder, og ikke som noget, der ændrer den måde, iCloud-synkronisering fungerer på. Uanset hvad appen markerer, sletter du stadig via det normale system, hvilket betyder, at den samme advarsel om iCloud-synkronisering og den samme forsinkelse på 30 dage i Slettet for nylig gælder.

Hvis du vil vælge den mindst risikable fremgangsmåde, der hurtigt frigør reel lagerplads, ville jeg gøre det i denne rækkefølge: Tøm først Slettet for nylig, fjern derefter gamle vedhæftede filer i Beskeder og eventuelle downloadede video- eller podcastfiler, og tag til sidst hånd om Fotos-biblioteket. Fotos er som regel det sted, folk starter, men det er også det sted, hvor det tager længst tid, før det kan mærkes.