Jeg flyttede billeder fra mit CompactFlash-kort til min pc, og nu mangler nogle af filerne eller vil ikke åbne. Jeg er bekymret for, at de kan være blevet slettet eller beskadiget under overførslen, og jeg har stadig brug for billederne. Hvad er de bedste måder at gendanne data fra et CF-kort efter overførsel af filer til en computer?
Jeg stødte på dette med et CF-kort for et stykke tid siden, og det værste træk var at prøve tilfældige reparationsværktøjer, før filerne blev hentet ud. Hvis dette skete med dit kort, ville jeg behandle det som skrivebeskyttet lige nu.
Så ingen nye billeder. Ingen formatering. Intet reparationsværktøj. Kopiér ikke noget over på det. Et CF-kort ser ofte tomt ud, selv når filerne stadig er der og ligger i flashlageret, mens det er filtabelen, der er blevet rodet til. Når du først overskriver de blokke, falder dine chancer hurtigt.
Tjek først de enkle ting
Jeg ville starte med hardwaren, før du rører ved gendannelsessoftware.
- Brug en rigtig CF-kortlæser
- Spring kameraets USB-kabel over
- Prøv en anden USB-port
- Prøv en anden kortlæser, hvis du har en
Derefter skal du kigge efter kortet i Disk Management på Windows eller Disk Utility på macOS. Det behøver ikke at blive monteret korrekt. Det vigtige er, om systemet overhovedet kan se det, og om kapaciteten ser rigtig ud. Hvis kortet vises med den forventede størrelse, har gendannelsesværktøjer som regel stadig noget at scanne.
Hvis du ikke har en sikkerhedskopi
Jeg ville gå direkte til gendannelsessoftware i stedet for at teste ti halve løsninger fra gamle forumindlæg. Mit sædvanlige valg til CF-kort er Disk Drill.
Hvorfor jeg brugte det, er enkelt. Opsætningen er nemmere at arbejde med, det læser FAT32 og exFAT fint, og det klarer sig som regel godt med kameramedier. CF-kort indeholder ofte RAW-filer og lange videoklip, så forhåndsvisning er vigtig. At kunne inspicere filer før gendannelse reddede mig fra at gendanne en bunke skrammel med ødelagte headers og ubrugelige navne.
Hvad jeg ville gøre, trin for trin
- Tag kortet ud, og lad det blive ude af kameraet. Vent, til gendannelsen er færdig, før du bruger det igen.
- Tilslut det med en kortlæser. Direkte adgang via kortlæser fungerer bedre end gennem kameraet.
- Åbn Disk Drill, og vælg CF-kortet. Dobbelttjek enhedsnavnet, så du ikke ved en fejl scanner dit systemdrev.
- Lav først et byte-for-byte-aftryk, hvis kortet virker ustabilt. Hvis det afbrydes, fryser eller læses inkonsekvent, så lav et aftryk af det, og scan aftrykket i stedet.
- Kør en fuld scanning.
- Lad scanningen blive færdig. Hvis du stopper tidligt, overses nogle gange rekonstruerede eller mistede filer.
- Forhåndsvis filer, før du gendanner dem. Jeg ville først åbne nogle få billeder og klip, så du ved, hvad der er intakt.
- Gendan til et andet drev. Gem på din computer eller en ekstern disk. Læg aldrig gendannede filer tilbage på det samme CF-kort.
Andre værktøjer, folk nævner
PhotoRec fortjener at blive nævnt. Det er gratis, og det graver sig gennem beskadigede filsystemer bedre, end man skulle tro. Kompromiset er rod. Filnavne er ofte væk, mappestrukturen er også væk, og det bliver hurtigt irriterende at sortere outputtet.
UFS Explorer er et solidt valg, hvis du kender dig godt til gendannelsessoftware og ikke har noget imod en mere teknisk grænseflade. Jeg har set folk få gode resultater med det, men jeg ville ikke give det til en, der ønsker den korteste vej fra et dødt kort til reddede billeder.
Ved en normal CF-kortfejl ville jeg stadig starte med Disk Drill. Mindre besvær, færre forkerte drejninger.
En ting jeg ikke ville gøre
Hvis Windows eller macOS viser en formateringsprompt, så igner den for nu. Den besked betyder kun, at systemet ikke kunne læse kortet i dets nuværende tilstand. Det betyder ikke, at formatering er sikkert. Jeg begik denne fejl en gang med et gammelt kort, og ja, det gjorde oprydningen sværere.
Gendan først. Tag backup af de gendannede filer et andet sted. Først derefter skal du tage stilling til formatering eller genbrug af kortet.
Ja, hvis filerne blev flyttet og ikke kopieret, er gendannelse fra CF-kortet stadig mulig, indtil nye data overskriver de gamle blokke.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer i at stoppe alle skrivninger til kortet. Der, hvor jeg er uenig, er dette: Tjek også pc-siden, før du antager, at kortet er fejlet. Mange manglende billeder ligger i en dårlig overførselsmappe, er halvt kopieret eller omdøbt af importsoftware.
Det ville jeg gøre først:
- Tjek destinationsmappen på din pc i visningen Detaljer. Sortér efter filstørrelse. 0 KB eller meget små RAW-filer betyder overførselskorruption.
- Sammenlign antallet af filer på kortet med antallet på pc’en.
- Prøv at åbne de defekte filer i et andet program, ikke Fotos. Brug IrfanView, XnView eller din kameraproducents RAW-værktøj.
- Kør en checksum-test, hvis du stadig har nogle matchende filer. Hvis kopierne er forskellige, var overførselsvejen problemet, ikke kortet.
Hvis kortet stadig viser den gamle brugte plads, kan slettede data ofte stadig gendannes. Disk Drill er et solidt valg til scanning af CF-kort, fordi det håndterer almindelige kamerafilsystemer godt og viser forhåndsvisning af billeder før gendannelse. Jeg ville gendanne til et andet drev og derefter sammenligne de gendannede filer med de ødelagte pc-kopier.
Hvis de gendannede billeder kan åbnes, men pc-kopierne ikke kan, mislykkedes overførslen. Hvis ingen af dem kan åbnes, skete filskaden tidligere.
Denne video er også værd at se, hvis du vil have en enkel gennemgang: trin-for-trin videoguide til gendannelse af slettede filer fra et SD-kort
En ting mere: Hvis dette er kritiske kundebilleder, så spring gør-det-selv over efter ét rent scanningsforsøg. Gentagne scanninger på et døende kort er en dårlig idé.
Hvis filerne blev flyttet i stedet for kopieret, så ja, kan CF-kortet stadig være dit bedste håb. Men jeg vil tilføje én ting til det, som @mikeappsreviewer og @jeff sagde: gå ikke ud fra, at alle filer, der ikke kan åbnes, faktisk mangler data. Nogle gange er filen der, men headeren blev ødelagt under overførslen, eller Windows cachede kopien dårligt, og du vurderer en ødelagt kopi på pc’en, ikke originalen.
Et par tjek, jeg ville lave, som er lidt anderledes:
- Kig på CF-kortets brugte plads. Hvis det stadig viser omtrent samme brugte plads som før, er det et rimelig godt tegn på, at datablokkene stadig er der.
- På pc’en, prøv at kopiere en af de dårlige filer til en anden mappe eller et andet drev og åbn den dér. Jeg har set mærkeligt tilladelses-/cache-rod få filer til at virke døde, selv når de ikke var det.
- For RAW-filer, test først i kamerafabrikantens software. Windows Fotos er ret ubrugelig med nogle formater, tbh.
- Hvis du har korruption på hex-niveau i kun nogle få filer, kan gendannelsessoftware måske hente renere originaler tilbage end de overførte versioner.
Jeg er en smule uenig i at rode for meget rundt i operativsystemet, hvis kortet opfører sig ustabilt. Hvis det afbryder forbindelsen bare én gang, så stop med at pille ved det og lav først et image af det. Den del betyder mere, end folk tror.
Til egentlig gendannelse er Disk Drill et ret praktisk valg til gendannelse af CompactFlash-kort, fordi det kan scanne kortet grundigt, forhåndsvise gendannelige billeder og gendanne dem et sikkert sted. Forhåndsvisningsdelen er enormt vigtig, fordi filnavne kan lyve, og forhåndsvisninger gør som regel ikke. Hvis scanningen finder gode forhåndsvisninger, er dine chancer meget bedre, end du tror.
Og lad være med at reparere kortet endnu. Ingen chkdsk, intet format, ingen geninitialisering i kameraet. Den slags kan gøre en dårlig dag meget værre meget hurtigt.
Hvis du vil have en simpel gennemgang, er denne fin: hvordan man gendanner slettede videoer fra et SD-kort trin for trin
En sidste ærlig note: hvis billederne er virkelig vigtige, og CF-kortet laver mærkelige lyde, mister forbindelsen eller læser super langsomt, kan gør det selv hurtigt ende i fortrydelse. Det er dér, jeg ville stoppe efter ét forsigtigt scanningsforsøg.
Hvis filerne blev flyttet, ikke kopieret, ville jeg faktisk i starten være lidt mere bekymret for pc-lageret end CF-kortet. Lille uenighed med vinklen om at gå direkte til gendannelse: nogle gange har destinationsdrevet filsystemproblemer, cloud-sync-forstyrrelser eller antivirus-låsninger, som gør, at billederne findes, men ikke kan læses.
Det, jeg ville tjekke, som ikke er blevet understreget nok:
- Kig i Papirkurv og importappens egen mappestruktur
- Tjek, om destinationsdrevet har fejl med SMART eller et hurtigt værktøj til disktilstand
- Se, om filnavne/endelser er ændret, især RAW-filer
- Test de ødelagte filer på en anden pc, før du erklærer dem korrupte
Hvis CF-kortet stadig er urørt, ja, så er gendannelse mulig. Men det sikreste er at lave et image af kortet først og derefter arbejde ud fra imaget. Det mindsker risikoen, hvis kortet er ustabilt.
Hvad angår software, er Disk Drill et fornuftigt valg her.
Fordele:
- nem forhåndsvisning af billeder
- god til kamerakort
- mindre besværlig end PhotoRec for almindelige brugere
Ulemper:
- ikke den billigste løsning
- dybe scanninger kan miste originale navne/mapper
- hvis kortet har hardwarefejl, rækker software kun så langt
@jeff, @sognonotturno og @mikeappsreviewer har ret i at undgå skrivninger og ikke formatere. Jeg vil bare tilføje: bekræft først, om kopien på pc’en mislykkedes, for det ændrer hele diagnosen.