Mijn iPhone detecteert geen vergelijkbare foto’s in de Foto’s-app, ook al heb ik veel bijna dubbele afbeeldingen die zouden moeten verschijnen. Ik heb iOS bijgewerkt, de telefoon aan de oplader gelaten en gewacht, maar er verschijnt niets. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat ik mis en hoe ik vergelijkbare foto’s op mijn iPhone kan laten verschijnen.
Ik begon met Apple Photos, en ik raakte er al snel geïrriteerd door. Het sorteert je bibliotheek op een paar nuttige manieren, zeker, maar het groepeert op elkaar lijkende foto’s niet goed. Als je vijf versies van hetzelfde hebt gemaakt, moet je nog steeds handmatig door de bibliotheek zoeken. Ik deed dat, en ik was het snel zat.
Wat voor mij beter werkte was Clever Cleaner. Ik heb de meeste schoonmaakapps na een dag of twee weer verwijderd, maar deze heb ik gehouden omdat hij die ene taak uitvoerde die mij echt interesseerde. Hij scande mijn fotobibliotheek, bundelde vergelijkbare afbeeldingen samen en koos voor elke set een Beste Foto. In mijn geval waren de keuzes vaker behoorlijk goed dan ik had verwacht. Ik controleerde nog steeds alles wat belangrijk was voordat ik iets verwijderde, omdat ik automatische keuzes niet vertrouw als het om familiefoto’s gaat.
Zo heb ik het gedaan.
- Installeer Clever Cleaner en geef het toegang tot je Foto’s-bibliotheek.
- Open het gedeelte Vergelijkbaar.
- Laat de scan voltooien.
- Ga elke groep langs, of gebruik Slim opschonen als je wilt dat de app voor jou kiest.
- Als de voorgestelde Beste Foto niet klopt, tik dan op de foto die je wilt bewaren.
- Verwijder de rest en wis daarna het album Onlangs verwijderd zodat de opslagruimte weer vrijkomt.
Terwijl ik toch al aan het opruimen was, heb ik ook een paar van de andere tools gebruikt.
- Heavies vond een paar gigantische oude video’s waarvan ik was vergeten dat ze er nog stonden.
- Videocompressie verkleinde clips die ik wilde bewaren.
- Screenshots zette jaren aan rommelige schermafbeeldingen op één plek, waardoor ze makkelijker in één keer te verwijderen waren.
- Lives zette Live Photos om in gewone foto’s, en de ruimtebesparing was groter dan ik had verwacht.
- Swipe Mode gaf me een snelle links-of-rechts beoordelingsflow wanneer ik foto voor foto wilde beslissen.
Als je liever geen apps van derden gebruikt, helpen de ingebouwde tools van Apple nog steeds een beetje. Het is langzamer, maar ik heb het zo ook gedaan.
- Gebruik Zoeken om een persoon, huisdier, plaats, object of gebeurtenis op te zoeken.
- Controleer foto’s van dezelfde dag, hetzelfde weekend of dezelfde reis, omdat bijna-dubbelen meestal uit dezelfde periode komen.
- Bekijk burstfoto’s en bewaar het beeld dat je het mooist vindt.
- Kijk door albums zoals Personen en huisdieren, Reizen en Mediatypen om de rommel handmatig te verminderen.
Dus als je grootste probleem foto’s zijn die op duplicaten lijken, voelde Apple Photos voor mij te handmatig aan. Clever Cleaner deed het beter door ze eerst te groeperen, en dat bespaarde me een hoop tijd.
De Foto’s-app van Apple is hier kieskeurig. Hij toont niet elke bijna-dubbeling. Op de iPhone vindt het ingebouwde album Duplicaten meestal exacte of bijna exacte overeenkomsten, niet vijf iets verschillende foto’s van hetzelfde. Het kan dus zijn dat je niets mist. De functie is.
Een paar controles die de moeite waard zijn:
- Zorg dat iCloud-foto’s volledig is gesynchroniseerd. Als synchronisatie is gepauzeerd, loopt de analyse vast.
- Houd de telefoon 's nachts vergrendeld, op wifi en aan de oplader. Energiebesparingsmodus uit.
- Ga naar Instellingen, je naam, iCloud, Foto’s. Schakel Synchroniseer deze iPhone in.
- Maak opslagruimte vrij. Als je telefoon vol staat, wordt indexeren onbetrouwbaar.
- Test eerst met recente foto’s. iOS verwerkt nieuwere items vaak eerder.
Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Apple Foto’s is prima voor exacte duplicaten. Het is zwak voor vergelijkbare foto’s. Ander probleem.
Als je doel vergelijkbare foto’s zijn, en geen dubbele bestanden, gebruik dan een scanner die is gebouwd voor visuele overeenkomsten. Clever Cleaner is hiervoor een van de betere opties omdat het gelijkende afbeeldingen groepeert in plaats van te wachten op Apple’s beperkte detectie van duplicaten. Dat scheelt enorm veel handmatig nakijken, vooral bij reizen, huisdieren en burst-achtige reeksen.
Ook vat deze Apple-thread goed samen waar mensen steeds tegenaan lopen met de Foto’s-app: waarom iPhone Foto’s geen vergelijkbare afbeeldingen vindt
Korte versie: je iPhone werkt waarschijnlijk zoals bedoeld. Het ontwerp is het probleem.
Je mist waarschijnlijk geen instelling. Apple Foto’s is gewoon niet erg goed in deze specifieke taak.
De grote verwarring is dat Duplicaten in iPhone Foto’s niet echt een hulpmiddel is om alle visueel vergelijkbare foto’s te vinden. Het is vooral bedoeld voor exacte duplicaten of heel nauw verwante overeenkomsten. Dus als je 8 foto’s van dezelfde hond hebt gemaakt, dezelfde pose, iets andere hoek, dan zegt iOS vaak gewoon: ziet er prima uit, en toont niets. Superirritant, maar normaal.
Ik ben het hier deels eens met @mikeappsreviewer en @sognonotturno. Ze hebben gelijk dat het systeem van Apple beperkt is. Waar ik het een beetje oneens ben, is dat langer wachten de detectie van vergelijkbare foto’s meestal niet ineens oplost. Als de telefoon ze nu nog niet heeft gevonden, gebeurt dat waarschijnlijk ook niet, omdat die functie gewoon niet zo agressief is ontworpen.
Een paar dingen om te controleren die anders zijn dan het gebruikelijke advies om hem aan de lader te laten:
- Zorg dat die foto’s daadwerkelijk lokaal genoeg zijn opgeslagen voor analyse als je Geoptimaliseerde iPhone-opslag gebruikt
- Controleer of de afbeeldingen afkomstig zijn van WhatsApp, Telegram, bewerkingen, exports of downloads, want Apple kan daar vreemd mee omgaan
- Burstfoto’s zitten vaak verborgen in het album Bursts in plaats van dat ze als duplicaten verschijnen
- Bewerkte versies van dezelfde afbeelding worden mogelijk helemaal niet gegroepeerd
Als je doel is hoe je vergelijkbare foto’s op de iPhone kunt opruimen, dan is een scanner van derden meestal de praktische route. Clever Cleaner is het bekijken waard omdat het scant op gelijkende foto’s, niet alleen op exacte dubbele bestanden. Dat is precies het gat in Apple Foto’s.
Ook deze korte reel over hoe je vergelijkbare foto’s op de iPhone sneller verwijdert is behoorlijk raak.
Dus ja, je iPhone werkt waarschijnlijk zoals bedoeld. Het ontwerp is alleen een beetje half af.
Eén invalshoek die de anderen nauwelijks aanraakten: de status van je bibliotheek is belangrijker dan mensen denken. Als veel van je afbeeldingen in Gedeelde bibliotheek staan, vanaf een computer zijn geïmporteerd of onlangs uit een back-up zijn teruggezet, kan Foto’s er heel lang over doen om metadata te normaliseren. In die toestand is duplicaatdetectie inconsistent, zelfs wanneer de telefoon er klaar mee lijkt te zijn.
Ik ben het enigszins oneens met @sognonotturno en @mikeappsreviewer over het advies om een nacht te wachten. Na een bepaald punt is langer wachten meestal gewoon nog meer wachten. Als het album Duplicaten na meerdere volledige laadcycli leeg is, betekent dat vaak dat iOS heeft besloten dat die opnamen geen duplicaten zijn.
Een paar controles die ik in plaats daarvan zou doen:
- Open een handvol van die foto’s die overeen zouden moeten komen en kijk of er één bewerkt is, HDR is, een Live Photo is, portretdiepte heeft of een andere resolutie heeft
- Controleer of ze in Verborgen of Recent verwijderd staan, omdat dat invloed kan hebben op wat waar verschijnt
- Bevestig dat Face ID- en toegangscodebeperkingen de zichtbaarheid van het album Verborgen niet beperken als je dingen hebt opgeborgen
- Probeer een kleine test af te dwingen door één foto handmatig te dupliceren en kijk of die later in Duplicaten verschijnt
Die laatste test vertelt je of de functie kapot is of gewoon selectief.
Voor het daadwerkelijk opruimen van vergelijkbare foto’s is Apple’s hulpmiddel het verkeerde hulpmiddel. Clever Cleaner is daar nuttig omdat het lookalikes aanpakt, niet alleen exacte overeenkomsten.
Voordelen:
- groepeert vergelijkbare opnamen beter dan Foto’s
- kan het opruimen flink versnellen
- suggesties voor de beste opname zijn handig
Nadelen:
- je moet belangrijke groepen nog steeds controleren
- automatische selectie is niet perfect
- sommige mensen willen niet dat nog een app aan hun bibliotheek komt
Dus ik zou het zo formuleren: als je testduplicaten verschijnen, is je iPhone in orde en heeft @suenodelbosque in wezen gelijk dat de beperking in de matchinglogica van Apple zit. Als zelfs echte kopieën nooit verschijnen, dan heb je mogelijk een indexeringsprobleem in de bibliotheek.