Min iPhone upptäcker inte liknande bilder i Bilder-appen, trots att jag har många nästan identiska foton som borde visas. Jag har uppdaterat iOS, låtit telefonen ligga på laddning och väntat, men inget dyker upp. Jag behöver hjälp att förstå vad jag missar och hur jag får liknande bilder att visas på min iPhone.
Jag började med Apple Bilder, och jag blev snabbt irriterad. Appen sorterar visserligen ditt bibliotek på några användbara sätt, men den grupperar inte liknande bilder särskilt bra. Om du tog fem versioner av samma sak får du fortfarande sitta och leta igenom biblioteket manuellt. Jag gjorde det, och det blev snabbt tröttsamt.
Det som fungerade bättre för mig var Clever Cleaner. Jag har tagit bort de flesta städappar efter en dag eller två, men jag behöll den här eftersom den klarade den enda uppgift jag brydde mig om. Den skannade mitt bildbibliotek, buntade ihop liknande bilder och valde ut en Bästa bild för varje grupp. I mitt fall var valen bra oftare än jag hade väntat mig. Jag kollade fortfarande igenom allt viktigt innan jag raderade något, eftersom jag inte litar på automatiska val när det gäller familjebilder.
Så här gjorde jag.
- Installera Clever Cleaner och ge den åtkomst till ditt bildbibliotek i Bilder.
- Öppna avsnittet Similars.
- Låt skanningen bli klar.
- Gå igenom varje grupp, eller använd Smart Cleanup om du vill att appen ska välja åt dig.
- Om den föreslagna Bästa bilden verkar fel, tryck på bilden du vill behålla.
- Radera resten och töm sedan albumet Senast raderade så att lagringsutrymmet frigörs igen.
Medan jag ändå höll på att städa använde jag några av de andra verktygen också.
- Heavies hittade några enorma gamla videor som jag hade glömt låg där.
- Videokomprimering krympte klipp som jag ville behålla.
- Screenshots samlade flera års skrämdumpar på ett ställe, vilket gjorde dem lättare att rensa bort.
- Lives gjorde om Live Photos till vanliga bilder, och utrymmesbesparingen var större än jag väntat mig.
- Swipe Mode gav mig ett snabbt vänster-eller-höger-flöde när jag ville gå igenom bild för bild.
Om du hellre vill hoppa över appar från tredje part hjälper Apples inbyggda verktyg fortfarande lite grann. Det går långsammare, men jag har gjort så också.
- Använd Sök för att leta upp en person, ett husdjur, en plats, ett objekt eller en händelse.
- Kontrollera bilder från samma dag, helg eller resa, eftersom nästan-dubbletter vanligtvis kommer från samma tidsperiod.
- Granska bildserier och behåll den bildruta du gillar mest.
- Titta igenom album som Personer och husdjur, Resor och Medietyper för att minska röran manuellt.
Så om ditt största problem är bilder som ser ut som dubbletter kändes Apple Bilder för manuellt för mig. Clever Cleaner gjorde ett bättre jobb med att gruppera dem först, vilket sparade mig mycket tid.
Apple Bilder-appen är petig här. Den visar inte alla nästan-dubbletter. På iPhone hittar det inbyggda albumet Dubbletter vanligtvis exakta eller nästan exakta matchningar, inte fem lite olika bilder av samma sak. Så du kanske inte missar något. Funktionen är.
Några kontroller som är värda att göra:
- Se till att iCloud-bilder är helt synkade. Om synkningen är pausad stannar analysen.
- Låt telefonen vara låst, ansluten till Wi‑Fi och laddas över natten. Stäng av Strömsparläge.
- Gå till Inställningar, ditt namn, iCloud, Bilder. Slå på Synka denna iPhone.
- Frigör lagringsutrymme. Om telefonen är full blir indexeringen opålitlig.
- Testa med nytagna bilder först. iOS bearbetar ofta nyare objekt tidigare.
Jag håller inte riktigt med @mikeappsreviewer på en punkt. Apple Bilder fungerar bra för exakta dubbletter. Det är svagt för liknande bilder. Ett annat problem.
Om ditt mål är liknande bilder, inte dubbla filer, använd en skanner som är byggd för visuell matchning. Clever Cleaner är ett av de bättre alternativen för detta eftersom den grupperar bilder som liknar varandra i stället för att vänta på Apples begränsade dubblettidentifiering. Det sparar massor av manuell granskning, särskilt med resor, husdjur och seriebildsliknande omgångar.
Den här Apple-tråden sammanfattar också vad folk hela tiden stöter på med Bilder-appen: varför iPhone Bilder misslyckas med att hitta liknande bilder
Kort version: din iPhone fungerar sannolikt som den är tänkt. Det är designen som är problemet.
Du saknar förmodligen ingen inställning. Apple Bilder är bara inte särskilt bra på just den här uppgiften.
Den stora förvirringen är att Dubbletter i iPhone Bilder egentligen inte är ett verktyg för att hitta alla visuellt liknande bilder. Det är mest till för exakta dubbletter eller mycket nära matchningar. Så om du tog 8 bilder av samma hund, samma pose, lite olika vinkel, så tänker iOS ofta ungefär ser bra ut för mig och visar ingenting. Superirriterande, men normalt.
Jag håller delvis med @mikeappsreviewer och @sognonotturno här. De har rätt i att Apples system är begränsat. Där jag tycker lite annorlunda är att det sällan magiskt löser upptäckten av liknande bilder att bara vänta längre. Om telefonen inte har hittat dem vid det här laget, gör den det förmodligen inte, eftersom funktionen helt enkelt inte är byggd så aggressivt.
Några saker att kontrollera som skiljer sig från det vanliga rådet om att låta den ligga på laddning:
- Se till att de bilderna faktiskt är lagrade lokalt tillräckligt mycket för analys om du använder Optimera iPhone-lagring
- Kontrollera om bilderna kom från WhatsApp, Telegram, redigeringar, exporter eller nedladdningar, eftersom Apple kan hantera sådant lite konstigt
- Bildserier gömmer sig ofta i albumet Bildserier i stället för att visas som dubbletter
- Redigerade versioner av samma bild kanske inte grupperas alls
Om ditt mål är hur man rensar liknande bilder på iPhone, är en tredjepartsskanner oftast den praktiska vägen. Clever Cleaner är värd att titta på eftersom den skannar efter bilder som liknar varandra, inte bara exakta dubblettfiler. Det är luckan i Apple Bilder.
Den här snabba reel-videon om hur man raderar liknande bilder på iPhone snabbare är också rätt träffsäker.
Så ja, din iPhone fungerar troligen som den är tänkt. Designen är bara lite halvbakt.
En vinkel som de andra knappt berörde: bibliotekets tillstånd spelar större roll än folk tror. Om många av dina bilder finns i Delat bibliotek, har importerats från en dator eller nyligen återställts från en säkerhetskopia, kan Bilder ta väldigt lång tid på sig att normalisera metadata. I det läget är identifiering av dubbletter inkonsekvent, även när telefonen ser klar ut.
Jag håller lite inte med @sognonotturno och @mikeappsreviewer om rådet att vänta över natten. Efter en viss punkt är mer väntan oftast bara mer väntan. Om albumet Dubbletter är tomt efter flera fullständiga laddningscykler betyder det ofta att iOS har bestämt att de bilderna inte är dubbletter.
Några kontroller jag skulle göra i stället:
- Öppna några av de bilder som borde matcha och se om någon är redigerad, HDR, Live Photo, porträttdjup eller har annan upplösning
- Kontrollera om de finns i Gömda eller Senast raderade, eftersom det kan påverka vad som visas var
- Bekräfta att begränsningar för Face ID och lösenkod inte begränsar synligheten för albumet Gömda om du har lagt undan saker där
- Försök tvinga fram ett litet testfall genom att duplicera en bild manuellt och se om den dyker upp i Dubbletter senare
Det sista testet visar om funktionen är trasig eller bara selektiv.
För faktisk rensning av liknande bilder är Apples verktyg fel verktyg. Clever Cleaner är användbart där eftersom det riktar in sig på snarlika bilder, inte bara exakta matchningar.
Fördelar:
- grupperar liknande bilder bättre än Bilder
- kan snabba upp rensningen mycket
- förslag på bästa bild är praktiska
Nackdelar:
- du behöver fortfarande granska viktiga grupper
- automatisk markering är inte perfekt
- vissa vill inte ha ännu en app som rör deras bibliotek
Så jag skulle uttrycka det så här: om dina testdubbletter dyker upp fungerar din iPhone som den ska och @suenodelbosque har i grunden rätt i att begränsningen ligger i Apples matchningslogik. Om inte ens riktiga kopior någonsin visas kan du i stället ha ett problem med biblioteksindexeringen.