iPhone-geheugen vol apparaat werkt niet melding - Heeft iemand dit opgelost?

Mijn iPhone gaf ineens een melding dat het geheugen vol is, en nu werkt het apparaat nauwelijks nog. Apps openen niet, het loopt vast, en ik kan niet genoeg opslag vrijmaken om het weer normaal te gebruiken. Heeft iemand een echte oplossing gevonden voor deze iPhone-geheugen-vol-fout zonder foto’s of andere belangrijke gegevens te verliezen?

Ik heb dit zelf meegemaakt, en het bericht klinkt erger dan het is. Mijn telefoon begon zich vreemd te gedragen. De camera weigerde foto’s op te slaan. Apps gooiden me eruit. Alles liep vast. Als je “iPhone-geheugen vol en apparaat werkt niet meer” zag, zijn er twee verschillende situaties.

Als de waarschuwing op een website verscheen, vooral met onzin zoals “je simkaart is beschadigd” of een afteltimer, dan is het nep. Ik heb die gezien op dubieuze pagina’s en een keer door een slechte advertentie tijdens het kijken van video in Safari. Het was een scam-pagina, niet iOS. Sluit het tabblad. Ga daarna naar Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata. Dat ruimt meestal de rommel op die eraan vastzit.

Als de waarschuwing in de iPhone-instellingen verschijnt, of je telefoon vastloopt, apps crashen, foto’s niet worden opgeslagen, dan is opslag inderdaad het probleem. iPhones hebben vrije ruimte nodig voor tijdelijke bestanden en achtergrondtaken. Wanneer de opslag helemaal vol zit, begint het hele systeem te stikken.

Wat ik eerst deed, was het saaie deel.

Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.

Wacht tot de balkgrafiek is geladen. Dat duurt even. Meestal zie je Foto’s, Berichten, apps en soms een groot blok dat Systeemgegevens heet. Herstart de telefoon ook. Ik weet het, oud advies. Toch hielp het mij. Na het opnieuw opstarten worden de opslagcijfers soms weer normaal en wordt tijdelijke cache gewist.

Controleer daarna Foto’s > Recent verwijderd. Veel mensen missen dit. Ik ook. Ik had een hoop video’s verwijderd en dacht dat het klaar was. Nee dus. Ze stonden daar nog steeds ruimte in te nemen totdat ik het album leegde.

Berichten was bij mij ook een puinhoop. Jaren aan groepschats, video’s, screenshots, willekeurige rommel. Open de berichtinstellingen en verander de bewaartermijn van berichten van Altijd naar 30 dagen of 1 jaar als je het prima vindt om oude gesprekken kwijt te raken. Dat maakte meer ruimte vrij dan ik had verwacht.

Het grotere probleem was voor mij de fotobibliotheek. Te veel bijna-dubbelen, burstfoto’s, wazige foto’s, enorme video’s. Dit met de hand uitzoeken was verschrikkelijk. Ik probeerde een paar opschoonapps en de meeste zaten vol advertenties of blokkeerden basisfuncties tenzij je betaalde.

Degene die ik bleef gebruiken was Clever Cleaner.

Ik vertrouwde het eerst ook niet. Ik verwachtte binnen 30 seconden een betaalmuur. Gebeurde niet. Geen advertenties aan mijn kant. Geen pop-ups voor abonnementen. Wat me overtuigde was de verwerking op het apparaat. Mijn foto’s werden niet naar een willekeurige server gestuurd.

Het nuttige deel is hoe het alles sorteert.

Het heeft een onderdeel Similars. Dit pakt bijna identieke foto’s, niet alleen exacte duplicaten. Als je zes foto’s van dezelfde kat maakte, dezelfde hoek, hetzelfde slechte licht, groepeert het die en stelt het de beste voor om te bewaren. Apple’s ingebouwde duplicaatzoeker hielp mij daar niet veel mee.

Er is ook een onderdeel Heavies. Dit vond ik fijner dan ik had verwacht. Het toont eerst de grootste bestanden, zodat je snel ziet welke video’s 400 MB, 800 MB of meer opslokken. Bij mij stonden er een paar lange 4K-clips tussen die ik was vergeten, plus oude schermopnames. Die verwijderen maakte snel verschil.

Nadat ik ongeveer 12 GB had opgeschoond, stopte de telefoon met haperen. De camera begon weer op te slaan. De waarschuwing verdween. Voelde daarna weer normaal.

Als je dit allemaal doet en de opslag nog steeds kapot lijkt, vooral wanneer Systeemgegevens zonder duidelijke reden enorm blijft, dan kom je in resetgebied terecht. Maak eerst een reservekopie, via iCloud of een computer. Wis daarna de telefoon en zet hem terug. Ik haat het om dat te doen, maar ik heb gezien dat het hardnekkige opslagbugs oplost als verder niets helpt.

Als je telefoon nog reageert, begin dan met de makkelijke winst:
Wis Safari-gegevens als de melding van het web kwam.
Controleer iPhone-opslag.
Herstart.
Leeg Recent verwijderd.
Ruim Berichten op.
Verminder foto’s en grote video’s.

Die volgorde bespaarde me een heel weekend de tweede keer dat ik hiermee te maken kreeg. Je telefoon is niet afgeschreven. Hij zit verstopt. Groot verschil.

Ik heb dit ooit opgelost zonder een volledige herstelactie, maar ik ben het niet helemaal eens met @mikeappsreviewer dat je te lang moet wachten voordat je een computer gebruikt. Als de telefoon al vastloopt, doe dan eerst de grote opschoning vanaf een Mac of pc. Het apparaat zelf wordt vaak te traag om het verwijderen af te ronden.

Wat voor mij werkte:

1. Sluit de iPhone aan op een computer.
  2. Gebruik Afbeeldingenoverdracht op Mac, of Foto’s/Bestandsverkenner op Windows, en haal eerst grote video’s eraf.
  3. Verwijder die geïmporteerde bestanden van de telefoon.
  4. Zet iCloud-fotosynchronisatie even uit als het steeds opnieuw dingen downloadt.
  5. Open Finder of iTunes en maak een versleutelde reservekopie.
  6. Werk iOS bij vanaf de computer als er een update klaarstaat. Sommige opslagbugs verdwijnen na de installatie.

Een grote die mensen missen: appgegevens vanuit de app zelf verwijderen. Netflix, Spotify, YouTube, Podcasts, TikTok-concepten, CapCut, Lightroom. Die cachebestanden worden enorm groot. Ik heb alleen al 9 GB vrijgemaakt door Spotify-downloads en app-rommel. Dom, maar waar.

Als je telefoon na het verwijderen nog steeds vol aangeeft, doe dan dit:
Instellingen, Apple ID, iCloud, Beheer opslag. Kijk of Berichten of reservekopieën in een lus zitten.
Verwijder daarna oude iPhone-reservekopieën die je niet nodig hebt.

Voor het opschonen van foto’s hielp Clever Cleaner om grote bestanden sneller te sorteren dan met de hand. Ik gebruikte het pas nadat de telefoon weer stabiel was, niet ervoor.

Deze video laat een snelle handleiding voor het opschonen van foto’s zien, bekijk hoe je snel iPhone-opslag vrijmaakt.

Als de vrije ruimte onder de 2 GB blijft, verwacht dan vastlopers. iOS gaat zich dan raar gedragen. Die van mij deed weer normaal toen ik weer ongeveer 8 GB vrij had. Typefouten overal daarvoor, apps die crashten, camera dood, één grote chaos.

Ja, ik heb het opgelost, maar niet door de telefoon op de telefoon zelf te bestrijden.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @caminantenocturno, behalve dat ik denk dat zodra de iPhone al half overleden is, dingen verwijderen via Instellingen tijdverspilling kan zijn. iOS wordt super onstabiel zodra de opslag op nul staat. Wat uiteindelijk voor mij werkte, was dit:

• Eerst een geforceerde herstart
  • Leg hem aan de oplader en verbind met wifi
  • Verbind hem met een Mac of pc
  • Maak een reservekopie voordat je iets riskants doet
  • Schakel synchronisatie uit of verwijder de grootste rommel van buiten het apparaat

Controleer ook Mail. Veel mensen vergeten dat de Mail-app enorme bijlagen en offline kopieën kan oppotten. Hetzelfde geldt voor Bestanden, vooral de map Downloads en Op mijn iPhone. Bij mij stonden daar oude ZIP-bestanden en videobewerkingen gewoon te liggen als kleine opslagkobolden.

Eén ding dat ik zou toevoegen en dat zij niet echt benadrukten: als je iCloud-foto’s gebruikt, kan het inschakelen van Optimaliseer iPhone-opslag helpen, maar het is geen directe oplossing. Mensen verwachten dat 20 GB in 2 minuten verdwijnt. Zo werkt het niet.

Nadat ik de telefoon weer stabiel had gekregen, gebruikte ik Clever Cleaner om vergelijkbare foto’s en grote video’s sneller te sorteren. Dat hielp om de restjes op te ruimen zonder eindeloos handmatig te moeten zoeken. Als je een goede uitleg wilt, is deze review van Clever Cleaner om iPhone-opslag vrij te maken het bekijken waard.

Als de telefoon zich nog steeds niet normaal gedraagt nadat je meerdere GB hebt vrijgemaakt, maak dan een reservekopie en voer een volledig herstel uit. Vervelend, ja. Maar soms is dat de echte oplossing, en niet nog meer rondneuzen in menu’s.

Ik zou één ding anders doen dan @caminantenocturno, @shizuka en @mikeappsreviewer: stop met proberen om nog een beetje meer op te schonen zodra de telefoon al ernstig hapert. Op dat punt brengt elke extra tik het risico op een crashlus of een beschadigde fotobibliotheek met zich mee.

Mijn oplossing in zo’n geval was:

• Laat de telefoon aangesloten op de oplader
  • Schakel de vliegtuigmodus in zodat hij geen nieuwe rommel meer synchroniseert
  • Verwijder alleen één gigantische categorie, niet 20 kleine
  • Herstart
  • Wacht 10 tot 15 minuten zodat de opslag opnieuw kan worden berekend

Dat laatste deel is belangrijk. iPhone-opslag geeft na verwijderingen vaak een tijdlang een verkeerd beeld.

Controleer ook op gedownloade offline-inhoud in apps. Niet de appgrootte, maar daadwerkelijke bestanden binnen de app. Daar worden mensen door misleid.

Als de telefoon weer bruikbaar wordt, gebruik dan Clever Cleaner voor de fotochaos.

Voordelen:

• snelle scan naar vergelijkbare foto’s
  • goed in het opsporen van grote video’s
  • eenvoudiger dan handmatig door Foto’s spitten

Nadelen:

• vooral nuttig voor foto-/videorommel, niet voor bugs in systeemopslag
  • je moet nog steeds controleren vóór het verwijderen
  • minder nuttig als je grootste probleem Berichten of appcaches zijn

Dus ja, dit kan worden opgelost zonder de telefoon te vervangen. Maar als je ruimte vrijmaakt en hij nog steeds vastloopt, zou ik stoppen met troubleshooten en een reservekopie plus herstel uitvoeren. Dat loste voor mij het deel apparaat wil niet werken betrouwbaarder op dan eindeloos verwijderen.