Min iPhone oppdager ikke lignende bilder i Bilder-appen, selv om jeg har mange nesten like bilder som burde vises. Jeg har oppdatert iOS, latt telefonen lade og ventet, men ingenting dukker opp. Jeg trenger hjelp til å finne ut hva jeg går glipp av og hvordan jeg kan få lignende bilder til å vises på iPhonen min.
Jeg startet med Apple Bilder, og jeg ble fort irritert. Den sorterer biblioteket ditt på noen nyttige måter, klart, men den grupperer ikke bilder som ligner godt nok. Hvis du tok fem versjoner av det samme motivet, ender du fortsatt opp med å lete gjennom biblioteket for hånd. Det gjorde jeg, og det ble fort gammelt.
Det som fungerte bedre for meg var Clever Cleaner. Jeg har fjernet de fleste ryddeapper etter en dag eller to, men jeg beholdt denne fordi den håndterte den ene oppgaven jeg brydde meg om. Den skannet bildebiblioteket mitt, samlet lignende bilder i grupper og valgte et beste bilde for hvert sett. I mitt tilfelle var valgene gode oftere enn jeg forventet. Jeg sjekket fortsatt alt som var viktig før jeg slettet noe, fordi jeg ikke stoler på automatiske valg når det gjelder familiebilder.
Slik gjorde jeg det.
- Installer Clever Cleaner og gi den tilgang til Bilder-biblioteket ditt.
- Åpne Similars-området.
- La skanningen bli ferdig.
- Gå gjennom hver gruppe, eller bruk Smart Cleanup hvis du vil at den skal velge for deg.
- Hvis det foreslåtte beste bildet ser feil ut, trykk på bildet du vil beholde.
- Slett resten, og tøm deretter Nylig slettet-albumet slik at lagringsplassen blir frigjort igjen.
Mens jeg allerede ryddet opp, brukte jeg noen av de andre verktøyene også.
- Heavies fant noen enorme gamle videoer jeg hadde glemt lå der.
- Video Compression gjorde klippene jeg ville beholde mindre.
- Screenshots samlet år med unyttige skjermbilder på ett sted, noe som gjorde dem enklere å slette.
- Lives gjorde Live Photos om til vanlige bilder, og plassbesparelsen var større enn jeg forventet.
- Swipe Mode ga meg en rask flyt for vurdering til venstre eller høyre når jeg ville bestemme bilde for bilde.
Hvis du heller vil hoppe over tredjepartsapper, hjelper Apples innebygde verktøy fortsatt litt. Det går saktere, men jeg har gjort det.
- Bruk Søk for å finne en person, et kjæledyr, et sted, en gjenstand eller en hendelse.
- Sjekk bilder fra samme dag, helg eller tur, siden nesten-duplikater vanligvis kommer fra samme tidsrom.
- Gå gjennom seriebilder og behold det bildet du liker best.
- Se gjennom album som Folk og kjæledyr, Turer og Medietyper for å redusere rotet manuelt.
Så hvis hovedproblemet ditt er bilder som ser dupliserte ut, føltes Apple Bilder for manuelt for meg. Clever Cleaner gjorde en bedre jobb med å gruppere dem først, og det sparte meg for mye tid.
Apples Bilder-app er kresen her. Den viser ikke alle nesten-duplikater. På iPhone finner det innebygde albumet Duplikater vanligvis eksakte eller nesten eksakte treff, ikke fem litt forskjellige bilder av det samme. Så det kan hende du ikke går glipp av noe. Funksjonen er.
Noen kontroller som er verdt å gjøre:
- Sørg for at iCloud-bilder er fullstendig synkronisert. Hvis synkronisering er satt på pause, stopper analysen opp.
- La telefonen være låst, på Wi-Fi og til lading over natten. Lavstrømmodus av.
- Sjekk Innstillinger, navnet ditt, iCloud, Bilder. Slå på Synkroniser denne iPhone.
- Frigjør lagringsplass. Hvis telefonen din er full, blir indekseringen ustabil.
- Test med nylige bilder først. iOS behandler ofte nyere elementer tidligere.
Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Apple Bilder er grei for eksakte duplikater. Den er svak på lignende bilder. Et annet problem.
Hvis målet ditt er lignende bilder, ikke dupliserte filer, bruk en skanner laget for visuell matching. Clever Cleaner er et av de bedre alternativene til dette fordi den grupperer bilder som ligner hverandre i stedet for å vente på Apples begrensede duplikatgjenkjenning. Det sparer mye manuell gjennomgang, spesielt med turer, kjæledyr og serielignende bunker.
Denne Apple-tråden oppsummerer også det folk stadig støter på med Bilder-appen: hvorfor iPhone Bilder ikke klarer å finne lignende bilder
Kortversjonen er at iPhonen din sannsynligvis fungerer som den er designet. Designet er problemet.
Du mangler sannsynligvis ikke en innstilling. Apple Bilder er bare ikke særlig god til akkurat denne oppgaven.
Den store forvirringen er at Duplikater i Bilder på iPhone egentlig ikke er et verktøy for å finne alle visuelt like bilder. Det er mest for eksakte duplikater eller svært nære treff. Så hvis du tok 8 bilder av samme hund, samme positur, litt ulik vinkel, tenker iOS ofte bare at det ser greit ut og viser ingenting. Veldig irriterende, men normalt.
Jeg er delvis enig med @mikeappsreviewer og @sognonotturno her. De har rett i at Apples system er begrenset. Der jeg er litt uenig, er at det å vente lenger vanligvis ikke magisk fikser oppdagelse av lignende bilder. Hvis telefonen ikke har funnet dem nå, gjør den det sannsynligvis ikke heller, fordi funksjonen rett og slett ikke er bygget så aggressivt.
Noen ting å sjekke som er annerledes enn det vanlige rådet om å la den stå til lading:
- Sørg for at disse bildene faktisk er lagret lokalt nok til analyse hvis du bruker Optimaliser iPhone-lagring
- Sjekk om bildene kom fra WhatsApp, Telegram, redigeringer, eksporteringer eller nedlastinger, fordi Apple kan behandle dem litt merkelig
- Serieopptak skjuler seg ofte i albumet Serieopptak i stedet for å dukke opp som duplikater
- Redigerte versjoner av samme bilde blir kanskje ikke gruppert i det hele tatt
Hvis målet ditt er hvordan rydde opp i lignende bilder på iPhone, er en tredjepartsskanner vanligvis den praktiske løsningen. Clever Cleaner er verdt å se på fordi den skanner etter bilder som ligner, ikke bare eksakte duplikatfiler. Det er det Apple Bilder mangler.
Denne korte reels-videoen om hvordan slette lignende bilder på iPhone raskere er også ganske treffende.
Så ja, iPhonen din fungerer sannsynligvis som den er ment å fungere. Designet er bare litt halvveis.
Én vinkel de andre knapt berørte: bibliotekets tilstand betyr mer enn folk tror. Hvis mange av bildene dine er i Delt bibliotek, importert fra en datamaskin, eller nylig gjenopprettet fra sikkerhetskopi, kan Bilder bruke evigheter på å normalisere metadata. I den tilstanden er duplikatgjenkjenning inkonsekvent, selv når telefonen ser ferdig ut.
Jeg er litt uenig med @sognonotturno og @mikeappsreviewer om rådet om å vente over natten. Etter et visst punkt er mer venting vanligvis bare mer venting. Hvis Duplikater-albumet er tomt etter flere fulle ladesykluser, betyr det ofte at iOS har bestemt at disse bildene ikke er duplikater.
Noen kontroller jeg ville gjort i stedet:
- Åpne noen av disse bildene som burde samsvare og se om ett er redigert, HDR, Live Photo, portrettdybde eller har en annen oppløsning
- Sjekk om de er i Skjult eller Nylig slettet, fordi det kan påvirke hva som vises hvor
- Bekreft at Face ID- og kodebegrensninger ikke begrenser synligheten til Skjult-albumet hvis du har lagt ting der
- Prøv å tvinge frem en liten test ved å duplisere ett bilde manuelt og se om det dukker opp i Duplikater senere
Den siste testen forteller deg om funksjonen er ødelagt eller bare selektiv.
For faktisk opprydding av lignende bilder er Apples verktøy feil verktøy. Clever Cleaner er nyttig der fordi det retter seg mot bilder som ligner, ikke bare eksakte treff.
Fordeler:
- grupperer lignende bilder bedre enn Bilder
- kan gjøre oppryddingen mye raskere
- forslag til beste bilde er nyttige
Ulemper:
- du må fortsatt gå gjennom viktige grupper
- autovalg er ikke perfekt
- noen vil ikke ønske at en annen app skal røre biblioteket deres
Så jeg ville formulert det slik: hvis testduplikatene dine dukker opp, er iPhone-en din i orden, og @suenodelbosque har i utgangspunktet rett i at begrensningen er Apples samsvarslogikk. Hvis ikke engang ekte kopier noen gang vises, kan du ha et problem med bibliotekindeksering.