iPhone finder ikke lignende billeder, hvad overser jeg?

Min iPhone registrerer ikke lignende billeder i Fotos-appen, selv om jeg har mange næsten identiske billeder, som burde dukke op. Jeg har opdateret iOS, ladet telefonen oplade og ventet, men der vises intet. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvad jeg overser, og hvordan jeg får lignende billeder til at blive vist på min iPhone.

Jeg startede med Apple Fotos, og jeg blev hurtigt irriteret. Den sorterer ganske vist dit bibliotek på nogle få nyttige måder, men den grupperer ikke lignende billeder særlig godt. Hvis du tog fem versioner af det samme, ender du stadig med at lede manuelt gennem biblioteket. Det gjorde jeg, og det blev hurtigt trættende.

Det, der fungerede bedre for mig, var Clever Cleaner. Jeg har fjernet de fleste oprydningsapps efter en dag eller to, men jeg beholdt denne, fordi den klarede den ene opgave, jeg gik op i. Den scannede mit fotobibliotek, samlede lignende billeder i grupper og valgte et Bedste billede for hvert sæt. I mit tilfælde var valgene gode oftere, end jeg havde forventet. Jeg tjekkede stadig alt vigtigt, før jeg slettede noget, fordi jeg ikke stoler på automatiske valg, når det gælder familiebilleder.

Sådan gjorde jeg.

1. Installer Clever Cleaner, og giv den adgang til dit Fotos-bibliotek.
  2. Åbn området Similars.
  3. Lad scanningen blive færdig.
  4. Gennemgå hver gruppe, eller brug Smart Cleanup, hvis du vil have den til at vælge for dig.
  5. Hvis det foreslåede Bedste billede ser forkert ud, så tryk på det foto, du vil beholde.
  6. Slet resten, og ryd derefter albummet Senest slettet, så lagerpladsen bliver frigivet igen.

Mens jeg allerede var i gang med at rydde op, brugte jeg også nogle af de andre værktøjer.

1. Heavies fandt nogle kæmpestore gamle videoer, som jeg havde glemt lå der.
  2. Video Compression gjorde de klip mindre, som jeg gerne ville beholde.
  3. Screenshots samlede flere års skærmbilleder ét sted, hvilket gjorde dem nemmere at slette.
  4. Lives gjorde Live Photos til almindelige billeder, og pladsbesparelsen var større, end jeg havde forventet.
  5. Swipe Mode gav mig et hurtigt venstre-eller-højre gennemgangsflow, når jeg ville tage stilling billede for billede.

Hvis du hellere vil springe tredjepartsapps over, kan Apples indbyggede værktøjer stadig hjælpe lidt. Det går langsommere, men jeg har gjort det.

1. Brug Søg til at finde en person, et kæledyr, et sted, en genstand eller en begivenhed.
  2. Tjek billeder fra samme dag, weekend eller rejse, da næsten ens billeder som regel stammer fra samme tidsrum.
  3. Gennemgå Burst-billeder, og behold det billede, du bedst kan lide.
  4. Kig i albummer som Mennesker og kæledyr, Rejser og Medietyper for manuelt at skære ned på rodet.

Så hvis dit største problem er billeder, der ligner dubletter, føltes Apple Fotos for manuelt for mig. Clever Cleaner gjorde et bedre stykke arbejde med først at gruppere dem, og det sparede mig for en masse tid.

Apple Fotos-appen er kræsen her. Den viser ikke alle næsten-dubletter. På iPhone finder det indbyggede Dubletter-album normalt nøjagtige eller næsten nøjagtige matches, ikke fem lidt forskellige billeder af det samme. Så du går måske ikke glip af noget. Funktionen er.

Et par tjek, der er værd at lave:

1. Sørg for, at iCloud-fotos er fuldt synkroniseret. Hvis synkronisering er sat på pause, går analysen i stå.
  2. Hold telefonen låst, på Wi-Fi og til opladning natten over. Slå Lav strøm-tilstand fra.
  3. Tjek Indstillinger, dit navn, iCloud, Fotos. Slå Synkroniser denne iPhone til.
  4. Frigør lagerplads. Hvis din telefon er helt fuld, bliver indekseringen ustabil.
  5. Test med nyere fotos først. iOS behandler ofte nyere emner hurtigere.

Jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Apple Fotos er fin til nøjagtige dubletter. Den er svag til lignende billeder. Det er et andet problem.

Hvis dit mål er lignende fotos, ikke dubletfiler, så brug en scanner, der er bygget til visuel matching. Clever Cleaner er en af de bedre muligheder til dette, fordi den grupperer billeder, der ligner hinanden, i stedet for at vente på Apples begrænsede dubletregistrering. Det sparer en masse manuel gennemgang, især med rejser, kæledyr og serielignende batches.

Denne Apple-tråd opsummerer også, hvad folk bliver ved med at støde på med Fotos-appen: hvorfor iPhone Fotos ikke finder lignende billeder

Kort fortalt fungerer din iPhone sandsynligvis som designet. Designet er problemet.

Du mangler sandsynligvis ikke en indstilling. Apple Fotos er bare ikke særlig god til denne specifikke opgave.

Den store forvirring er, at Dubletter i iPhone Fotos ikke rigtig er et værktøj til at finde alle visuelt lignende billeder. Det er mest til præcise dubletter eller meget tætte matches. Så hvis du tog 8 billeder af den samme hund, samme positur, lidt forskellig vinkel, siger iOS ofte bare ser fint ud for mig og viser ingenting. Superirriterende, men normalt.

Jeg er delvist enig med @mikeappsreviewer og @sognonotturno her. De har ret i, at Apples system er begrænset. Der hvor jeg er lidt uenig, er, at det normalt ikke på magisk vis løser registrering af lignende billeder at vente længere. Hvis telefonen ikke har fundet dem nu, gør den det sandsynligvis ikke, fordi funktionen bare ikke er bygget så aggressivt.

Et par ting at tjekke, som er anderledes end det sædvanlige råd om bare at lade den oplade:

• Sørg for, at billederne faktisk er gemt lokalt nok til analyse, hvis du bruger Optimer iPhone-lagring
  • Tjek om billederne kom fra WhatsApp, Telegram, redigeringer, eksporter eller downloads, fordi Apple kan behandle dem lidt mærkeligt
  • Serieoptagelser gemmer sig ofte i albummet Serieoptagelser i stedet for at dukke op som dubletter
  • Redigerede versioner af det samme billede bliver muligvis slet ikke grupperet

Hvis dit mål er hvordan man rydder lignende billeder på iPhone, er en tredjepartsscanner som regel den praktiske løsning. Clever Cleaner er værd at kigge på, fordi den scanner efter billeder, der ligner hinanden, ikke kun præcise dubletfiler. Det er det hul, der er i Apple Fotos.

Denne hurtige reel om hvordan du sletter lignende billeder på iPhone hurtigere er også ret præcis.

Så ja, din iPhone fungerer sandsynligvis som den er designet til. Designet er bare lidt halvbagt.

En vinkel, de andre næsten ikke berørte: bibliotekets tilstand betyder mere, end folk tror. Hvis mange af dine billeder er i Delt bibliotek, importeret fra en computer eller gendannet fra en sikkerhedskopi for nylig, kan Fotos være meget lang tid om at normalisere metadata. I den tilstand er registrering af dubletter inkonsekvent, selv når telefonen ser færdig ud.

Jeg er en smule uenig med @sognonotturno og @mikeappsreviewer om rådet om at vente natten over. Efter et vist punkt er mere ventetid som regel bare mere ventetid. Hvis albummet Dubletter er tomt efter flere fulde opladningscyklusser, betyder det ofte, at iOS har vurderet, at de billeder ikke er dubletter.

Et par ting, jeg ville tjekke i stedet:

• Åbn en håndfuld af de billeder, der burde matche, og se, om et af dem er redigeret, HDR, Live Photo, portrætdybde eller i en anden opløsning
  • Tjek, om de er i Skjult eller Senest slettet, for det kan påvirke, hvad der vises hvor
  • Bekræft, at Face ID- og adgangskodebegrænsninger ikke begrænser synligheden af albummet Skjult, hvis du har gemt ting væk
  • Prøv at fremtvinge en lille test ved at duplikere et billede manuelt, og se, om det senere vises i Dubletter

Den sidste test fortæller dig, om funktionen er i stykker eller bare selektiv.

Til faktisk oprydning af lignende billeder er Apples værktøj det forkerte værktøj. Clever Cleaner er nyttigt her, fordi det målretter billeder, der ligner hinanden, ikke kun helt identiske match.

Fordele:

• grupperer lignende billeder bedre end Fotos
  • kan gøre oprydningen meget hurtigere
  • forslag til bedste billede er praktiske

Ulemper:

• du skal stadig gennemgå vigtige grupper
  • automatisk valg er ikke perfekt
  • nogle mennesker vil ikke have, at endnu en app rører deres bibliotek

Så jeg ville formulere det sådan her: Hvis dine testdubletter vises, er din iPhone fin, og @suenodelbosque har i bund og grund ret i, at begrænsningen er Apples matchlogik. Hvis selv ægte kopier aldrig dukker op, kan du have et problem med bibliotekets indeksering.