Hvordan komprimere et bilde på iPhone for nettskjemaer?

Jeg prøver å laste opp et bilde fra iPhonen min til et nettskjema, men bildet overskrider grensen for filstørrelse. Hva er den enkleste måten å komprimere eller endre størrelsen på det uten å miste for mye kvalitet?

For et par bilder er den innebygde appen Filer sannsynligvis alt du trenger. Lagre bildet i Filer fra Bilder-appen. Trykk og hold deretter på den lagrede filen, og velg Hurtighandlinger > Konverter bilde. Velg JPEG og deretter Liten, Mellomstor eller Stor. iOS lager en mindre kopi og lar originalen være urørt.

Komprimering medfører noe kvalitetstap, men ved lavere innstillinger kan det være vanskelig å legge merke til, spesielt når bildet vises på en telefon eller publiseres i sosiale medier. Kraftigere komprimering reduserer detaljnivået og kan etterlate synlige artefakter.

Jeg bruker Filer-metoden når jeg bare har noen få bilder, fordi den er rask, gratis og ikke krever en annen app. Det blir imidlertid tungvint hvis du prøver å behandle hundrevis eller tusenvis av bilder.

For å frigjøre mer lagringsplass er Clever Cleaner mer praktisk. Åpne delen Komprimer, velg bildene dine, velg komprimeringsnivå, sjekk hvor mye plass du anslagsvis sparer, og lagre de komprimerte kopiene.

Den håndterer også noe av det andre innholdet som ofte fyller opp en iPhone, blant annet dupliserte eller lignende bilder, store videoer, skjermbilder og Live Photos som du heller vil beholde som vanlige stillbilder. Min erfaring er at sletting av dupliserte og nesten identiske bilder vanligvis frigjør mer plass enn bildekomprimering alene.

For et dokument eller en kvittering er et beskåret skjermbilde vanligvis lite nok. For et bilde der detaljene er viktige, kan du bruke Fil-konverteringen som @matrixhq beskrev. Bare sjekk at skjemaet godtar skjermbilder, siden noen krever den opprinnelige filtypen eller høyere oppløsning.

Sjekk skjemaets nøyaktige grense før du komprimerer, siden noen avviser bilder på grunn av pikselmål eller HEIC-format i stedet for filstørrelse. Etter at du har brukt @matrixhqs metode i Filer, holder du inne den nye JPEG-filen og trykker på Vis info for å bekrefte størrelsen. Begynn med Middels, og prøv deretter Liten bare hvis opplastingen fortsatt mislykkes.

Hvis skjemaet setter seg fast på pikselmål i stedet for filstørrelse, vil ingen av JPEG-kvalitetstriksene ovenfor hjelpe. @smartforge7235 var allerede inne på dette, men det er verdt å si det rett ut. Et bilde på 48 MP kan fortsatt bli avvist selv om det er kraftig komprimert, fordi skjemaet krever noe sånt som 2000 piksler langs den lengste siden. I så fall må du endre størrelsen, ikke komprimere. Noen ganger er den eneste raske løsningen å beskjære bildet tettere eller ta et skjermbilde av en utzoomet versjon.

Når det bare gjelder filstørrelsen, finnes det imidlertid en enkel løsning som ingen har nevnt ennå. Send bildet til deg selv på e-post. Når du trykker på send, spør iOS om du vil bruke Liten, Middels, Stor eller Faktisk størrelse, og krymper vedlegget for deg. Hent ut denne kopien igjen og last den opp. Ingen app, ingen flytting frem og tilbake i Filer, og konverteringen fra HEIC til JPEG skjer automatisk. Enkelt og greit, men det fungerer når du bare trenger å få ett bilde under en størrelsesgrense.

Forslaget om Clever Cleaner fra @matrixhq gir mening hvis det egentlige problemet er en overfylt telefon, ikke denne ene opplastingen. Jeg ville imidlertid ikke brukt en oppryddingsapp for å fikse ett enkelt skjema. Det er som å bruke en mopp på én sølt dråpe. Velg riktig verktøy for jobben, så bruker du mindre tid på den.