Jeg slettet ved et uhell viktige filer på Macen min og tømte allerede Papirkurven før jeg innså at jeg fortsatt trengte dem. Noen var arbeidsdokumenter og familiebilder, så jeg prøver å finne de tryggeste første stegene for å gjenopprette slettede filer på en Mac uten å gjøre situasjonen verre. Jeg ville virkelig sette pris på råd om hva jeg bør prøve først.
Jeg har vært der. Du tømmer Papirkurv, og så et minutt senere synker magen fordi filen du trengte lå i den. Det føles endelig, men noen ganger er det ikke det. Det viktigste er hva du gjør rett etter at du oppdager det.
Det første jeg ville gjort, er å slutte å bruke Mac-en. Seriøst. Ikke installer noe. Ikke last ned oppdateringer. Ikke kopier en haug med filer rundt. Ikke fortsett å rote med den mer enn nødvendig. Når macOS sletter en fil, markerer det ofte lagringsplassen som ledig før de gamle dataene blir erstattet. Hvis du fortsetter å bruke maskinen, øker du sjansen for å overskrive det du vil ha tilbake.
Før du rører gjenopprettingsverktøy, ville jeg sjekket de kjedelige tingene:
- Søk i Finder etter filnavn, filtype eller omtrentlig dato.
- Åpne Papirkurv igjen og se nøye etter.
- Trykk Command + Shift + . for å vise skjulte filer.
- Gå tilbake til mappen der filen pleide å være.
- Sjekk iCloud og området Nylig slettet på https://www.icloud.com.
Hvis det ikke fører noen steder, er sikkerhetskopier neste steg. Hvis du har Time Machine kjørende, åpne mappen der filen lå, gå inn i Time Machine, hopp tilbake til et tidspunkt før slettingen, og gjenopprett den. Etter min erfaring er dette det minst rotete alternativet. Du får originalfilen tilbake, med navn og alt, uten å måtte drive med digital akrobatikk.
En ting folk overser på nyere Mac-er, er APFS-øyeblikksbilder. macOS oppretter ofte lokale øyeblikksbilder før oppdateringer eller systemendringer. Åpne Diskverktøy, velg APFS-datavolumet ditt, og se om det finnes øyeblikksbilder fra før filen forsvant. Hvis du finner et, kan du kanskje montere det og kopiere ut filen manuelt. Det er ikke prangende, men jeg har sett det fungere når folk trodde alt håp var ute.
Hvis sikkerhetskopier ikke hjelper, ville jeg gått videre til gjenopprettingsprogramvare. Disk Drill er et program mange starter med fordi arbeidsflyten er enkel og det fungerer fint på nåværende macOS-versjoner. De vanlige trinnene ser slik ut:
- Installer det på en ekstern disk hvis du har en.
- Velg disken der slettingen skjedde.
- Kjør skanningen.
- Gå gjennom resultatene.
- Forhåndsvis det som ser riktig ut.
- Gjenopprett filer til en annen disk, ikke tilbake til den samme.
En liten advarsel basert på dyrkjøpt erfaring: moderne Mac-er med SSD-er er vanskeligere å gjenopprette fra enn gamle mekaniske harddisker. TRIM er en del av grunnen. Det hjelper SSD-ytelsen ved å rydde opp i slettede blokker, noe som er bra for hastigheten og dårlig for filgjenoppretting. På en gammel harddisk kan slettede data bli liggende i flere dager. På en nyere MacBook-SSD kan tidsvinduet være kort. Irriterende, men sant.
Jeg ville sluttet med gjør-det-selv-opplegg og sett etter et gjenopprettingslaboratorium hvis noe av dette skjer:
- Mac-en fikk vannskade eller ble utsatt for et fysisk slag.
- SSD-en vises ikke som den skal.
- Disken fortsetter å koble fra, fryse, eller gir lesefeil.
- Gjenopprettingsprogramvare klarer ikke å lese disken.
- Filene er viktige nok til at du ikke vil risikere én feil til.
Hvis det var min Mac, ville jeg gått i denne rekkefølgen. Finder. Papirkurv. iCloud. Time Machine. APFS-øyeblikksbilder. Så en gjenopprettingsskanning med en gang. Hastighet betyr noe her. Mange gjenopprettinger lykkes fordi noen sluttet å bruke maskinen raskt nok. Jeg lærte det på den harde måten en gang, og ja, jeg ignorerer det ikke nå.
Å tømme Papirkurv er dårlig, men jeg ville sjekket ett sted folk ofte hopper over. Gjenoppretting i app-spesifikke steder.
Hvis arbeidsdokumentene var fra Pages, Word, Excel, Photoshop, Preview eller lignende apper, åpne appen først. Se på Arkiv, Åpne nylige, Autogjenoppretting eller midlertidige filer. Office beholder ofte Autogjenoppretting-kopier i brukerbiblioteket ditt. Pages og Numbers beholder noen ganger versjonsdata hvis filen lå i iCloud Drive. Bilder er samme historie. Bilder-appen har sitt eget Nylig slettet-album i 30 dager, separat fra Finder-oppførsel.
Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Skjulte filer og Finder-søk er greit, men etter at Papirkurv er tømt, gjør tiden du bruker på å klikke rundt på Macen din at det stadig skrives logger, hurtigbuffer og synkroniseringsdata. Jeg ville holdt sjekkene korte og målrettede.
Sjekk også skytjenester utover iCloud. Dropbox har Slettede filer. OneDrive har Papirkurv. Google Drive har Papirkurv pluss versjonshistorikk for dokumenter. For arbeidsfiler kan selskapets MDM- eller backupverktøy ha endepunktsøyeblikksbilder. Mange glemmer at IT allerede har en sikkerhetskopi.
Hvis du går videre til programvare, er Disk Drill en solid første skanning fordi støtte for forhåndsvisning er god og den håndterer vanlige Mac-filsystemer godt. Installer det på en ekstern disk, skann den interne disken, og gjenopprett deretter til ekstern lagring. Hvis du vil ha en rask visuell forklaring på å gjenopprette slettede filer på en Mac, er den lenken verdt en titt.
Når det gjelder søkeord, se etter Mac-programvare for datagjenoppretting for slettede filer, Mac-gjenoppretting av bilder og dokumentgjenoppretting for APFS. Hvis FileVault er på og SSD-en allerede har trimmet blokker, faller sjansene for gjenoppretting raskt. Hvis dette er uerstattelige familiebilder, stopp gjør det selv etter én skanning og send det inn. Én dårlig skriving er nok til å gjøre ting verre.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @jeff i å slutte å bruke den ASAP, men jeg vil legge til én ting de ikke egentlig la nok vekt på: finn ut hvor filene opprinnelig lå før du gjør noe annet. Det endrer gjenopprettingsløpet ganske mye.
Hvis familiebildene noen gang var inne i Bilder-appbiblioteket, ikke bare søk i Finder. Åpne Bilder og sjekk statusen til bibliotekspakken, delt bibliotek og synkroniserte enheter knyttet til samme Apple-ID. Hvis arbeidsdokumentene kom fra Skrivebord/Dokumenter synkronisert av iCloud, hender det at en annen Mac fortsatt har en lokal kopi selv etter at slettingen har blitt propagert på en merkelig måte. Samme idé for et gammelt e-postvedlegg som ligger i Mail.
Sjekk også filversjoner, ikke bare slettede kopier. På Mac støtter noen apper Bla gjennom alle versjoner fra Fil-menyen. Folk glemmer dette og går rett til gjenopprettingsmodus.
En liten uenighet: Jeg ville ikke brukt for lang tid på å lete etter APFS-øyeblikksbilder manuelt med mindre du er komfortabel med diskgreier. Lett å rote rundt og kaste bort tid tbh.
Hvis du bruker programvare for gjenoppretting, er Disk Drill en rimelig første gjennomgang fordi den kan forhåndsvise gjenopprettbare dokumenter og bilder før gjenoppretting. Bare ikke installer det på den samme interne disken hvis du kan unngå det. Gjenopprett kun til en ekstern disk.
For en rask visuell gjennomgang er denne videoen om gjenoppretting av slettede filer på Mac ganske tydelig.
Hvis filene virkelig ikke kan erstattes, gjør maks én forsiktig skanning, og stopp så. Det er den delen folk ignorerer.
Én ekstra vinkel jeg vil legge til utover det @jeff, @vrijheidsvogel og @mikeappsreviewer dekket: sjekk andre enheter som var frakoblet da slettingen skjedde.
Hvis filene lå i iCloud Drive, Dropbox eller OneDrive, kan en eldre Mac, iPad Files-appbuffer eller til og med en iPhone-app fortsatt ha en lokal kopi som ikke har synkronisert ordentlig ennå. Sett disse enhetene i flymodus før du åpner noe hvis du vil unngå at en ny synkronisering sletter den siste kopien. Det samme trikset kan hjelpe med Notes-vedlegg og PDF-redigerere.
Jeg er litt uenig i rådet om å søke rundt først hvis dette er en moderne intern SSD. På dagens Mac-er skader hver ekstra skriving sjansene dine. Jeg ville holdt Mac-en stort sett inaktiv og bare gjort sjekker der en separat app/database fortsatt kan ha sin egen kopi.
Hvis du går programvareruten, er Disk Drill et fornuftig første forsøk.
Fordeler
- enkel forhåndsvisning for bilder/dokumenter
- støtter APFS godt nok for gjenoppretting for forbrukere
- enkelt grensesnitt, mindre sjanse for å gjenopprette feil ting
Ulemper
- ikke magisk mot realitetene med TRIM/FileVault
- dype skanninger kan gi mange søppelfilnavn
- betalt gjenoppretting hvis du faktisk må gjenopprette utover skanning
Én ting jeg ville gjort før skanning: lag et fullstendig byte-for-byte-bilde av disken, og skann deretter bildet, ikke den aktive disken, hvis du har utstyret og kunnskapen. Det gir deg ett stabilt øyeblikksbilde å jobbe ut fra.
Hvis de slettede filene var skattepapirer, juridiske dokumenter eller unike familiebilder, ikke fortsett å prøve fem verktøy på rad. Prøv én forsiktig runde, kanskje med Disk Drill, og stopp deretter og eskaler.