Min Windows-PC begynte å vise diskfeil, treg oppstartstid, og noen filer vil ikke åpnes lenger. Jeg kjørte CHKDSK, men jeg er fortsatt bekymret for at stasjonen kan være i ferd med å svikte. Jeg ser etter betalt diskreparasjonsprogramvare som er pålitelig for reparasjon av HDD/SSD, dårlige sektorer og datagjenoppretting før jeg bytter ut stasjonen.
Jeg ville vært skeptisk til enhver liste som sier at den har det ene beste harddiskreparasjonsprogrammet. Det uttrykket brukes om mange forskjellige problemer, og riktig verktøy avhenger av hva som faktisk gikk galt.
Før du velger programvare, finn ut hva du har med å gjøre. Manglende filer eller en disk som har blitt RAW er mer en datagjenopprettingssituasjon. En manglende partisjon eller en disk som vises som ikke allokert peker vanligvis mot partisjonsreparasjon. Hvis disken er treg, fryser eller viser dårlige sektorer, sjekk diskhelsen først. Og hvis den klikker, skraper eller kobler fra tilfeldig, slutt å rote med den så mye du kan og fokuser på å få dataene ut.
For et praktisk verktøysett ville jeg sett på disse:
Disk Drill er vanligvis den første jeg ville valgt når filene betyr noe. Det er bygget rundt datagjenoppretting, så det gir mening for slettede filer, formaterte disker, RAW-partisjoner, korrupte filsystemer og eksterne harddisker som Windows nekter å åpne. Det har også S.M.A.R.T.-overvåking og kan opprette et byte-for-byte-image, noe som er mye tryggere enn å skanne en disk gjentatte ganger som kan være i ferd med å feile.
SeaTools er bra når du prøver å finne ut om problemet ligger i selve disken eller bare i programvarekorrupsjon. Det er gratis og kan kjøre korte eller lange diagnoser, så det er nyttig for å oppdage tegn på maskinvarefeil.
TestDisk er et av de bedre gratisalternativene hvis partisjonstabellen eller oppstartssektoren er problemet. Hvis Windows plutselig ser disken som ikke allokert, eller en partisjon bare forsvinner, er dette verdt å sjekke. Ulempen er at det er tekstbasert, så det er ikke det mest nybegynnervennlige verktøyet hvis du aldri har brukt det før.
Clonezilla gir mening når disken fortsatt er lesbar, men tydelig oppfører seg dårligere over tid. I så fall er det ofte smartere å klone disken eller lage et image først enn å prøve tilfeldige reparasjoner direkte på originaldisken.
CrystalDiskInfo er verdt å ha tilgjengelig selv når ingenting er galt. Det overvåker S.M.A.R.T.-data, temperatur og andre helseindikatorer som kan gi deg en tidlig advarsel før Windows begynner å kaste feil.
Victoria HDD/SSD er mer avansert, men nyttig for overflateskanninger og for å sjekke dårlige sektorer mer detaljert. Jeg ville ikke gjort det til den første anbefalingen for en nybegynner, men det er et solid verktøy hvis du vet hva du ser på.
Det viktigste er å ikke kaste bort timevis på å prøve reparasjonsverktøy på en disk som fysisk holder på å dø. Hvis den klikker, forsvinner fra Windows eller BIOS, fryser under overføringer eller stadig får nye dårlige sektorer, gjenopprett eller sikkerhetskopier det du kan og bytt den ut. Hvis den ikke oppdages i det hele tatt eller lager tydelige mekaniske lyder, hopp over gjør-det-selv-ruten og snakk med en profesjonell gjenopprettingstjeneste. Programvare kan hjelpe med logiske skader, men den kan ikke fikse ødelagte lesehoder, motorer eller plater.
Ikke betal for noe «reparasjons»-verktøy før du har kopiert filene du bryr deg om til en annen disk. Betalt programvare som Disk Drill kan være verdt det hvis målet ditt er å gjenopprette data, men jeg ville ikke brukt penger i håp om at programvare skal gjøre en sviktende disk pålitelig igjen. Når en disk først begynner å gi feil og gjøre oppstart tregere, er utskifting vanligvis den reelle løsningen.
Ikke kjør defragmentering, reparasjon av dårlige sektorer eller oppryddingsverktøy som skriver mye på den disken akkurat nå. Hvis disken allerede er treg og filer ikke lar seg åpne, kan hver ekstra gjennomkjøring gjøre gjenoppretting vanskeligere. Et betalt verktøy som Disk Drill er verdt å vurdere først etter at du har kopiert eller laget et diskbilde av disken, og bare hvis du prøver å gjenopprette filer, ikke gjøre disken pålitelig igjen. For faktisk reparasjon ville jeg brukt pengene på en erstatningsdisk først. Bruk deretter gjenopprettingsprogramvare på den gamle så lite som mulig, helst fra et diskbilde, og se på alt den gjenoppretter som en bonus heller enn et bevis på at disken er fikset.
Hvis stasjonen fortsatt er under garanti, kjør produsentens diagnostikk og lagre feilkoden før du betaler for noe. Disk Drill kan være verdt å kjøpe for filgjenoppretting, men jeg ville ikke latt noe verktøy “reparere” filsystemet før de viktige tingene er kopiert et annet sted først.