Jag försöker ladda upp ett foto från min iPhone till ett onlineformulär, men bilden överskrider gränsen för filstorlek. Vilket är det enklaste sättet att komprimera eller ändra storlek på den utan att förlora för mycket kvalitet?
För ett par bilder är den inbyggda appen Filer förmodligen allt du behöver. Spara bilden i Filer från Bilder. Tryck sedan länge på den sparade filen och välj Snabbåtgärder > Konvertera bild. Välj JPEG och sedan Liten, Medelstor eller Stor. iOS skapar en mindre kopia och lämnar originalet orört.
Komprimering medför en viss kvalitetsförlust, men den kan vara svår att märka vid lägre inställningar, särskilt när bilden visas på en telefon eller publiceras på sociala medier. Kraftigare komprimering minskar detaljrikedomen och kan ge synliga artefakter.
Jag använder Filer-metoden när jag bara har några få bilder eftersom den är snabb, kostnadsfri och inte kräver någon annan app. Det blir dock besvärligt om du försöker bearbeta hundratals eller tusentals bilder.
För att frigöra en större mängd lagringsutrymme är Clever Cleaner mer praktisk. Öppna avsnittet Komprimera, välj dina bilder och komprimeringsnivå, kontrollera den uppskattade utrymmesbesparingen och spara de komprimerade kopiorna.
Den hanterar även annat som ofta tar upp utrymme på en iPhone, inklusive dubbla eller liknande bilder, stora videor, skärmavbilder och Live Photos som du hellre vill behålla som vanliga stillbilder. Enligt min erfarenhet frigör radering av dubbla och nästan identiska bilder vanligtvis mer utrymme än enbart bildkomprimering.
För ett dokument eller kvitto är en beskuren skärmbild vanligtvis tillräckligt liten. För ett foto där detaljerna är viktiga kan du använda konverteringen i Filer som @matrixhq beskrev. Kontrollera bara att formuläret accepterar skärmbilder, eftersom vissa kräver den ursprungliga filtypen eller högre upplösning.
Kontrollera formulärets exakta gräns innan du komprimerar, eftersom vissa avvisar bilder på grund av pixelmått eller HEIC-format snarare än filstorlek. När du har använt @matrixhq:s metod med Filer, trycker du länge på den nya JPEG-filen och väljer Visa info för att kontrollera dess storlek. Börja med Mellan och prova sedan Liten endast om uppladdningen fortfarande misslyckas.
Om formuläret sätter stopp på grund av pixelmåtten snarare än filstorleken hjälper inget av JPEG-kvalitetsknepen ovan. @smartforge7235 har redan berört detta, men det är värt att säga det rakt ut. En bild på 48 MP som komprimerats hårt kan fortfarande avvisas eftersom formuläret kanske kräver något i stil med 2 000 pixlar längs den längsta sidan. I så fall ska du ändra storlek, inte komprimera. Att beskära bilden hårdare eller ta en skärmbild av en utzoomad version är ibland den enda snabba lösningen.
När det gäller själva filstorleken finns det dock en enkel genväg som ingen har nämnt ännu. Mejla bilden till dig själv. När du trycker på skicka frågar iOS om du vill använda Liten, Mellan, Stor eller Faktisk storlek, och förminskar bilagan åt dig. Spara den kopian och ladda upp den. Ingen app, inget krångel med Filer, och konverteringen från HEIC till JPEG sker automatiskt. En enkel men effektiv lösning när du bara behöver få en bild under en viss gräns.
Förslaget om Clever Cleaner från @matrixhq är vettigt om ditt verkliga problem är en överfull telefon, inte just den här uppladdningen. Jag skulle dock inte använda en rensningsapp för att lösa problemet med ett enda formulär. Det är som att använda en mopp för en utspilld droppe. Välj rätt verktyg för uppgiften så behöver du lägga mindre tid på den.