Jag tömde av misstag minneskortet i min Nikon-kamera innan jag hann säkerhetskopiera en fullständig uppsättning foton. Kortet innehöll viktiga bilder som jag verkligen behöver återställa, och jag letar efter det bästa sättet att återställa raderade Nikon-kamerabilder efter formatering eller tömning av kortet. Alla säkra återställningstips eller programvaruförslag skulle hjälpa.
Nikon-bilder raderade, kortet ser tomt ut, ingen säkerhetskopia
Jag gick igenom detta med ett Nikon SD-kort, och det som spelade störst roll var vad som hände efter att filerna försvann. Själva raderingen var inte huvudproblemet. Att skriva nytt innehåll till kortet var det.
Om dina RAW-bilder, JPEG-filer eller till och med hela kortet verkar vara borta, sluta använda kortet nu. Inga fler bilder. Ingen omformatering. Kopiera inga filer till det. Raderade bilder ligger ofta kvar tills ny data skrivs ovanpå dem. När det händer blir återställning snabbt mycket svårare.
De flesta Nikon-kameror sparar på SD-kort eller ett annat löstagbart kort, så detta är vanligtvis ett jobb för återställning av minneskort, inte en kamerareparation. Jag fick bättre resultat genom att ta ut kortet och använda en kortläsare på datorn. USB via kameran kändes långsammare och mindre pålitligt.
Om du inte har någon säkerhetskopia är återställningsprogram det första jag skulle prova. Jag använde Disk Drill. Det hittade Nikon-filtyper som NEF, NRW och JPEG utan att jag behövde rota runt i en massa inställningar.
Vad jag gjorde
- Tog ut SD-kortet ur Nikon-kameran.
- Anslöt det till datorn med en kortläsare.
- Installerade Disk Drill på datorn, inte på SD-kortet.
- Valde kortet och tryckte på Sök efter förlorad data.
- Körde Universal Scan. För raderade bilder och snabba formateringar fungerade det bra för mig.
- Väntade tills skanningen blev klar och förhandsgranskade sedan bilderna.
- Återställde allt till datorn, aldrig tillbaka till samma SD-kort.
Det där förhandsgranskningssteget är viktigare än folk tror. Om bilden öppnas i förhandsgranskningen och ser normal ut brukar jag ta det som ett gott tecken.
Om du också förlorade video
Jag skulle köra Advanced Camera Recovery efter huvudskanningen. Videofiler från kameror blir ibland fragmenterade, och den vanliga genomgången missar delar. Jag har sett att den andra genomgången plockar upp klipp som den första hoppade över.
Saker som förvirrar folk
Kortet visar tomt
Jag har sett detta hända efter radering, en snabbformatering eller skador på filsystemet. Tomt betyder inte alltid rensat. Om den gamla datan inte har skrivits över har du fortfarande en chans.
NEF-filer går inte att öppna i Windows
Det här skrämmer upp folk i onödan. En återställd NEF-fil kan vara helt okej, men Windows visar den inte korrekt utan programvara som stöder Nikon RAW. Jag råkade ut för detta en gång och trodde att filen var trasig. Det var den inte.
De återställda namnen ser fel ut
Normalt. Återställningsverktyg bygger ofta upp filer från filsignaturer i stället för den ursprungliga mappstrukturen. Så du kan få konstiga filnamn och ingen ursprunglig mappstruktur. Irriterande, ja. Ödesdigert, nej.
Leta efter kopior innan du lägger tid på att skanna
Jag skulle ändå kolla runt först.
- Din dator, om du importerade efter en resa
- SnapBridge
- Nikon Image Space
- Google Foto
- Dropbox
- Någon gammal säkerhetskopiemapp som du glömt att den fanns
Jag hittade en halvfärdig import en gång i en slumpmässig Bilder-mapp och slapp en lång skanning.
När jag skulle sluta och lämna över det
Om ingen dator känner av kortet, om det fortsätter att tappa anslutningen under skanningen, eller om kortet ser fysiskt skadat ut, skulle jag stanna där. Fortsätt inte att försöka om och om igen tills det dör helt. Då är ett återställningslaboratorium mer rimligt.
Om dina Nikon-bilder har raderats, kortet har tömts eller kortet plötsligt ser tomt ut, finns det fortfarande en ganska god chans att bilderna finns kvar. Det gäller att agera snabbt. Ta ut kortet, stoppa all skrivning, skanna det med en kortläsare och återställ filerna någon annanstans. Det gav mig bäst chans.
Dra ut kortet nu. Ta inga fler bilder. Formatera det inte igen. De två misstagen sänker återställningsgraden snabbt.
Jag håller med @mikeappsreviewer om huvudpoängen, stoppa först all skrivning. Där jag skiljer mig är detta, jag skulle lägga 5 minuter på att kontrollera dolda importer innan jag kör en lång skanning. Nikon-filer hamnar ofta i DCIM-kopior, Lightroom-importer, Finder-importer eller SnapBridge-mappar för automatisk synkronisering och folk glömmer det.
Min ordning skulle vara:
- Kontrollera datorns Bilder, Hämtade filer, Lightroom-katalog, importhistorik i appen Bilder.
- Kontrollera Nikon Image Space, Google Photos, OneDrive, Dropbox.
- Om inget finns där, ta ut SD-kortet och skanna det på en dator med kortläsare.
När det gäller programvara är Disk Drill ett bra val för återställning av Nikon-bilder eftersom det hanterar NEF, NRW, JPG, MOV och MP4 väl. Om kortet bara tömdes eller snabbformaterades är chanserna till återställning ofta ganska goda. På friska SD-kort lyckas återställning av raderade bilder ofta såvida inte ny data har skrivit över de gamla filerna. Den delen är viktigast.
Några extra tips som folk brukar hoppa över:
- Gör först en byte-för-byte-avbildning av kortet om kortet är gammalt eller opålitligt. Skanna sedan avbildningen, inte kortet.
- Återställ filer till din SSD eller HDD, aldrig tillbaka till Nikon-kortet.
- Sortera resultaten efter filtyp och storlek. Små NEF-filer är oftast skadade.
- Förhandsgranska 10 till 20 slumpmässiga bilder innan du sparar alla.
Om Disk Drill inte hittar något och kortet kopplas från, slutar läsas eller ber om formatering varje gång, sluta pilla med det. Det tyder mer på kortfel än enkel radering. Då är nästa steg ett labb.
Om du vill ha en snabb titt på Disk Drills prestanda och återställningstester hjälper den här videon: Disk Drill-recension med riktiga återställningstester.
Kort version, om kortet fortfarande är läsbart och du inte har återanvänt det är dina chanser fortfarande ganska goda.
En sak jag skulle lägga till till det @mikeappsreviewer och @mike34 sa: lita inte på kamerans uppspelningsskärm som ditt test. Nikon-hus beter sig ibland konstigt efter att ett kort har tömts eller om filtabellen har blivit förstörd. Ett kort kan se tomt ut i kameran och ändå vara mycket möjligt att återställa på en dator.
Dessutom håller jag inte riktigt med om att peta runt för mycket på samma kort före återställning. Att kontrollera molnmappar och gamla importer är smart, visst, men montera inte av och på kortet tio gånger och sätt inte tillbaka det i Nikon-kameran bara för att se. Så råkar folk formatera av misstag en andra gång. Har gjort det själv, dumt nog.
Det jag skulle göra är:
- Lås SD-kortet om det har den lilla skrivskyddsknappen
- Använd en bra USB-kortläsare, inte kamerakabeln
- Om kortet beter sig opålitligt, skapa en avbildning av det först
- Skanna kortet eller avbildningen med Disk Drill
- Återställ endast till din dator
Disk Drill är ett av de bättre alternativen för återställning av Nikon-bilder eftersom det vanligtvis känner igen NEF, JPG, MOV och MP4 utan mycket krångel. Om din tömning bara var radera alla eller en snabbformatering är chanserna fortfarande ganska goda om du inte fortsatte att fotografera efteråt.
Om du vill jämföra verktyg i stället för att ta första bästa app du ser är denna lista över bästa dataåterställningsprogram för SD-kort och raderade bilder faktiskt användbar.
En sak till som folk glömmer: återställda filer kan komma tillbaka utan datum, med dåliga namn eller trasiga miniatyrbilder, men hela bilden kan ändå vara helt okej. Få inte panik för snabbt.