Jag råkade formatera mitt USB-minne och förlorade viktiga filer som jag fortfarande behöver för arbete och privat bruk. Jag slutade använda minnet direkt, och jag letar efter det bästa sättet att återställa data från ett formaterat USB-minne utan att göra saken värre. All hjälp med säkra steg för dataåterställning från USB eller pålitliga återställningsverktyg skulle verkligen hjälpa.
Jag gjorde detta en gång med ett USB-minne fullt av familjefoton, och ja, det knöt sig i magen. En formatering är dåliga nyheter, men den raderar inte alltid filerna för gott.
Det första jag skulle ta reda på är vilken typ av formatering som hände.
Snabbformatering går vanligtvis fort, ibland på några sekunder. I mitt fall betydde det att enhetens filindex rensades, medan de gamla filerna fortfarande låg kvar tills ny data ersatte dem.
Fullständig formatering är hårdare. Den tar längre tid och försämrar chanserna till återställning mer. Om din formatering blev klar på under en minut skulle jag gissa att det var en snabbformatering.
Sluta använda enheten direkt.
- Formatera den inte igen
- Kör inte CHKDSK eller någon reparationsapp
- Kopiera inte testfiler till den
Varje skrivning till USB-minnet riskerar att skriva över gammal data.
Innan du lägger tid på att skanna, gör en tråkig kontroll som jag hoppade över första gången. Leta efter kopior någon annanstans.
- Google Drive, OneDrive, iCloud, Dropbox
- Gamla mappar för Skrivbord, Hämtade filer eller Dokument
- E-postbilagor, uppladdningar i chattar, delade mappar
Jag säger detta eftersom jag en gång kom halvvägs genom återställningen innan jag märkte att några av filerna redan låg i en gammal synkroniseringsmapp. Kände mig dum, men det sparade tid.
Om du behöver återställningsprogram var det den vägen jag tog. Jag använde Disk Drill, och det fick tillbaka det mesta av det jag förlorade. Här är processen jag följde.
- Installera det på datorn, inte på USB-minnet
- Anslut USB-minnet och starta Disk Drill
- Välj USB-minnet från listan över enheter
- Klicka på Sök efter förlorad data
- Välj Universell skanning för en formaterad enhet
- Låt skanningen slutföras helt, även om resultat visas tidigt
- Förhandsgranska filerna först, om en fil öppnas i förhandsgranskningen är chanserna goda
- Återställ filerna till en annan enhet, aldrig tillbaka till samma USB-minne
Om USB-minnet beter sig konstigt, långsamma läsningar, frånkopplingar, felmeddelanden, sluta pressa det. Jag lärde mig den här läxan den hårda vägen. I Disk Drill finns ett alternativ för att först skapa en fullständig byte-för-byte-avbildning. Skanna avbildningen i stället för den ursprungliga enheten. Ett säkrare val om hårdvaran börjar fallera.
Om programvaran inte hittar något och filerna är viktiga, som personliga foton eller arbete du inte kan ersätta, kan en återställningsverkstad fortfarande ha en chans. De kan ibland plocka fram data som programvaran missar.
Så ja, jag skulle inte döma ut det än. En snabbformatering ser ofta värre ut än den är. Låt enheten vara orörd, skanna från en annan dator och återställ till en annan disk.
Du gjorde rätt som slutade använda den direkt.
Jag håller med @mikeappsreviewer om huvudpoängen, skriv inte något till USB-enheten. Jag skulle lägga till ett extra steg först. Kontrollera filsystemändringen. Om enheten var FAT32 tidigare och formaterades till exFAT eller NTFS blir återställningen mer komplicerad eftersom den gamla katalogstrukturen ofta är borta. Filåterställning genom signatursökning fungerar fortfarande, men filnamn och mappar kommer ofta tillbaka trasiga.
Det jag skulle göra:
- Anslut USB-enheten till en stabil Windows-dator.
- Kontrollera Diskhantering och bekräfta att enhetens storlek ser normal ut.
- Om den ber dig att skanna eller reparera enheten, avböj.
- Skapa först en avbild av USB-enheten om minnet är gammalt eller opålitligt.
- Skanna avbilden, inte den aktiva USB-enheten, om möjligt.
Jag håller inte helt med om vinkeln att fullständig formatering betyder inget hopp som folk ofta upprepar. I modern Windows rensar fullständig formatering vanligtvis metadata och kontrollerar sektorer, men chanserna till återställning beror fortfarande på om nya data har skrivit över gamla sektorer. På flash-enheter spelar även stöd för TRIM roll. Om TRIM kördes efter formateringen minskar chanserna snabbt.
När det gäller programvara är Disk Drill ett bra första steg för återställning från formaterad USB eftersom det hanterar både spår av filsystem och råa signaturskanningar. Om Disk Drill hittar filer med förhandsvisning, spara dem på din interna disk eller en annan extern disk.
Sortera också resultaten efter filtyp först. Dokument, JPG, MP4, PSD. Snabbare sortering, mindre bortslösad tid.
Om USB-enheten visar 0 byte, kopplar från eller blir varm, stanna där. Då handlar det inte längre om ett normalt formateringsproblem.
För hjälp med dataåterställning från formaterad USB är den här videon värd en snabb titt:
se hur du återställer filer från en formaterad USB-enhet
Du har redan gjort den viktigaste delen, vilket är att sluta använda USB-enheten. Bara det ger dig en verklig chans.
Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @codecrafter, men jag skulle lägga till en sak som folk ofta hoppar över: innan du jagar återställningsprogram, kontrollera om formateringen gjordes på samma operativsystem som USB-enheten normalt användes med. Om du formaterade en Windows-USB på en Mac, eller tvärtom, kan partitionskartan ibland ändras på ett sätt som får enheten att se mycket mer förstörd ut än den egentligen är. I så fall spelar det stor roll att använda ett verktyg som skannar hela enheten i stället för att förlita sig på det nuvarande filsystemet.
Jag skulle inte heller lägga mycket tid på att prova slumpmässiga reparationsverktyg. Det är där folk gör det värre. CHKDSK, Första hjälpen, automatiska reparationsuppmaningar, allt sådant kan röra till det som finns kvar av den gamla metadata. Ganska brutalt.
Det här skulle jag göra i ditt fall:
- kontrollera om USB-enheten identifieras med rätt kapacitet
- om den gör det, återställ först och felsök senare
- om den visar konstig storlek, 0 byte eller kopplas från, sluta pilla med den
En liten invändning mot de vanliga råden: folk fokuserar för mycket på om det var en snabb- eller fullformatering, men på en flash-enhet kan det större problemet vara TRIM och USB-styrenhetens beteende. Ibland kan till och med en enkel formatering snabbt sänka chanserna för återställning. Ibland lämnar en fullformatering fortfarande kvar återställningsbara bitar. Utgå därför inte enbart från hur lång tid det tog.
För själva återställningen är Disk Drill ett bra alternativ eftersom det klarar både djupskanning och filsignaturåterställning på formaterade USB-enheter. Om filsystemets poster är borta kan du fortfarande få tillbaka dokument, foton, videor och PDF-filer, bara kanske med förstörda namn/mappar. Återställ allt till din dator eller en annan enhet, inte tillbaka till USB-enheten. Det låter självklart, men folk gör det fortfarande.
En annan användbar resurs om du vill ha fler råd från communityn: riktiga Reddit-tips för att återställa filer från en formaterad USB-flashenhet
Om Disk Drill eller liknande program visar förhandsvisningar av dina filer är det vanligtvis ett ganska bra tecken. Om det inte hittar något och filerna är verksamhetskritiska, kan det vara värt ett proffslabb innan du provar något annat.
En sak jag skulle lägga till till det som @codecrafter, @nachtschatten och @mikeappsreviewer sa: kontrollera USB-minnet på en andra dator innan du skannar. Inte för att använda det, bara för att bekräfta att det monteras med samma storlek och etikett. Jag har sett Windows rapportera fel om ett nyformaterat minne medan en annan dator läser det tillräckligt normalt för att återställningsprogram ska få bättre resultat.
Jag håller också delvis inte med om det vanliga rådet att skanna för evigt på den ursprungliga enheten om den fortfarande går att läsa. Om USB-minnet är billigt, gammalt eller tappar anslutningen slumpmässigt kan långa skanningar vara det som tar död på det. I så fall är det inte valfritt att skapa en avbild först.
Om Disk Drill specifikt:
Fördelar
- bra på att hitta filer efter formatering
- förhandsvisningar hjälper till att skilja verkligt återställbara filer från skräp
- stöder skanning av avbilder, vilket är säkrare för instabila USB-minnen
- tillräckligt enkelt om du inte vill krångla med forensiska verktyg
Nackdelar
- djupa skanningar kan ge många filer med trasiga namn och mappar
- inte varje hittad fil går faktiskt att använda
- om TRIM redan har rensat block kan Disk Drill inte magiskt återskapa dem
- fullversion krävs för faktisk återställning utöver skanning
Om Disk Drill mest visar rekonstruerade filer endast efter typ, återställ de viktiga dokumentformaten först före media. Office-filer och PDF:er är lättare att validera snabbt än hundratals foton och videoklipp. Det sparar tid.
Hoppa också över ett vanligt misstag: bedöm inte resultatet enbart efter den första skanningen. Försök med en andra omgång med andra skanningsinställningar eller från en diskavbild. Återställning från formaterade USB-minnen kan variera mycket mellan olika omgångar.