Ik probeer opslagruimte op mijn iPhone vrij te maken, maar wanneer ik items verwijder in de Bestanden-app, blijven ze nog steeds in Recent verwijderd staan en nemen ze ruimte in beslag. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken of er een manier is om beide tegelijk te wissen, zodat ik snel ruimte kan maken en niet alles twee keer hoef te verwijderen.
Ja, ik ben deze puinhoop vaker dan eens tegengekomen. Mijn iPhone had dan volop ruimte, en een dag later kreeg ik de opslagwaarschuwing en begon alles te haperen, vast te lopen of niet meer op te slaan. Na genoeg opruimrondes kwam ik uit op een routine die werkt.
Als je opslag verdwenen is en je wilt zien wat die opslokt, en het daarna volledig verwijderen, begin dan hier.
Controleer eerst wat ruimte inneemt
Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Wacht even. Bij mij duurt het altijd een paar seconden.
Bovenaan krijg je een gebruiksbalk te zien, maar het nuttige deel is de app-lijst eronder. iOS sorteert die op grootte, dus de grootste ruimtevreters staan meestal meteen bovenaan. Op mijn telefoon waren dat bijna altijd Foto's, daarna Berichten, Podcasts en streamingapps met offline downloads.
Ruim gedownloade bestanden op
Dingen zoals pdf's, ZIP-archieven, willekeurige formulieren uit Safari en opgeslagen documenten staan meestal in de app Bestanden.
- Open Bestanden.
- Tik op Bladeren.
- Open Op mijn iPhone.
- Houd een bestand ingedrukt en tik daarna op Verwijder.
- Als je meerdere dingen tegelijk wilt verwijderen, tik dan op de drie puntjes rechtsboven, kies Selecteer, vink aan wat weg moet en tik daarna op het prullenbakpictogram.
Over die grijs weergegeven mappen
Ik liep hier tegenaan bij app-mappen die door Chrome, Keynote en een VPN-app waren gemaakt. iOS laat de map zelf vaak staan omdat de app verwacht dat die bestaat. Daardoor blijft de map grijs en gaat die niet weg. Wat bij mij wel werkte, was de map openen en de inhoud erin verwijderen.
Als je wilt dat de map ook verdwijnt, helpt het vaak om de app die eraan gekoppeld is te verwijderen.
Waar app-specifieke downloads zich verstoppen
Veel apps maken hun eigen opslaggebieden binnen Op mijn iPhone. Als je in Bestanden mappen met app-namen of pictogrammen ziet, open die dan. Ik vond daar oude downloads van browsers en mailapps, lang nadat ik ze al vergeten was.
Het deel dat mensen missen: Recent verwijderd
Hier gebeurt veel nep-opruimen. Je verwijdert foto's of bestanden, maar iOS zet ze 30 dagen lang in een tijdelijke bewaarlocatie. Je opslag komt dus niet meteen terug, tenzij je die ook leegmaakt.
Voor Bestanden:
- Ga terug naar Bladeren.
- Open onder Locaties Recent verwijderd.
- Tik op de drie puntjes.
- Kies Selecteer.
- Tik op Verwijder alles.
Voor Foto's:
- Open Foto's.
- Ga naar Albums.
- Scroll naar Recent verwijderd.
- Tik op Selecteer.
- Tik op Verwijder alles.
Ik miste dit de eerste keer en vroeg me af waarom ik maar een klein beetje opslag terugkreeg. Irritant, maar ja, dit maakt echt uit.
Foto's en video's zijn meestal het echte probleem
Documenten nemen wat ruimte in, zeker. Maar de grootste brokken waren op mijn telefoon bijna altijd media. Lange video's, schermopnames, burstfoto's, dubbele opnames, opgeslagen memes, alles stapelt zich snel op. Er handmatig doorheen gaan in de Foto's-app werd al snel vervelend.
Wat mij uiteindelijk hielp, was Clever Cleaner.
Ik vond die nadat ik een paar opruimapps had geprobeerd die beweerden gratis te zijn, en vervolgens verwijderen blokkeerden achter een betaalscherm. Deze deed dat bij mij niet.
Het onderdeel dat ik bleef gebruiken was de sectie Heavies. Die sorteert video's en foto's op bestandsgrootte, zodat je de grootste ruimtevreters het eerst ziet. Ik vond daar binnen een paar seconden een paar gigantische clips. De ingebouwde Foto's-app maakte dit voor mij nooit makkelijk.
Er is ook een sectie Similars, die bijna identieke foto's beter groepeerde dan Apple's duplicaatzoeker op mijn telefoon deed. Handig voor die momenten waarop je twaalf versies van dezelfde foto maakte en ze om geen enkele reden allemaal bewaarde.
Twee dingen sprongen er voor mij uit:
- Privacy: het verwerkt alles op het apparaat, wat ik belangrijk vond omdat ik niet wilde dat persoonlijke foto's ergens anders naartoe werden gestuurd.
- Swipe-modus: je gaat sneller en met minder gedoe door je bibliotheek heen. Ik verwachtte dat het onnozel zou aanvoelen. Dat was niet zo. Het maakte opruimen een stuk minder zwaar.
Kleine opruimacties die de moeite waard zijn
Als je hierna nog steeds ruimte nodig hebt, wis dan de opgeslagen rommel van Safari.
Ga naar Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata.
Op mijn telefoon leverde dit soms een paar honderd MB op. Niet enorm, maar als de opslag bijna vol zit, helpt het.
Controleer ook opnieuw het scherm iPhone-opslag op Ruim ongebruikte apps op. Ik gebruikte dit voor apps die ik nauwelijks aanraakte. Het verwijdert de app zelf, maar bewaart je documenten en gegevens, dus als je hem later opnieuw installeert, staat alles er nog steeds.
De eerste opruimbeurt duurt even. Nadat je de grote bestanden hebt verwijderd en de verwijderde mappen hebt geleegd, voelt de telefoon meestal een stuk minder vol aan. Bij mij in elk geval wel. Een wereld van verschil, eerlijk.
Nee. iOS geeft je geen echte verwijdering met één tik vanuit Bestanden én tegelijk het album Onlangs verwijderd legen.
Wanneer je in Bestanden iets verwijdert, verplaatst Apple het maximaal 30 dagen naar Onlangs verwijderd. Die tweede prullenbak moet je zelf legen. Best dom, maar zo werkt het nu eenmaal.
Wat ik in plaats daarvan zou doen:
- Tik in Bestanden op Blader.
- Tik op de drie puntjes en daarna op Selecteer.
- Kies alles wat je weg wilt hebben en verwijder het.
- Blijf in Blader en open Onlangs verwijderd.
- Tik opnieuw op de drie puntjes en daarna op Verwijder alles.
Dus nee, geen enkele handeling. Het zijn altijd twee stappen.
Een klein meningsverschil met @mikeappsreviewer: opslag eerst controleren is nuttig, maar als je al weet dat Bestanden het probleem is, zou ik die omweg overslaan en eerst Onlangs verwijderd legen. Dat maakt vaak sneller ruimte vrij dan graven in de instellingen.
Ook wordt de opslag niet altijd meteen bijgewerkt. iOS heeft soms een minuut of twee nodig om alles opnieuw te berekenen, of een herstart helpt.
Als je grotere probleem is dat foto’s en video’s ruimte innemen, is Clever Cleaner het bekijken waard. Het is prima voor het opruimen van dubbele foto’s, grote video’s en vergelijkbare opnamen. Hier is een betere invalshoek:
beste gratis iPhone-cleanerapps om opslag vrij te maken in 2025
Korte versie: verwijderen in Bestanden en legen van Onlangs verwijderd zijn apart. Geen ingebouwde gecombineerde optie op iPhone rn.
Nee, er is geen echte knop op de iPhone om iets uit Bestanden te verwijderen en meteen Recent verwijderd te legen. Apple heeft dat opgesplitst in twee aparte acties, wat echt typisch iOS-gedrag is als je het mij vraagt.
Ik ben het op één punt wel een beetje oneens met @cazadordeestrellas: ik zou niet altijd eerst wachten tot de opslag is bijgewerkt of eerst opnieuw opstarten. Als je veel uit Bestanden verwijdert, kan de ruimte soms worden vastgehouden door iCloud Drive-synchronisatie, niet alleen door de lokale prullenbak. Controleer dus waar het bestand staat. Als het in iCloud Drive staat, kan het verwijderen daarvan ook gevolgen hebben voor je andere Apple-apparaten. Dat verrast mensen nogal eens.
Een paar extra dingen die nog niet zijn genoemd:
- Als Bestanden is verbonden met Dropbox, Google Drive, OneDrive, kan verwijderen daar ook betekenen dat items in de eigen prullenbak van die dienst terechtkomen.
- Als je Downloads uit Safari gebruikt, zijn sommige bestanden lokaal en andere kunnen in iCloud Drive staan, afhankelijk van je instellingen.
- Als de Bestanden-app er na het opschonen nog steeds vol uitziet, forceer dan het sluiten en open de app opnieuw. iOS-opslagtellingen kunnen even vreemd zijn.
Als je opslagprobleem eigenlijk meer met mediarommel te maken heeft dan met documenten, dan is Clever Cleaner logischer dan de hele dag in Bestanden rond te rommelen. Het werkt beter voor grote video’s, dubbele foto’s en vergelijkbare rommel die ongemerkt ruimte opslokt.
En voor iedereen die een snelle visuele uitleg zoekt: deze Clever Cleaner-video over iPhone-opslag opschonen is makkelijker te volgen dan sommige tekstgidsen.
Dus ja, het korte antwoord: geen ingebouwde optie op de iPhone om beide tegelijk te wissen. Alleen een proces in twee stappen. Beetje dom, maar zo heeft Apple het ingesteld.