Mijn iPhone zit helemaal vol en nu kan ik de nieuwste iOS-update niet installeren. Ik heb al een paar apps en foto’s verwijderd, maar er staat nog steeds dat er niet genoeg opslagruimte is. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken hoe ik een iPhone kan updaten zonder vrije ruimte, zonder belangrijke gegevens te verliezen.
Ik liep hier op mijn eigen iPhone tegenaan, en het deel dat ik eerst miste was simpel. Een iPhone heeft er een hekel aan om tot de nok toe vol te staan. Zelfs zonder update verbruikt hij nog steeds ruimte aan logs, tijdelijke bestanden, app-rommel, zoekindexering en al het andere verborgen spul dat iOS op de achtergrond blijft doen.
Dan verschijnt er een update en wordt het krapper. De telefoon heeft ruimte nodig om de update binnen te halen, uit te pakken en bestanden tijdens de installatie te herschikken. Ik zou proberen om 15GB tot 25GB vrij te hebben vóór een nieuwe poging. Minder dan dat wordt al snel riskant.
TL;DR
Als iOS zegt dat er niet genoeg ruimte is om te updaten, kijk dan eerst naar twee cijfers: de grootte van de update en je vrije opslagruimte. Pak daarna eerst de grootste ruimtevreters aan. Kom je dan nog steeds tekort, voer de update dan uit met een Mac of Windows-pc. Als laatste redmiddel maak je een reservekopie van de telefoon, wis je deze, installeer je iOS schoon en zet je daarna je reservekopie terug.
- Controleer de grootte van de update en je vrije ruimte.
- Begin niet zomaar blind dingen te verwijderen.
- Open Instellingen > Algemeen > Software-update.
- Kijk of iOS de downloadgrootte vermeldt.
- Ga daarna naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
- Wacht even tot de grafiek volledig is geladen.
- Kijk eerst naar de vrije ruimte en daarna naar wat die ruimte inneemt.
Er is wel een addertje onder het gras. De grootte die voor de update wordt weergegeven, is niet de totale hoeveelheid ruimte die je telefoon nodig heeft. Als de update 15 GB aangeeft, is 15 GB vrije ruimte meestal niet genoeg. Het installatieproces heeft extra werkruimte nodig.
Maak eerst foto's en video's schoon
Voor mij was de fotobibliotheek de snelste winst. Video's, burstfoto's, duplicaten, screenshots, oude memes, het stapelt zich allemaal op. Dit met de hand doen is een sleur, dus ik zou voor dit onderdeel een opschoonapp gebruiken. Ik had redelijke goede ervaringen met Clever Cleaner omdat het snel en gratis was, en de basisfuncties voor opschonen niet achter een betaalmuur verstopte.
- Installeer de app en laat deze je bibliotheek scannen.
- Open Heavies en bekijk de grootste video's en mediabestanden.
- Verwijder wat je niet nodig hebt.
- Open Similars en verwijder dubbele of bijna dubbele foto's. Gebruik indien nodig ook de andere sorteertools.
- Ga daarna naar Foto's > Recent verwijderd en tik op Verwijder alles.
Die laatste stap is belangrijker dan mensen denken. Totdat Recent verwijderd is geleegd, komt de opslagruimte meestal niet terug.
Verwijder apps, laad ze niet alleen uit
Ik neig ernaar apps te verwijderen wanneer ik een update probeer af te dwingen. Uitladen laat appgegevens achter, en naar mijn ervaring zijn appgegevens vaak het grootste deel.
- Open Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
- Blader door de apps die op grootte zijn gesorteerd.
- Tik op de apps die je nauwelijks gebruikt.
- Kies Verwijder app.
Je kunt ze later opnieuw installeren. Als je de app houdt, houd je vaak ook de rommel.
Controleer de Bestanden-app
Deze verrast veel mensen. De Bestanden-app verzamelt vaak willekeurige downloads, pdf's, ZIP-bestanden, schermopnames en rommel van oude projecten.
- Open Bestanden.
- Kijk in Op mijn iPhone > Downloads.
- Verwijder dingen die je niet meer nodig hebt.
- Controleer ook iCloud Drive als je daar bestanden opslaat.
Ik vond daar ooit oude video-exporten. Een paar tikken, een paar GB terug.
Bijlagen in Berichten opschonen
Berichten bewaart meer rommel dan de meeste mensen verwachten. Oude video's, foto's, GIF's, spraakmemo's, pdf's. Jarenlang ervan.
- Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
- Tik op Berichten.
- Open de secties met bijlagen. Als je Grote bijlagen bekijken ziet, gebruik dat.
- Verwijder de grootste bestanden waar je niets om geeft.
Dit helpt zonder hele gesprekken te wissen, wat fijn is als je de chats wilt bewaren.
Wis websitegegevens van Safari
Safari bespaart je geen 20 GB, maar ik heb gezien dat het genoeg ruimte vrijmaakt om verschil te maken wanneer de telefoon net op de grens zat.
- Open Instellingen.
- Ga naar Apps > Safari.
- Tik op Wis geschiedenis en websitegegevens.
- Bevestig dit.
Als je nog steeds niet genoeg ruimte hebt
Op een gegeven moment is opruimen niet meer genoeg. Ik zou hierna een van deze opties proberen.
- Gebruik een Mac of pc. Sluit de iPhone aan op een Mac en werk bij in Finder, of gebruik iTunes op Windows. De computer verwerkt meer van het downloaden en uitpakken, waardoor de telefoon meestal minder tijdelijke ruimte nodig heeft. Ik zou eerst een volledige back-up maken.
- Maak een back-up, wis alles, herstel. Dit is de minder fraaie optie, maar het werkt. Maak een back-up van de iPhone, wis hem, stel hem opnieuw in, installeer de nieuwste iOS-versie en herstel daarna je back-up.
Als de telefoon nog steeds niet wil updaten, ben je aangewezen op harde keuzes. Verwijder alles wat je niet zult missen. Oude video's, enorme apps, opgeslagen bestanden, offline media, alles wat ruimte inneemt. Als je een grote iOS-update probeert te installeren, maakt een enkele extra gigabyte soms het verschil.
Sla de OTA-update over en doe het vanaf een computer. Wanneer de opslag op 0 staat of daar dicht bij zit, mislukt updaten op de telefoon vaak, zelfs nadat je dingen hebt verwijderd.
Beste aanpak:
- Sluit je iPhone aan op een Mac of Windows-pc.
- Open op een Mac Finder. Open op Windows iTunes of Apple Devices.
- Maak eerst een reservekopie van de telefoon.
- Klik op Werk bij, niet op Herstel.
Dit gebruikt minder tijdelijke ruimte op de iPhone. Voor veel mensen werkt het wanneer updaten op de telefoon niet lukt.
Een paar extra dingen die mensen vaak missen:
- Start de iPhone opnieuw op nadat je bestanden hebt verwijderd. iOS houdt gecachte ruimte soms vast tot na een herstart.
- Verwijder een half gedownload iOS-bestand in Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag. Als je een iOS-update-item ziet, verwijder het.
- Zet automatische downloads uit voor streamingapps en verwijder offline content in Spotify, Netflix, YouTube, Podcasts.
- Cache van de Mail-app en oude spraakmemo’s nemen ook ruimte in. Controleer beide.
Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Ik zou niet elke keer mikken op 15 GB tot 25 GB vrije ruimte. Mooi als je dat hebt, zeker. Maar als je bijwerkt via Finder of iTunes, heb je vaak veel minder nodig.
Als foto’s het grootste probleem zijn, helpt Clever Cleaner om grote video’s, duplicaten en vergelijkbare foto’s sneller te sorteren dan alles handmatig uit te zoeken. Maak daarna ook Recent verwijderd leeg. Dat vergeten mensen voortdurend.
Als je een snelle uitleg van de functies wilt, dan is dit een degelijke review van Clever Cleaner-functies en handleiding voor iPhone-opruiming.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @waldgeist zeiden: controleer of Systeemgegevens echt het probleem zijn. Op een volle iPhone kan die categorie opzwellen door caches, logs, overblijfselen van mislukte updates en vreemde tijdelijke rommel. Je kunt niet alles daarvan direct “wissen”, typisch Apple-gedrag, maar je kunt het wel verkleinen.
Wat mij ooit hielp:
- verwijder de oude iOS-download als die in Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag staat
- herstart de telefoon nadat je dingen hebt verwijderd
- synchroniseer belangrijke foto’s/video’s met iCloud, Google Foto’s of een computer en verwijder ze daarna lokaal
- verwijder gedownloade muziek/podcasts/kaarten, want die blijven op de achtergrond verborgen en mensen vergeten ze
- als Berichten enorm groot is, wijzig Bewaar berichten dan tijdelijk naar 1 jaar of 30 dagen
Ik ben het licht oneens met de aanpak “blijf gewoon apps verwijderen”. Soms zijn apps niet de grootste boosdoener. Een overvolle Foto’s-bibliotheek, Berichten-bijlagen of Systeemgegevens kunnen veel meer ruimte innemen dan 3 willekeurige apps die je nauwelijks gebruikt.
Als je fotobibliotheek de bottleneck is, is Clever Cleaner eigenlijk handig om dubbele foto’s, vergelijkbare opnames en grote video’s sneller te vinden dan wanneer je het handmatig doet. Dat is waarschijnlijk de snelste manier om meerdere GB vrij te maken als je filmrol een puinhoop is.
Ook, als je meer ideeën wilt om genoeg ruimte vrij te maken vóór het updaten, behandelt deze gids over hoe je voorgoed stopt met waarschuwingen dat de iPhone-opslag vol is een paar praktische schoonmaakopties.
Als niets daarvan werkt, zou ik stoppen met vechten tegen de telefoon en updaten via een computer. OTA-updates kunnen echt koppig worden als de opslag in feite op 0 staat.
Een invalshoek die ik niet genoeg benadrukt zie in de reacties van @waldgeist, @cacadordeestrelas en @mikeappsreviewer: als je iPhone echt op absoluut nul vrije ruimte zit, stop dan met hem intensief gebruiken totdat je hebt bijgewerkt. Meer foto’s maken, sociale apps openen of streamen kan meteen dat kleine beetje ruimte dat je net hebt vrijgemaakt weer opvullen met caches en tijdelijke bestanden.
Wat ik anders zou doen:
- Zet de telefoon in Vliegtuigmodus na het opschonen.
- Forceer een herstart.
- Laat hem een tijdje opladen.
- Probeer daarna het updatepad dat je wilt.
Dat voorkomt soms dat achtergrondapps opnieuw ruimte innemen voordat de installatie begint.
Ook ben ik het licht oneens met het idee dat “eerst apps verwijderen” de beste eerste stap is. Games en video-apps, ja. Maar vaak zit de stiekeme verspilling in gedownloade inhoud binnen apps, niet in de app zelf. Netflix-downloads, WhatsApp-media, Telegram-caches, Instagram-concepten, Lightroom-originelen, dat soort dingen.
Nog iets wat vaak over het hoofd wordt gezien: als je iCloud-foto’s gebruikt, zet dan Optimaliseer iPhone-opslag aan voordat je de helft van je bibliotheek verwijdert. Dat kan de lokale opslag verkleinen zonder dat je alles handmatig hoeft weg te gooien.
Over Clever Cleaner:
- Voordelen: snel in het opsporen van duplicaten, vergelijkbare foto’s en grote video’s; makkelijker dan handmatig zoeken
- Nadelen: gericht op foto’s, dus het lost opgeblazen Berichten, app-caches of Systeemgegevens niet in zijn eentje op
Dus mijn volgorde zou zijn:
- verwijder offline downloads
- wis chatbijlagen/caches binnen apps
- optimaliseer foto’s of gebruik Clever Cleaner voor snelle media-opruiming
- herstart
- laat de telefoon met rust
- werk daarna bij, bij voorkeur vanaf een computer als OTA nog steeds weigert
Die combinatie werkt meestal beter dan zomaar willekeurig een paar apps verwijderen en hopen dat iOS meewerkt.