De opslag van mijn iPhone is bijna vol, en ik denk dat grote video’s het grootste deel van de ruimte innemen. Ik heb in de loop van de tijd veel clips opgenomen, maar ik kan niet achterhalen wat de gemakkelijkste manier is om de grootste video’s te sorteren of te vinden, zodat ik ze kan verwijderen en opslagruimte kan vrijmaken. Ik heb hulp nodig met de snelste methode.
Het is vreemd genoeg moeilijker dan het zou moeten zijn om je grootste video’s op een iPhone te vinden. Ik ging op zoek naar een simpele optie ‘sorteren op grootte’ in Foto’s en nee hoor, die ontbreekt nog steeds, zelfs in iOS 26. Apple geeft je albums, gezichten, reizen, screenshots, slow-mo, alles erop en eraan. Maar niet die ene sorteeroptie die je wilt wanneer je opslag volloopt.
Toen mijn telefoon bijna vol was, hielp het nauwelijks om willekeurige foto’s te verwijderen. Het echte probleem was een handvol enorme videobestanden die daar stilletjes stonden. Dus ben ik uiteindelijk een paar omwegen gaan gebruiken.
Belangrijkste punten
- Foto’s sorteert video’s op de iPhone nog steeds niet op bestandsgrootte, zelfs niet in iOS 26.
- De videolengte geeft een ruwe inschatting, maar mist veel.
- De snelste route die ik vond was Clever Cleaner, vooral het tabblad Heavies.
- Als je geen andere app wilt, werkt Bestanden ook, al is het handmatiger en wat onhandig.
- Nadat je iets hebt verwijderd, moet je Nog recent verwijderd nog steeds legen als je je opslag nu terug wilt, niet pas over 30 dagen.
Methode 1: Gebruik Clever Cleaner als je de snelle route wilt
Ik heb een paar opschoonapps getest omdat ik geen zin had om video na video te openen en de groottes één voor één te controleren. Clever Cleaner was degene die ik hield omdat die het eenvoudige deed wat ik wilde zonder het scherm vol te stoppen met advertenties of basistools achter een betaalmuur te verbergen.
Het nuttige onderdeel heet Heavies. Het scant je bibliotheek en zet de grootste bestanden in één overzicht. Geen giswerk. Niet steeds tussen albums heen en weer springen.
Wat ik deed:
- Installeer Clever Cleaner vanuit de App Store.
- Open de app en geef toegang tot Foto’s.
- Tik onderaan op Heavies.
- Tik op Sort by en kies vervolgens By Size.
- Bekijk de voorvertoningen en markeer de video’s die je wilt verwijderen.
- Tik op Move to Trash.
- Tik in de app op Empty Trash om het af te ronden.
Eén ding dat ik prettig vond: het laat zien hoeveel ruimte je gaat terugwinnen voordat je iets verwijdert. Klinkt klein, maar het voorkomt dat je blind gaat opschonen en op het beste hoopt.
Methode 2: Gebruik Bestanden als je niets wilt installeren
Deze werkt, al voelt het als een omweg omdat het dat nou eenmaal is.
Foto’s sorteert niet op grootte. Bestanden wel. Dus de truc is om video’s vanuit Foto’s naar Bestanden te sturen en ze daar vervolgens te sorteren.
Stappen:
- Open Foto’s.
- Kies de video’s waarvan je denkt dat ze groot zijn.
- Tik op Deel en sla ze vervolgens op in Bestanden.
- Open Bestanden en ga naar de map waarin je ze hebt opgeslagen.
- Tik op het menu met de drie puntjes rechtsboven.
- Sorteer op grootte.
Daarna komen de grootste bestanden bovendrijven en begint de rommel logisch te worden.
De adder onder het gras, en dit is belangrijk, is dat je mogelijk duplicaten krijgt. Opslaan vanuit Foto’s naar Bestanden verwijdert het origineel niet uit Foto’s. Als je doel is om ruimte vrij te maken, moet je dus ook teruggaan en de originele video uit je bibliotheek verwijderen. Ik miste dit een keer en vroeg me af waarom mijn opslag amper veranderde. Beetje dom, maar een makkelijke fout.
Methode 3: Doe het binnen Foto’s, langzaam
Als je alleen binnen Apple’s eigen apps wilt blijven, is er geen nette sortering op grootte. Het dichtst in de buurt komt het gebruiken van videoduur als aanwijzing.
Lange clips zijn vaak groter. Vaak. Niet altijd.
Een korte clip die is opgenomen in hoge resolutie of met een hogere framesnelheid kan groter zijn dan een oudere lange video die met lagere instellingen is opgenomen. Ik zag dit een paar keer bij 4K-clips. Korte speelduur, enorm bestand.
De andere optie is handmatig controleren:
- Open een video in Foto’s.
- Veeg omhoog of tik op het info-icoon.
- Kijk naar de bestandsgrootte.
Dit werkt als je maar een paar video’s hebt. Als je een volle bibliotheek hebt, ben je het snel zat.
Vergeet Nog recent verwijderd niet
Dit deel brengt mensen in de war. Je verwijdert een enorme video, controleert de opslag en er verandert niets. Het voelt kapot. Dat is het niet, Apple zet verwijderde media eerst gewoon in Nog recent verwijderd.
Dus als je meteen ruimte nodig hebt:
- Open Foto’s.
- Ga naar Nog recent verwijderd.
- Verwijder de video’s opnieuw, permanent.
Als je dit overslaat, blijven de bestanden daar tot 30 dagen staan en tellen ze nog steeds mee voor je opslag. Ik vergat dit een keer en was tien minuten bezig te denken dat mijn telefoon raar deed. Nee dus. Gewoon weer diezelfde verborgen stap.
Sla Foto’s over voor de eerste controle. Ga naar Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag, Foto’s. iOS toont daar vaak opslagaanbevelingen, en je ziet of Foto’s het grootste probleem is. Het geeft niet elke video op grootte weer, wat dom is, maar het laat wel zien of het verwijderen van video’s je tijd waard is.
Gebruik daarna Zoeken in Foto’s. Zoek naar schermopnamen, slo-mo, 4K, of een maand/jaar waarin je veel clips hebt opgenomen. In die categorieën zitten vaak grote bestanden verborgen. Schermopnamen zijn vaak enorm groot voor hun lengte. Hetzelfde geldt voor 4K60. Ik zou daar beginnen voordat je dingen naar Bestanden exporteert. Die workaround van @mikeappsreviewer vind ik niet ideaal, omdat het extra kopieën toevoegt als je niet voorzichtig bent.
Als je het snelste overzicht wilt, is Clever Cleaner nog steeds de makkelijkste route. Clever Cleaner scant je iPhone-bibliotheek, markeert grote video’s en andere zware bestanden, en helpt je sneller opslag vrij te maken zonder album voor album te hoeven doorzoeken. Deze clip laat zien hoe Clever Cleaner snel grote iPhone-video’s vindt clip toont hoe het werkt.
Nog iets dat mensen vaak missen. Als Foto’s synchroniseert met iCloud, zet dan eerst Optimaliseer iPhone-opslag aan. Dat verkleint het lokale opslaggebruik voordat je iets verwijdert. Het heeft me ooit ongeveer 12 GB bespaard, echt waar. Verwijder daarna de grootste video’s. Controleer vervolgens na een paar minuten de opslag opnieuw.
Ik zou eigenlijk beginnen met Instellingen, niet met Foto’s. @mikeappsreviewer heeft gelijk dat Foto’s dit nog steeds veel moeilijker maakt dan nodig is, en @ombrasilente maakt een sterk punt over eerst iPhone-opslag controleren. Dat vertelt je of video’s echt het probleem zijn, of dat Berichten, downloads of apps de grotere opslagvreters zijn.
Wat nuttig is en nog niet is gezegd:
- Ga naar Instellingen > Camera > Neem video op en kijk in welke kwaliteit je hebt gefilmd. Als je 4K met 60 fps aan hebt gehad, ja, dan verklaart dat heel snel een hoop.
- In Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag, scrol ook door de appgroottes. Soms geven mensen video’s de schuld terwijl het eigenlijk TikTok, Berichten-bijlagen of offline Netflix-downloads zijn die ruimte opslokken.
- Controleer in Foto’s albums zoals Schermopnamen, Cinematic, Slo-mo en Time-lapse. Die kunnen stiekem enorm groot zijn, zelfs als het aantal clips klein lijkt.
Ik ben het er niet helemaal mee eens om dingen naar Bestanden te exporteren alleen om ze te sorteren. Het werkt, zeker, maar het voelt als extra gedoe en extra kans om per ongeluk duplicaten te maken. Als je een overzichtelijkere weergave van de grootste media wilt, is Clever Cleaner de directere optie omdat het zware bestanden toont zonder die omweg.
Als je ook een praktijkvoorbeeld wilt, is deze Reddit-post over een gratis iPhone-opruimapp zonder advertenties of paywall-onzin het bekijken waard.
Nog een onderschatte zet: na het verwijderen van video’s, herstart de telefoon en controleer na een paar minuten de opslag opnieuw. iOS loopt soms achter met het bijwerken van het getal, wat echt superirritant is.
Ik zou nog één invalshoek toevoegen die de anderen alleen terloops noemden: controleer eerst Berichten voordat je Foto’s gaat leegvegen. Veel van de “video-opslag” op een iPhone bestaat eigenlijk uit oude clips die mensen je hebben gestuurd of die jij in chats hebt verstuurd.
Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Berichten > Grote bijlagen bekijken. Die lijst is een van de weinige plekken waar de iPhone omvangrijke media echt op een nuttige manier toont. Je kunt daar enorme bijlagen verwijderen zonder je filmrol aan te raken. Als je opslag bijna vol is, kan dit sneller resultaat opleveren dan zoeken in Foto’s.
Ik ben het er ook niet helemaal mee eens om te veel op videoduur te vertrouwen. Een HDR- of Cinematic-clip van 20 seconden kan veel groter zijn dan een oudere video van 2 minuten, dus lengte is een wankele snelkoppeling.
Aan de app-kant is Clever Cleaner logisch als je sneller zware bestanden wilt scannen.
Voordelen
- toont grote video’s snel
- minder handmatig graafwerk
- makkelijker om in te schatten hoeveel ruimte je bespaart
Nadelen
- weer een extra app die toegang tot Foto’s nodig heeft
- resultaten moeten nog steeds door een mens worden gecontroleerd zodat je niets belangrijks verwijdert
- sommige mensen blijven liever alleen binnen Apple’s eigen hulpmiddelen
@ombrasilente en @caminantenocturno hadden gelijk om eerst iPhone-opslag aan te raden, en @mikeappsreviewer had gelijk dat Foto’s nog steeds geen goede sortering op grootte heeft. Ik zou alleen Berichten toevoegen als die stiekeme plek die mensen vergeten. En als je WhatsApp of Telegram gebruikt, controleer dan ook hun opslagbeheerders. Die apps hamsteren videorommel alsof het niets is.