Ik heb per ongeluk mijn USB-stick geformatteerd en belangrijke bestanden verloren die ik nog nodig heb voor werk en persoonlijk gebruik. Ik ben meteen gestopt met het gebruiken van de stick en ik zoek naar de beste manier om gegevens van een geformatteerde USB-stick te herstellen zonder de situatie te verergeren. Alle hulp met veilige stappen voor USB-gegevensherstel of betrouwbare hersteltools zou echt helpen.
Ik heb dit ooit eens gedaan met een USB-stick vol familiefoto’s, en ja, mijn maag zonk in mijn schoenen. Een format is slecht nieuws, maar het wist de bestanden niet altijd voorgoed.
Het eerste wat ik zou uitzoeken, is wat voor soort format er heeft plaatsgevonden.
Snel formatteren is meestal snel klaar, soms in enkele seconden. In mijn geval betekende dat dat de bestandsindex van de schijf was gewist, terwijl de oude bestanden er nog steeds stonden totdat nieuwe gegevens ze vervingen.
Volledig formatteren is zwaarder. Het duurt langer en verkleint de kans op herstel. Als je format in minder dan een minuut klaar was, zou ik erop wedden dat het een snelle formattering was.
Stop nu meteen met het gebruiken van de schijf.
- Formatteer hem niet opnieuw
- Voer CHKDSK of een reparatie-app niet uit
- Kopieer er geen testbestanden naartoe
Elke schrijfactie naar de USB brengt het risico met zich mee dat oude gegevens worden overschreven.
Voordat je tijd besteedt aan scannen, doe eerst één saaie controle die ik de eerste keer heb overgeslagen. Kijk of er ergens anders kopieën staan.
- Google Drive, OneDrive, iCloud, Dropbox
- Oude mappen Bureaublad, Downloads of Documenten
- E-mailbijlagen, chatuploads, gedeelde mappen
Ik zeg dit omdat ik ooit al halverwege het herstel was voordat ik merkte dat sommige bestanden al in een oude synchronisatiemap stonden. Voelde dom, maar het bespaarde tijd.
Als je wel herstelsoftware nodig hebt, dan is dat de route die ik heb genomen. Ik gebruikte Disk Drill, en daarmee kreeg ik het grootste deel terug van wat ik was kwijtgeraakt. Dit is het proces dat ik heb gevolgd.
- Installeer het op je computer, niet op de USB-stick
- Sluit de USB aan en start Disk Drill
- Kies de USB uit de lijst met apparaten
- Klik op Zoeken naar verloren gegevens
- Kies Universele scan voor een geformatteerde schijf
- Laat de scan volledig afronden, ook als er vroeg al resultaten verschijnen
- Bekijk bestanden eerst in de voorbeeldweergave; als een bestand daarin opent, zijn je kansen goed
- Herstel de bestanden naar een andere schijf, nooit terug naar dezelfde USB
Als de USB zich vreemd gedraagt, trage leesacties, verbrekingen van de verbinding, foutmeldingen, forceer het dan niet. Deze les heb ik op de harde manier geleerd. In Disk Drill is er een optie om eerst een volledige byte-voor-byte-image te maken. Scan de image in plaats van de originele schijf. Veiliger als de hardware begint te falen.
Als software niets vindt en de bestanden belangrijk zijn, zoals persoonlijke foto’s of werk dat je niet kunt vervangen, dan maakt een herstelbedrijf misschien nog kans. Soms halen ze gegevens terug die software mist.
Dus ja, ik zou het nog niet afschrijven. Een snelle formattering ziet er vaak erger uit dan het is. Laat de schijf ongemoeid, scan vanaf een andere machine en herstel naar een andere schijf.
Je hebt er goed aan gedaan om onmiddellijk te stoppen met het gebruik.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over het belangrijkste punt: schrijf niets naar de USB. Ik zou eerst nog één extra stap zetten. Controleer de wijziging van het bestandssysteem. Als de schijf eerder FAT32 was en is geformatteerd naar exFAT of NTFS, wordt herstel lastiger omdat de oude directorystructuur vaak verdwenen is. File carving werkt dan nog steeds, maar bestandsnamen en mappen komen vaak beschadigd terug.
Wat ik zou doen:
- Sluit de USB aan op een stabiele Windows-pc.
- Controleer Schijfbeheer en bevestig dat de grootte van de schijf er normaal uitziet.
- Als wordt gevraagd om de schijf te scannen of te herstellen, wijs dat dan af.
- Maak eerst een image van de USB als de stick oud of instabiel is.
- Scan de image, niet de live-USB, indien mogelijk.
Ik ben het niet helemaal eens met het idee dat mensen vaak herhalen dat een volledige formattering betekent dat er geen hoop meer is. Op moderne Windows-systemen wist een volledige formattering meestal metadata en controleert die sectoren, maar de kans op herstel hangt nog steeds af van de vraag of nieuwe gegevens oude sectoren hebben overschreven. Bij flashdrives is TRIM-ondersteuning ook van belang. Als TRIM na het formatteren is uitgevoerd, dalen de kansen snel.
Wat software betreft, is Disk Drill een solide eerste stap voor herstel van geformatteerde USB-sticks omdat het zowel bestandssysteemsporen als ruwe signaturescans verwerkt. Als Disk Drill bestanden vindt met preview, sla ze dan op je interne schijf of een andere externe schijf op.
Sorteer de resultaten ook eerst op bestandstype. Documenten, JPG, MP4, PSD. Snellere triage, minder tijdverspilling.
Als de USB 0 bytes aangeeft, de verbinding verbreekt of heet wordt, stop dan. Dan is het niet langer een normaal formatteringsprobleem.
Voor hulp bij gegevensherstel van een geformatteerde USB is deze video het snel bekijken waard:
bekijk hoe je bestanden van een geformatteerde USB-stick kunt herstellen
Je hebt het belangrijkste al gedaan, namelijk gestopt met het gebruiken van de USB. Alleen dat al geeft je een echte kans.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @codecrafter, maar ik wil één ding toevoegen dat mensen vaak overslaan: voordat je herstelsoftware gaat proberen, controleer of het formatteren is gedaan op hetzelfde besturingssysteem dat de USB normaal gebruikte. Als je een Windows-USB op een Mac hebt geformatteerd, of andersom, wordt de partitietabel soms gewijzigd op een manier waardoor de schijf veel meer kapot lijkt dan die werkelijk is. In dat geval is een tool die het hele apparaat scant in plaats van te vertrouwen op het huidige bestandssysteem erg belangrijk.
Ook zou ik niet veel tijd besteden aan het proberen van willekeurige reparatietools. Daar maken mensen het vaak erger. CHKDSK, EHBO, automatische herstelmeldingen, dat soort dingen kunnen verstoren wat er nog over is van de oude metadata. Best heftig.
Wat ik in jouw geval zou doen:
- controleer of de USB wordt gedetecteerd met de juiste capaciteit
- als dat zo is, herstel dan eerst en los problemen later op
- als hij een vreemde grootte toont, 0 bytes aangeeft of de verbinding verbreekt, stop dan ermee te rommelen
Eén kleine afwijking van het gebruikelijke advies: mensen richten zich te veel op de vraag of het een snelle of volledige formattering was, maar bij een flashdrive kan het grotere probleem TRIM en het gedrag van de USB-controller zijn. Soms verpest zelfs een eenvoudige formattering de herstelkansen snel. Soms laat een volledige formattering toch nog herstelbare delen achter. Ga er dus niet alleen op af hoe lang het duurde.
Voor het daadwerkelijke herstel is Disk Drill een solide optie omdat het zowel deep scanning als herstel op basis van bestandssignaturen uitvoert op geformatteerde USB-sticks. Als de bestandssysteemrecords weg zijn, kun je documenten, foto’s, video’s en PDF’s mogelijk nog steeds terughalen, alleen misschien met verprutste namen of mappen. Herstel alles naar je computer of een andere schijf, niet terug naar de USB. Klinkt logisch, maar mensen doen het nog steeds.
Nog een nuttige bron als je extra advies uit de community wilt: echte Reddit-tips voor het herstellen van bestanden van een geformatteerde USB-stick
Als Disk Drill of vergelijkbare software voorbeelden van je bestanden laat zien, is dat meestal een behoorlijk goed teken. Als het niets vindt en de bestanden bedrijfskritisch zijn, dan kan een professioneel lab de moeite waard zijn voordat je nog iets anders probeert.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @codecrafter, @nachtschatten en @mikeappsreviewer zeiden: controleer de USB op een tweede machine voordat je gaat scannen. Niet om hem te gebruiken, alleen om te verifiëren dat hij wordt aangekoppeld met dezelfde grootte en hetzelfde label. Ik heb gezien dat Windows een pas geformatteerde stick verkeerd rapporteert, terwijl een andere pc hem normaal genoeg leest zodat herstelsoftware betere resultaten kan behalen.
Ik ben het ook enigszins oneens met het gebruikelijke advies om eindeloos te scannen op het originele apparaat als het nog leesbaar is. Als de USB goedkoop, oud is of willekeurig de verbinding verliest, kunnen lange scans juist datgene zijn wat hem de das omdoet. In dat geval is eerst een image maken niet optioneel.
Specifiek over Disk Drill:
Voordelen
- goed in het vinden van bestanden na formatteren
- voorbeelden helpen om echte herstelbare bestanden van rommel te onderscheiden
- ondersteunt image-scans, wat veiliger is voor instabiele USB-sticks
- eenvoudig genoeg als je niet met forensische tools wilt rommelen
Nadelen
- diepe scans kunnen veel bestanden met kapotte namen of mappen teruggeven
- niet elk gevonden bestand is daadwerkelijk bruikbaar
- als TRIM de blokken al heeft gewist, kan Disk Drill ze niet op magische wijze herstellen
- volledige versie nodig voor daadwerkelijk herstel naast alleen scannen
Als Disk Drill vooral gereconstrueerde bestanden alleen op bestandstype toont, herstel dan eerst de belangrijke documentformaten vóór media. Office-bestanden en pdf’s zijn sneller te controleren dan honderden foto’s of videoclips. Dat bespaart tijd.
Sla ook een veelgemaakte fout over: beoordeel het resultaat niet alleen op basis van de eerste scan. Probeer een tweede ronde met andere scaninstellingen of vanuit een disk-image. Herstel van geformatteerde USB-sticks kan sterk verschillen tussen scans.