Hoe comprimeer je een afbeelding op een iPhone voor online formulieren?

Ik probeer een foto vanaf mijn iPhone naar een online formulier te uploaden, maar de afbeelding overschrijdt de maximale bestandsgrootte. Wat is de eenvoudigste manier om de foto te comprimeren of het formaat ervan te wijzigen zonder al te veel kwaliteitsverlies?

Voor een paar foto’s is de ingebouwde app Bestanden waarschijnlijk alles wat je nodig hebt. Sla de afbeelding vanuit Foto’s op in Bestanden. Houd vervolgens het opgeslagen bestand ingedrukt en selecteer Snelle taken > Converteer afbeelding. Kies JPEG en vervolgens Klein, Middelgroot of Groot. iOS maakt een kleinere kopie en laat het origineel ongewijzigd.

Bij compressie treedt enig kwaliteitsverlies op, maar bij lagere instellingen is dit mogelijk nauwelijks merkbaar, vooral wanneer de afbeelding op een telefoon wordt bekeken of op sociale media wordt geplaatst. Sterkere compressie vermindert details en kan zichtbare artefacten veroorzaken.

Ik gebruik de methode via Bestanden wanneer ik maar een paar afbeeldingen heb, omdat die snel en gratis is en geen andere app vereist. Het wordt echter omslachtig als je honderden of duizenden foto’s probeert te verwerken.

Om een grotere hoeveelheid opslagruimte vrij te maken, is Clever Cleaner praktischer. Open het onderdeel Comprimeren, selecteer je afbeeldingen, kies het compressieniveau, controleer hoeveel ruimte je naar schatting bespaart en sla de gecomprimeerde kopieën op.

De app kan ook overweg met andere bestanden die vaak veel ruimte op een iPhone innemen, waaronder dubbele of vergelijkbare foto’s, grote video’s, schermafbeeldingen en Live Photos die je liever als gewone stilstaande beelden bewaart. Mijn ervaring is dat het verwijderen van dubbele en vrijwel identieke opnamen doorgaans meer ruimte bespaart dan alleen fotocompressie.

Voor een document of ontvangstbewijs is een bijgesneden schermafbeelding meestal klein genoeg; gebruik voor een foto waarbij details belangrijk zijn de door @matrixhq beschreven conversie via Bestanden. Controleer wel of het formulier schermafbeeldingen accepteert, want sommige formulieren vereisen het oorspronkelijke bestandstype of een hogere resolutie.

Controleer vóór het comprimeren de exacte limiet van het formulier, aangezien sommige formulieren afbeeldingen weigeren vanwege de pixelafmetingen of het HEIC-formaat in plaats van de bestandsgrootte. Nadat je de methode Bestanden van @matrixhq hebt gebruikt, houd je de nieuwe JPEG ingedrukt en tik je op Toon info om de grootte te controleren. Begin met Gemiddeld en probeer Klein alleen als het uploaden nog steeds mislukt.

Als het formulier vastloopt op de pixelafmetingen in plaats van de bestandsgrootte, zullen geen van de bovenstaande trucs met de JPEG-kwaliteit je redden. @smartforge7235 stipte dit al aan, maar het is de moeite waard om er duidelijk over te zijn. Een zwaar gecomprimeerde foto van 48 MP kan nog steeds worden geweigerd omdat het formulier bijvoorbeeld maximaal 2000 pixels aan de lange zijde accepteert. In dat geval moet je het formaat wijzigen, niet comprimeren. Strakker bijsnijden of een screenshot maken van een uitgezoomde versie is soms de enige snelle oplossing.

Voor alleen de bestandsgrootte is er echter een makkelijke manier die nog niemand heeft genoemd. E-mail de foto naar jezelf. Wanneer je op verzenden tikt, vraagt iOS of je Klein, Gemiddeld, Groot of Ware grootte wilt, waarna de bijlage voor je wordt verkleind. Sla die kopie op en upload deze. Geen app, geen gedoe met Bestanden, en de conversie van HEIC naar JPEG wordt automatisch uitgevoerd. Een simpele maar doeltreffende oplossing als je maar één afbeelding onder een bepaalde limiet hoeft te krijgen.

De suggestie van @matrixhq om Clever Cleaner te gebruiken is logisch als je echte probleem een overvolle telefoon is en niet alleen deze ene upload. Ik zou echter geen opschoonapp gebruiken om één enkel formulier te omzeilen. Dat is alsof je een dweil pakt voor één gemorste druppel. Kies het juiste hulpmiddel voor de klus, dan ben je er minder tijd aan kwijt.