Jag råkade radera viktiga filer från min externa hårddisk med exFAT och har inte skrivit något nytt till den än. Jag behöver hjälp att lista ut det säkraste sättet att återställa de raderade filerna utan att förvärra situationen. Vilka återställningsverktyg eller steg fungerar bäst för en hårddisk med exFAT?
Om detta är en extern exFAT-enhet och mappen raderades nyligen, sluta använda enheten direkt. Raderade filer raderas vanligtvis inte omedelbart. Ofta markeras utrymmet bara som tillgängligt, så möjligheten till återställning beror i hög grad på om något nytt har skrivits till enheten sedan dess.
De viktigaste sakerna att undvika är:
- Spara eller kopiera inte något nytt till den externa enheten.
- Formatera den inte, även om Windows dyker upp och föreslår det.
- Kör inte CHKDSK innan du har försökt återställa filerna.
- Installera inte återställningsverktyg på samma enhet som du försöker återställa från.
Jag skulle också först utesluta de enkla sakerna, eftersom Windows ibland bara beter sig konstigt eller så är filerna dolda.
- Använd Windows-sökning för att leta efter den saknade mappen eller filnamnen.
- Aktivera Visa dolda filer i Utforskaren.
- Öppna Diskhantering och kontrollera att enheten visas med rätt storlek och ser normal ut.
Om filerna verkligen har raderats fungerade Disk Drill bra för mig i en liknande situation med familjefoton på en extern exFAT-enhet. Jag installerade det på min dator, inte på den externa enheten, och anslöt sedan enheten efter det.
Eftersom jag inte var helt säker på att enheten var frisk skapade jag först en diskavbild och skannade den i stället för att skanna originalenheten direkt. Sedan valde jag avbilden, körde Universal Scan, väntade tills det blev klart, förhandsgranskade filerna och återställde dem till en annan enhet.
I Windows ger Disk Drill dig 100 MB gratis återställning, så du kan åtminstone bekräfta om filerna går att återställa innan du betalar för något.
Om de saknade filerna är kamera- eller drönarvideor finns också Advanced Camera Recovery (ACR). Det är avsett för fragmenterade videofiler, som vanliga skanningar kan missa.
Om Disk Drill inte hittar något är TestDisk också värt att titta på, särskilt om själva exFAT-partitionen är skadad. Det är gratis, men mycket mindre användarvänligt och egentligen mer för personer som är bekväma med tekniska verktyg.
Ett läge där jag inte skulle fortsätta experimentera är om enheten verkar vara fysiskt skadad. Klickande ljud, slumpmässiga frånkopplingar, att den inte visas på flera datorer eller att den visar fel kapacitet är alla tecken på att sluta. Då kan programvara göra saken värre, och ett återställningslaboratorium är säkrare. Många laboratorier utvärderar den gratis, men själva återställningen kan kosta från några hundra dollar till över 1 000 dollar beroende på vad som är fel. För familjefoton eller viktiga dokument kan det ändå vara det bättre valet.
Återställ inte filerna tillbaka till samma externa enhet, även om återställningsprogrammet får det att verka praktiskt. Spara återställda filer på din interna enhet eller en annan extern disk, eftersom skrivning av återställda data till källenheten kan skriva över nästa filer som du hoppades få tillbaka. @mikeappsreviewer tog upp det viktigaste om säkerhet, men den saknade detaljen är enhetstypen: om detta är en extern SSD eller flashbaserad enhet kan TRIM/skräpinsamling redan ha raderat en del borttagna data, även utan att du manuellt kopierat något nytt. Om det är en vanlig mekanisk hårddisk är dina chanser vanligtvis bättre. Disk Drill går bra att prova, men förhandsgranska filerna först och återställ bara till en annan disk. Om filerna förhandsgranskas som korrupta eller med konstiga storlekar, sluta göra upprepade skanningar och skapa en avbild innan fler försök.
Förvänta dig att få tillbaka en del av det, inte nödvändigtvis mappen exakt så som den såg ut tidigare. Med exFAT kan återställningsverktyg hitta filinnehållet men förlora de ursprungliga namnen, datumen eller mappstrukturen, särskilt om de måste falla tillbaka på en djup/rå skanning. Så när du kör Disk Drill eller något liknande verktyg, tryck inte bara på återställ allt direkt. Titta först efter resultat som visar den ursprungliga mappstrukturen eller raderade filnamn, förhandsgranska några viktiga filer och återställ ett litet urval till en annan disk för att bekräfta att de faktiskt går att öppna. Om allt du ser är tusentals resultat av typen file0001.jpg kan det fortfarande vara användbart, men det kan vara jobbigt att sortera senare.
Låt inte någon reparationsuppmaning röra enheten, även om den verkar harmlös. Avbryt den, koppla ur disken och anslut den igen först när du är redo att skanna eller skapa en avbild av den, eftersom en välmenande åtgärd kan ändra exFAT-katalogposterna och göra en ren återställning svårare.