Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige filer fra min eksterne harddisk med exFAT og har ikke skrevet noget nyt til den endnu. Jeg har brug for hjælp til at finde den sikreste måde at gendanne de slettede filer på uden at gøre situationen værre. Hvilke gendannelsesværktøjer eller trin fungerer bedst til en harddisk med exFAT?
Hvis dette er et exFAT-eksternt drev, og mappen blev slettet for nylig, så stop med at bruge drevet med det samme. Slettede filer bliver som regel ikke fjernet øjeblikkeligt. Ofte bliver pladsen bare markeret som ledig, så gendannelse afhænger i høj grad af, om der er blevet skrevet noget nyt til drevet siden da.
De vigtigste ting at undgå er:
- Gem eller kopier ikke noget nyt til det eksterne drev.
- Formatér det ikke, selv hvis Windows popper op og foreslår det.
- Kør ikke CHKDSK, før du har forsøgt at gendanne filerne.
- Installer ikke gendannelsesværktøjer på det samme drev, du prøver at gendanne fra.
Jeg ville også først udelukke de simple ting, for nogle gange opfører Windows sig bare mærkeligt, eller filerne er skjulte.
- Brug Windows-søgning til at lede efter den manglende mappe eller filnavne.
- Slå Vis skjulte filer til i Stifinder.
- Åbn Diskhåndtering, og tjek at drevet vises med den rigtige størrelse og ser normalt ud.
Hvis filerne virkelig blev slettet, fungerede Disk Drill godt for mig i en lignende situation med familiebilleder på et exFAT-eksternt drev. Jeg installerede det på min computer, ikke på det eksterne drev, og tilsluttede derefter drevet.
Fordi jeg ikke var helt sikker på, at drevet var sundt, lavede jeg først et diskimage og scannede det i stedet for at scanne det originale drev direkte. Derefter valgte jeg imaget, kørte Universal Scan, ventede til det var færdigt, forhåndsviste filerne og gendannede dem til et andet drev.
På Windows giver Disk Drill dig 100 MB gratis gendannelse, så du i det mindste kan bekræfte, om filerne kan gendannes, før du betaler for noget.
Hvis de manglende filer er kamera- eller dronevideoer, findes der også Advanced Camera Recovery (ACR). Det er beregnet til fragmenterede videofiler, som normale scanninger kan overse.
Hvis Disk Drill ikke finder noget, er TestDisk også værd at kigge på, især hvis selve exFAT-partitionen er beskadiget. Det er gratis, men det er langt mindre brugervenligt og egentlig mere for folk, der er fortrolige med tekniske værktøjer.
Et sted, hvor jeg ikke ville blive ved med at eksperimentere, er, hvis drevet virker fysisk defekt. Kliklyde, tilfældige afbrydelser, at det ikke vises på flere computere, eller at det viser den forkerte kapacitet, er alle tegn på, at man skal stoppe. På det tidspunkt kan software gøre det værre, og et gendannelseslaboratorium er mere sikkert. Mange laboratorier vil vurdere det gratis, men selve gendannelsen kan koste fra nogle få hundrede dollars til over 1.000 dollars afhængigt af, hvad der er galt. For familiebilleder eller vigtige dokumenter kan det stadig være det bedste valg.
Gendan ikke filerne tilbage til det samme eksterne drev, selv om gendannelsesprogrammet får det til at se bekvemt ud. Gem gendannede filer på dit interne drev eller en anden ekstern disk, fordi skrivning af gendannede data til kildedrevet kan overskrive de næste filer, du håbede at få tilbage. @mikeappsreviewer dækkede de vigtigste sikkerhedsting, men den manglende detalje er drevtypen: hvis dette er en ekstern SSD eller et flashbaseret drev, kan TRIM/skraldeopsamling allerede have slettet nogle slettede data, selv uden at du manuelt har kopieret noget nyt. Hvis det er en almindelig roterende harddisk, er dine chancer normalt bedre. Disk Drill er fin at prøve, men forhåndsvis filerne først, og gendan kun til en anden disk. Hvis filerne forhåndsvises beskadigede eller med mærkelige størrelser, så stop med at lave gentagne scanninger og opret et image før flere forsøg.
Forvent at få noget af det tilbage, ikke nødvendigvis mappen præcis som den så ud før. Med exFAT kan gendannelsesværktøjer muligvis finde filindholdet, men miste de oprindelige navne, datoer eller mappestrukturen, især hvis de falder tilbage til en dyb/rå scanning. Så når du kører Disk Drill eller et lignende værktøj, skal du ikke bare trykke på recover everything med det samme. Se først efter resultater, der viser den oprindelige mappestruktur eller slettede filnavne, forhåndsvis et par vigtige filer, og gendan en lille prøve til en anden disk for at bekræfte, at de faktisk kan åbnes. Hvis alt du ser er tusindvis af resultater af typen file0001.jpg, kan det stadig være brugbart, men det kan være besværligt at sortere det bagefter.
Lad ikke nogen reparationsprompt røre drevet, selv hvis den ser harmløs ud. Annuller den, frakobl disken, og tilslut den først igen, når du er klar til at scanne eller oprette et image af den, fordi en velment rettelse kan ændre exFAT-mappeposterne og gøre en ren gendannelse sværere.