Help! Kan ik nog steeds bestanden herstellen van een ExFAT-harde schijf nadat ik ze per ongeluk heb verwijderd?

Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn exFAT externe harde schijf verwijderd en heb er nog niets nieuws naar geschreven. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de veiligste manier is om de verwijderde bestanden te herstellen zonder het erger te maken. Welke hersteltools of stappen werken het best voor een exFAT harde schijf?

Als dit een exFAT-externe schijf is en de map onlangs is verwijderd, stop dan onmiddellijk met het gebruik van de schijf. Verwijderde bestanden worden meestal niet direct gewist. Vaak wordt de ruimte alleen als beschikbaar gemarkeerd, dus herstel hangt er sterk van af of er sindsdien iets nieuws naar die schijf is geschreven.

De belangrijkste dingen om te vermijden zijn:

1. Sla niets nieuws op en kopieer niets naar de externe schijf.
  2. Formatteer de schijf niet, zelfs niet als Windows verschijnt en dit voorstelt.
  3. Voer CHKDSK niet uit voordat je hebt geprobeerd de bestanden te herstellen.
  4. Installeer geen hersteltools op dezelfde schijf waarvan je probeert te herstellen.

Ik zou ook eerst de eenvoudige dingen uitsluiten, want soms doet Windows gewoon vreemd of zijn de bestanden verborgen.

1. Gebruik Windows Search om naar de ontbrekende map of bestandsnamen te zoeken.
  2. Schakel Verborgen bestanden weergeven in Verkenner in.
  3. Open Schijfbeheer en controleer of de schijf met de juiste grootte wordt weergegeven en er normaal uitziet.

Als de bestanden echt zijn verwijderd, werkte Disk Drill goed voor mij in een vergelijkbare situatie met familiefoto's op een exFAT-externe schijf. Ik heb het op mijn computer geïnstalleerd, niet op de externe schijf, en daarna de schijf aangesloten.

Omdat ik niet helemaal zeker wist of de schijf in goede staat was, heb ik eerst een schijfimage gemaakt en die gescand in plaats van de oorspronkelijke schijf direct te scannen. Daarna selecteerde ik de image, voerde Universal Scan uit, wachtte tot het klaar was, bekeek een voorbeeld van de bestanden en herstelde ze naar een andere schijf.

Op Windows geeft Disk Drill je 100 MB gratis herstel, zodat je op zijn minst kunt bevestigen of de bestanden herstelbaar zijn voordat je ergens voor betaalt.

Als de ontbrekende bestanden camera- of dronevideo's zijn, is er ook Advanced Camera Recovery (ACR). Dat is bedoeld voor gefragmenteerde videobestanden, die normale scans kunnen missen.

Als Disk Drill niets vindt, is TestDisk ook het bekijken waard, vooral als de exFAT-partitie zelf beschadigd is. Het is gratis, maar een stuk minder gebruiksvriendelijk en eigenlijk meer bedoeld voor mensen die vertrouwd zijn met technische tools.

Eén situatie waarin ik niet zou blijven experimenteren, is als de schijf fysiek defect lijkt. Klikkende geluiden, willekeurige verbrekingen van de verbinding, niet verschijnen op meerdere computers of de verkeerde capaciteit tonen zijn allemaal signalen om te stoppen. Op dat punt kan software de situatie verergeren en is een herstelbedrijf veiliger. Veel bedrijven beoordelen dit gratis, maar daadwerkelijk herstel kan variëren van een paar honderd dollar tot meer dan $1,000, afhankelijk van wat er mis is. Voor familiefoto's of belangrijke documenten kan dat nog steeds de betere keuze zijn.

Herstel de bestanden niet terug naar diezelfde externe schijf, zelfs niet als het herstelprogramma het handig doet lijken. Sla herstelde bestanden op op je interne schijf of een andere externe schijf, omdat het schrijven van herstelde gegevens naar de bronschijf de volgende bestanden die je hoopte terug te krijgen kan overschrijven. @mikeappsreviewer behandelde de belangrijkste veiligheidszaken, maar het ontbrekende detail is het type schijf: als dit een externe SSD of een op flash gebaseerde schijf is, kan TRIM/garbage collection sommige verwijderde gegevens al hebben gewist, zelfs zonder dat je handmatig iets nieuws hebt gekopieerd. Als het een gewone draaiende harde schijf is, zijn je kansen meestal beter. Disk Drill is prima om te proberen, maar bekijk eerst een voorbeeld van de bestanden en herstel alleen naar een andere schijf. Als de voorbeeldbestanden beschadigd zijn of vreemde groottes hebben, stop dan met herhaalde scans en maak een image voordat je meer pogingen doet.

Verwacht dat je een deel ervan terugkrijgt, niet per se de map precies zoals die er eerder uitzag. Met exFAT kunnen hersteltools mogelijk de bestandsinhoud vinden, maar de oorspronkelijke namen, datums of mapindeling kwijtraken, vooral als ze terugvallen op een diepe/ruwe scan. Dus wanneer je Disk Drill of een vergelijkbare tool gebruikt, klik dan niet meteen op alles herstellen. Kijk eerst naar resultaten die de oorspronkelijke mapstructuur of verwijderde bestandsnamen tonen, bekijk een paar belangrijke bestanden vooraf en herstel een kleine steekproef naar een andere schijf om te bevestigen dat ze echt openen. Als je alleen duizenden resultaten ziet van het type file0001.jpg, kan dat nog steeds bruikbaar zijn, maar het later sorteren kan lastig zijn.

Laat geen enkele prompt voor reparatie de schijf aanraken, zelfs niet als die onschuldig lijkt. Annuleer deze, koppel de schijf los en sluit hem pas weer aan wanneer u klaar bent om te scannen of een image te maken, want een goedbedoelde reparatie kan de exFAT-directoryvermeldingen wijzigen en een schone recovery moeilijker maken.