Harddisken registreres stadig – hvordan kan jeg gendanne mine filer?

Min harddisk vises stadig på min computer, men jeg kan ikke åbne mine filer, og jeg er bekymret for, at drevet er ved at svigte. Dette skete, efter at det begyndte at fryse og lave mærkelige lyde, og nu har jeg brug for hjælp til at finde den sikreste måde at gendanne vigtige billeder og arbejdsdokumenter på uden at gøre det værre. Søger råd om trin til datagendannelse fra harddisk, og om jeg bør prøve software eller få professionel hjælp.

Hvis dette skete for dig, er det første, jeg ville gøre, at stoppe med at skrive noget som helst til drevet. Ingen downloads, ingen installationer, ingen flytning af filer, ingen lagring af gendannelsesresultater tilbage på det. Jeg har set folk gøre rodet værre ved at behandle disken som normalt efter tabet. Når gamle data først bliver overskrevet, falder dine chancer hurtigt.

Før du kører gendannelsesværktøjer, så tjek om drevet er sygt i hardwaremæssig forstand.

Hvis du hører klik, slibelyde, bip, eller drevet bliver ved med at forsvinde og genoprette forbindelsen, så stop der. Det samme gælder, hvis det kun dukker op en gang imellem eller tager evigheder om at blive vist. Jeg ville ikke blive ved med at scanne et drev som det. Gentagne læsninger kan presse en fejlslagen disk længere ud. På det tidspunkt er et gendannelseslaboratorium den sikrere vej.

Hvis drevet vises normalt, så kig først på dets S.M.A.R.T.-tilstand. Jeg ville bruge CrystalDiskInfo eller S.M.A.R.T.-tjekket inde i Disk Drill. Hvis du ser advarsler, stigende antal dårlige sektorer eller dårlig tilstand, så kopier de vigtige ting først og hold ekstra belastning på et minimum.

Til softwaregendannelse ville jeg starte med Disk Drill. Jeg brugte det engang på et formateret eksternt drev, og opsætningen var nemmere at håndtere end nogle af de ældre værktøjer. Det er udmærket til slettede filer, beskadigede partitioner og ødelagte filsystemer.

Det ville jeg gøre:

1. Installer Disk Drill på et andet drev.
  2. Tilslut problemdrevet.
  3. Start Disk Drill og vælg den berørte disk.
  4. Tryk på Søg efter mistede data.
  5. Lad scanningen køre helt færdig. At stoppe tidligt kostede mig engang filer.
  6. Brug søgning og filtre til at indsnævre resultaterne.
  7. Forhåndsvis filer, før du henter dem tilbage.
  8. Gendan de vigtige først.
  9. Gem gendannede filer på en anden HDD, SSD eller USB-enhed. Skriv dem ikke tilbage til den samme disk.

Tjek også de nemme ting, før du belaster drevet med scanninger. Jeg ville kigge i Papirkurv, Filhistorik, OneDrive, Time Machine og enhver ekstern backup, du havde glemt, at du havde. Mere end én gang har filen, jeg troede var væk, ligget i skysynkronisering hele tiden.

Hvis Disk Drill ikke finder det, du har brug for, ville jeg prøve Windows File Recovery, Data Rescue eller AnyRecover bagefter. Hvis drevet viser tegn på fysisk fejl, ville jeg stoppe gør-det-selv-ruten der. Det er dér, professionel gendannelse begynder at give mere mening.

Hvis drevet begyndte at fryse og lave lyde, ville jeg først behandle det som et drev, der er ved at fejle, og filgendannelse som det næste.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ét vigtigt punkt. Stop med at bruge det. Her er jeg dog uenig. Jeg ville ikke bruge meget tid på at scanne den originale disk, hvis den klikker eller forsvinder. Læsninger giver ekstra belastning. Det sikrere træk er først at lave et sektor-for-sektor-image og derefter arbejde ud fra imaget. På Linux er ddrescue det værktøj, folk typisk bruger, fordi det springer dårlige områder over og vender tilbage senere. Det henter ofte flere data fra svage drev end en normal filscanning.

Min rækkefølge ville være:

1. Tilslut drevet via SATA, hvis muligt. USB-broer skjuler nogle gange fejl.
  2. Tjek om BIOS ser den fulde kapacitet.
  3. Hvis størrelsen er forkert, eller drevet falder ud, så stop med gør det selv.
  4. Hvis det forbliver online, så klon det til et sundt drev med samme eller større størrelse.
  5. Kør gendannelsesværktøjer på klonen, ikke originalen.

Når du har en klon, så prøv Disk Drill på klon-imaget eller den kopierede disk. Det er en af de nemmere muligheder til beskadigede filsystemer og manglende partitioner. Hvis filnavnene er væk, er PhotoRec grimt, men stærkt til rå gendannelse. Recuva er fint til simple sletninger, ikke til syge drev.

Kør ikke CHKDSK først. Folk gør dette og mister hurtigt mappestrukturen. CHKDSK reparerer filsystemet, ikke dine manglende filer.

Hvis du vil have en hurtig gennemgang, er denne video fin til det grundlæggende i harddiskgendannelse: se denne guide til harddiskgendannelse.

Hvis du sammenligner værktøjer, så kig efter datagendannelsessoftware til harddiske med forhåndsvisning, partitionsgendannelse og S.M.A.R.T.-kontrol. Hvis lyden er slibende eller gentagne klik, så spring software over og send det til et laboratorium. Det er den del, hvor gør det selv ofte hurtigt går galt.

Hvis den frøs og lavede lyde, før filerne holdt op med at åbne, ville jeg være lidt mere forsigtig end bare at kaste mig ud i recovery-software. Jeg er enig med @mikeappsreviewer og delvist med @viajeroceleste, men jeg synes ikke, at alle registrerede drev kræver et øjeblikkeligt fuldt gør-det-selv-maraton. Nogle gange er det klogeste først at finde ud af, hvilken type fejl du har med at gøre.

Et par ting, jeg ville tjekke, før du gør noget omfattende:

• Prøv et andet kabel, en anden port eller et andet kabinet, hvis det er et eksternt drev.
  • Se, om mapper viser mærkelige navne, filer på 0 byte eller fejl som parameteren er forkert.
  • Tjek, om partitionen stadig har det korrekte filsystem og den korrekte størrelse i Diskhåndtering.
  • Hvis det er en HDD, så hold øret tæt på den et minuts tid. Rytmisk klikken er dårligt nyt. Det samme gælder spin-up og spin-down-adfærd.

En ting, jeg ville undgå, er gentagne forsøg på at åbne beskadigede filer i Stifinder. Windows kan fryse og blive ved med at prikke til drevet igen og igen. Det hjælper ikke.

Jeg er også lidt uenig i rådet om først at kopiere de vigtige ting, hvis drevet aktivt laver grimme lyde. I det tilfælde kan det være værre at gennemgå filer manuelt end at lave én kontrolleret omgang med imaging eller overlade det til et laboratorium. Folk går i panik, begynder at åbne tilfældige mapper, og disken bliver bare ved med at blive banket løs på.

Hvis drevet er stabilt nok til at forblive monteret, er Disk Drill fint til at tjekke, hvad der kan gendannes, især hvis filsystemet er beskadiget og det ikke bare er en simpel sletning. Jeg ville stadig bruge det forsigtigt og kun fra et andet sundt drev. Deres brugerflade er lettere end meget af det gammeldags recovery-stof. Hvis du vil have en solid brugerdiskussion, er denne Disk Drill-anmeldelse og gennemgang af recovery-software også værd at læse.

Det vigtigste: hvis dataene virkelig er vigtige, så sæt en grænse for dig selv. Hvis drevet bliver højere, langsommere eller kobler fra under læsninger, så stop med at pille ved det. Det er som regel det punkt, hvor gør-det-selv går fra måske til du gjorde bare laboratorieregningen værre.

Jeg er enig med @viajeroceleste om én ting: mærkelige lyde ændrer hele spillereglerne. Men jeg er lidt uenig med dem, der siger altid image først, hvis drevet stadig kan læses, og dataene ikke har værdi på laboratorieniveau. Nogle gange dør et svagt drev under et langt forsøg på fuld kloning, og en kort målrettet gendannelse af de mest kritiske mapper kan være det smartere sats.

Det, jeg ville tilføje:

• Tjek Hændelsesfremviser for disk-I/O-fejl. Hvis Windows logger masser af fejl med dårlige blokke/nulstillinger, så stop med at eksperimentere.
  • Mærk drevets temperatur. Overophedede eksterne drev i billige kabinetter kan virke døde, selv når selve disken stadig er okay.
  • Hvis det er en ekstern HDD, så fjern den kun fra USB-kabinettet, hvis du ved, hvad du laver. Et defekt bridge-kort kan ligne drevfejl.
  • Lad aldrig Windows reparere det automatisk.

Når det gælder software, er Disk Drill fint, når du først har besluttet, at drevet er stabilt nok til at blive læst.

Fordele ved Disk Drill:

• nem forhåndsvisning
  • god til beskadigede partitioner og filsystemproblemer
  • mindre forvirrende end mange andre gendannelsesværktøjer

Ulemper:

• ingen mirakelløsning ved fysisk svigtende drev
  • dybe scanninger kan være langsomme
  • rå gendannelse kan miste oprindelige navne/mapper

Sammenlignet med de tilgange, som @mikeappsreviewer og @viajantedoceu nævner, vil jeg sige, at den egentlige beslutning ikke er hvilket program, men er det hardwarefejl eller logisk skade? Hvis lyden er klikken eller skraben, så drop gør det selv. Hvis det bare bliver registreret, men ikke kan læses, så gendan kun til et andet drev.