Har brug for rådgivning om APFS-gendannelse hurtigst muligt

Min Macs APFS-drev stoppede med at montere efter et nyligt problem, og jeg er bekymret for at miste vigtige filer. Jeg har ikke prøvet meget endnu, fordi jeg ikke vil overskrive data eller gøre gendannelse sværere. Hvilke er de sikreste APFS-datagendannelsestrin eller værktøjer, man bør prøve først?

Første ting: stop med at bruge det drev med det samme. At tømme Papirkurv, slette den forkerte mappe eller endda formatere en APFS-diskenhed betyder ikke altid, at filerne straks bliver slettet permanent. Meget af tiden ligger dataene der, indtil macOS eller en anden app skriver noget oven på dem. Derfor er det som regel fortsat brug af Macen, der ødelægger chancerne.

Gem ikke noget nyt på det berørte drev, geninstaller ikke macOS på det, og begynd heller ikke at køre reparationsværktøjer endnu. Jeg ville også undgå Førstehjælp, TestDisk eller andet, der prøver at reparere disken, før du har kopieret dine vigtige filer et sikkert sted hen. Hvis det er et eksternt drev, så tag det ud, indtil du er klar til at arbejde med gendannelse.

Hvis du har Time Machine, så tjek det først. Det er den mindst smertefulde løsning. Selv hvis backupdrevet ikke er tilsluttet lige nu, så åbn stadig Time Machine, fordi APFS muligvis har lokale snapshots tilgængelige, og nogle gange kan de bringe nyligt slettede filer tilbage.

Hvis der ikke er nogen sikkerhedskopi

Så er gendannelsessoftware sandsynligvis det næstbedste valg.

Jeg ville først prøve Disk Drill, fordi det kan læse APFS på en mere brugbar måde end værktøjer, der kun scanner efter filsignaturer. Det er vigtigt, fordi du muligvis kan få filnavne, mapper og metadata tilbage i stedet for en kæmpe bunke filer med tilfældige navne. Det er også beregnet til tilfælde som slettede filer, formaterede APFS-diskenheder og beskadigede APFS-containere.

Den grundlæggende proces vil være:

1. Installer Disk Drill et andet sted end på det drev, du prøver at gendanne fra, hvis du kan.
  2. Tilslut APFS-drevet, eller vælg det interne drev, hvis det var der, sletningen skete.
  3. Giv det Fuld diskadgang i macOS-indstillinger, så det kan scanne diskenheden korrekt.
  4. Vælg drevet, og kør Søg efter mistede data.
  5. Lad scanningen blive færdig i stedet for at stoppe den for tidligt.
  6. Brug forhåndsvisning til at kontrollere, om billederne, videoerne, dokumenterne eller hvad du ellers har brug for, faktisk kan gendannes.
  7. Gendan filerne til et andet drev. Gem aldrig gendannede filer tilbage på den samme APFS-diskenhed.

Hvis drevet virker ustabilt, ville jeg først lave et diskimage og scanne det i stedet for at belaste det originale drev igen og igen. Disk Drill kan også vise S.M.A.R.T.-helbredsoplysninger, hvilket er nyttigt til at finde ud af, om det bare er et filsystemproblem, eller om selve drevet er ved at svigte.

Andre værktøjer, der er værd at kende til

PhotoRec er gratis og kan være meget effektivt, især til fotos, videoer og dokumenter. Ulempen er, at det for det meste arbejder ud fra filsignaturer, så du får som regel ikke de oprindelige filnavne eller mappestrukturen tilbage. Alligevel er det en solid reserveplan, hvis den første scanning ikke finder det, du har brug for.

TestDisk kan hjælpe, når APFS-partitionsstrukturen er beskadiget, men jeg ville ikke gøre det til det første, du kører. Gendan de filer, du går op i, før du prøver at genopbygge eller ændre partitioner. Hvis en reparation af partitionstabellen går galt, kan gendannelsen blive mere besværlig.

En udfordring med Mac-computere, der bruger en intern SSD: TRIM kan gøre slettede data umulige at gendanne, når disse blokke først er ryddet. Derfor er hastighed vigtig. Hvis en krypteret FileVault APFS-diskenhed desuden blev formateret, og krypteringsnøglerne er væk, hjælper softwaregendannelse som regel ikke.

Når softwaregendannelse er en dårlig idé

Jeg ville stoppe op og tale med et professionelt gendannelseslaboratorium, hvis drevet:

1. bliver ved med at forsvinde eller ikke registreres pålideligt,
  2. klikker, skurrer eller bipper,
  3. afbrydes under scanninger,
  4. får Macen til at fryse, hver gang du åbner det,
  5. eller viser alvorlige S.M.A.R.T.-advarsler.

Det er normalt symptomer på hardwarefejl. Gentagen opstart af et svigtende drev eller tvungne lange scanninger kan gøre tingene værre.

Et ordentligt gendannelseslaboratorium giver ofte en gratis vurdering, og mange bruger en ingen data, ingen betaling-ordning. Logisk gendannelse starter ofte omkring $300–500, mens drev med fysisk skade let kan koste $1,000 eller mere, afhængigt af hvad der er gået i stykker.

Hvis dette bare var en utilsigtet sletning eller formatering, har du en meget bedre chance. Du må bare ikke skrive andet til det drev, ikke prøve at reparere det først, og gendan filerne til en separat disk så hurtigt som muligt.

Ret ikke gendannelsen mod APFS-volumennavnet, hvis containeren er beskadiget; scan i stedet hele den fysiske disk eller et billede af den. APFS kan se ud som flere volumener, og hvis du kun vælger Macintosh HD - Data eller et nedtonet volumen, kan du overse filer, der stadig er i containeren.

At starte Macen fra den samme APFS-disk kan være det, der stille og roligt gør situationen værre. Selv hvis du ikke gør noget, kan macOS skrive logfiler, swap, caches, Spotlight-data og snapshot-ændringer i baggrunden. Så hvis dette er det interne drev, og filerne betyder noget, ville jeg slukke den i stedet for at blive ved med at teste fra den samme installation.

Jeffs pointe om at scanne hele den fysiske disk er den rigtige retning, men jeg ville tage det et skridt tidligere: beslut, hvordan du vil få adgang til den uden at lade macOS pille for meget ved den. Det bedste tilfælde er en anden Mac, et eksternt bootdrev eller Recovery/Target Disk Mode, så det dårlige drev behandles som patienten, ikke som operativsystemdrevet. Og hvis macOS viser beskeder om initialiser, slet eller reparer, så annuller dem. De beskeder er ikke gendannelsestrin.

Disk Drill eller et andet APFS-kompatibelt værktøj er fint, hvis drevet er stabilt, men jeg ville ikke lade den første scanning være den eneste kopi af din chance. Hvis disken kan læses, så lav først et image af den til et andet drev, og scan derefter imaget. Hvis du ikke har nok ledig lagerplads til et fuldt image, er det den irriterende praktiske begrænsning, folk glemmer: gendannelse kræver som regel mindst ét ekstra drev til imaget og et andet sted til de gendannede filer. At prøve at gendanne alt tilbage til den samme disk er der, hvor folk forvandler et problem, der kan løses, til et permanent et.