Jeg slettet ved et uhell viktige bilder og videofiler fra SD-kortet mitt mens jeg brukte Mac-en min, og jeg må gjenopprette dem så snart som mulig. Filene ble fjernet nylig, og jeg har sluttet å bruke kortet for å unngå å overskrive noe. Ser etter den beste metoden eller programvaren for filgjenoppretting fra SD-kort på Mac for å gjenopprette nylig slettede filer.
Jeg har opplevd dette, og ja, det føles fort ille. Du er ferdig med en fotografering, setter SD-kortet inn i Macen din, og så viser Finder ingenting eller gir meldingen om at disken ikke kan leses. Jeg mistet en hel bryllupsserie en gang på grunn av et korrupt kort, så jeg vet hvor stygt dette føles. Oppsiden er enkel. Hvis kortet ikke er fysisk knust, bøyd eller ødelagt av varme, ligger filene dine ofte fortsatt på flash-lagringen. Det er vanligvis filtabelen som ryker først, ikke bildedataene.
Første ting, slutt å røre kortet.
Ikke ta flere bilder på det. Ikke kopier nye filer til det. Ikke formater det.
Når macOS sletter filer eller formaterer medier, sletter det vanligvis ikke alle datablockene med en gang. Det markerer plassen som ledig. De gamle filene dine blir liggende der til nye data skrives over dem. Når sektorer blir overskrevet, er det over. Ingen app fikser overskrevet opptak.
Før du drar fram gjenopprettingsverktøy, ville jeg sjekket de enkle tingene. Jeg har sett folk gå helt i spinn over et dødt kort, og så bytter de kortleser og greia monteres helt fint.
Se på låsebryteren på SD-kortet. Hvis den har glidd til låst posisjon, kan Macen eller kortleseren oppføre seg merkelig.
Tørk av de gullfargede kontaktene med en tørr, myk klut. Ingen væske, ingen grovt papirhåndkle. Støv og smuss forårsaker dumme problemer.
Prøv en annen USB-port. Prøv deretter en annen kortleser. Billige lesere svikter hele tiden. Jeg har hatt en som fungerte for USB-stasjoner og fortsatt satte seg fast på SD-kort.
Sjekk skjulte filer i Finder. Åpne kortet og trykk Command + Shift + . Se etter en utbleket mappe som heter .Trashes. Noen ganger havnet slettede filer der, og du kan hente dem ut igjen manuelt.
Hvis ingenting av dette hjelper, åpne Diskverktøy fra Spotlight. Finn SD-kortet i venstre sidefelt.
Hvis det vises, men ser nedtonet ut, trykk Monter. Hvis det monteres, kopier ut filene dine med en gang.
Du kan også kjøre Førstehjelp. Det sjekker filsystemet og retter små feil. Jeg ville vært litt forsiktig her, likevel. Hvis kortet er kraftig korrupt, kan reparasjonsforsøk noen ganger omorganisere ting nok til å gjøre dypere gjenoppretting vanskeligere senere. Ved lett skade hjelper Førstehjelp. Ved rotete korrupsjon lager jeg vanligvis først et bilde av kortet.
Når Mac-verktøy svikter, er gjenopprettingsprogramvare vanligvis neste trekk. Disse appene ignorerer den ødelagte katalogen og skanner rålagringen etter kjente filsignaturer. På Mac er den jeg har hatt best hell med Disk Drill.
Jeg sier ikke det fordi det høres fint ut. Jeg sier det fordi det kjører rent på macOS, fungerer på Intel og Apple silicon, og grensesnittet jobber ikke imot deg. Funksjonen jeg ville brukt først er byte-for-byte-sikkerhetskopi. Lag et bilde av SD-kortet før du kjører en lang skanning. Skann deretter bildet, ikke selve kortet.
Dette betyr mer enn folk tror. SD-kort er skjøre. Hvis et allerede er i ferd med å svikte, legger en full skanning mer lesebelastning på det. Jeg har sett et svakt kort gå fra ustabilt til usynlig etter gjentatte forsøk. Det er tryggere å jobbe fra en klone, og hvis noe går galt, har du fortsatt bildet.
Videofolk blir rammet enda hardere her. GoPro-er, droner og noen actionkameraer sprer videobiter utover kortet. Mange gjenopprettingsapper henter fragmenter tilbake som ødelagte filer som ikke kan spilles av. Disk Drill har en avansert kameragjenopprettingsmodus for denne typen rot. I min bruk gjorde den en bedre jobb med å sette sammen klipp fra fragmentert lagring enn de generiske verktøyene jeg prøvde før. Vanligvis kan du skanne først og forhåndsvise hva som finnes der før du betaler, noe som hjelper deg å unngå å kaste bort tid.
Hvis du er komfortabel i Terminal og ikke har noe imot stygg utdata, er PhotoRec verdt å se på. Det er gratis og åpen kildekode. Det er også et slit. Ingen polert brukerflate, svak organisering, og gjenopprettede filer kommer ofte tilbake med navn som f12345.jpg. Hvis kortet inneholdt tusenvis av bilder, er det tøft å sortere dem senere. Likevel, som en gratis reserveplan, fungerer det bedre enn folk forventer.
Etter gjenoppretting ville jeg endret to vaner med en gang.
Løs ut kortet på riktig måte. Å trekke det ut mens macOS fortsatt indekserer eller skriver metadata er en vanlig måte å korrumpere filsystemet på.
Formater kortet i kameraet. Når filene dine er sikkerhetskopiert, bruk kameraets formateringsvalg i stedet for Diskverktøy. Kameraer liker sin egen filstruktur, og dette unngår en haug med rare kompatibilitetsproblemer.
Så ja, la kortet være frakoblet foreløpig. Ikke skriv noe til det. Sjekk de enkle maskinvaretingene, gå så videre til Diskverktøy, og deretter gjenopprettingsprogramvare om nødvendig. Hvis filene lå på det tidligere i dag, er sjansene dine fortsatt ganske gode.
Hvis slettingen skjedde på Macen din, sjekk også Mac-papirkurven. Mange hopper over dette. Slettinger i Finder fra flyttbare medier flytter noen ganger referanser dit først, ikke bare på selve kortet. Åpne Papirkurv, sorter etter Slettedato, og gjenopprett alt du ser. Det høres dumt ut, men det sparer tid.
Jeg er enig i det meste av det @mikeappsreviewer sa, men jeg ville hoppet over Førstehjelp til etter at du har laget et image eller kjørt en skrivebeskyttet skanning. Reparasjon av filsystemet skriver endringer. På flashmedier liker jeg ikke å gjøre skriveoperasjoner før gjenoppretting. For stor risiko for filer du bryr deg om.
Min rekkefølge ville være:
- Hold SD-kortet skrivebeskyttet hvis kortleseren din støtter det.
- Sjekk Mac-papirkurven.
- Bruk Terminal for å se om macOS fortsatt ser slettede katalogoppføringer:
ls -la /Volumes/YourCardName - Hvis ingenting nyttig vises, skann med Disk Drill på Macen din. Det er et av de ryddigere alternativene for gjenoppretting av filer fra SD-kort på Mac, og forhåndsvisningen hjelper deg med å se om bildene og videoene dine er intakte før du bruker penger.
- Gjenopprett til Macens interne disk eller en ekstern SSD. Ikke gjenopprett tilbake til det samme SD-kortet. Folk gjør dette og gjør ting verre.
En ting til. Hvis dette er kameravideoer, returnerer fil carving ofte klipp uten originale navn eller mapper. Det er normalt. Gjenopprettingsraten for nylige JPG- og MP4-filer er ofte ganske god hvis overskriving = null. Når overskriving starter, faller gjenopprettingen raskt.
Hvis du vil ha flere meninger om Mac-gjenopprettingsprogramvare fra Reddit, er denne tråden nyttig:
beste gratis verktøy for datagjenoppretting fra SD-kort for Mac diskutert på Reddit
En ting jeg vil legge til det @mikeappsreviewer og @himmelsjager sa: sjekk etter sky-/app-importer før du går dypt inn i gjenopprettingsmodus. Hvis du brukte Bilder, Bildeoverføring, Lightroom, Dropbox-kameraopplastinger eller til og med Google Foto på den Mac-en, kan filene allerede finnes på Mac-en eller i en bibliotekspakke selv om SD-kopien ble slettet. På macOS kan Bilder skjule originaler inne i biblioteket, så høyreklikk på Bilder-biblioteket, velg Vis pakkens innhold, og se deretter i Originals eller Masters avhengig av versjon. Det er kjedelig, men det kan spare deg for timevis.
Jeg er også litt uenig i tankegangen om å alltid gjøre en råskanning først. Hvis slettingen var veldig nylig og kortet fortsatt monteres normalt, er noen ganger en rask sjekk med et gjenopprettingsprograms visning av slettede filer raskere og mindre kaotisk enn en full signaturutskjæring som dumper 8 000 omdøpte filer på deg. For nylig slettede JPG, HEIC, MP4, MOV kan det ha betydning.
For filgjenoppretting fra Mac SD-kort er Disk Drill fortsatt et solid valg fordi det kan vise både slettede oppføringer og utskårne resultater på ett sted, noe som gjør triage enklere. Bare installer det på Mac-en din, ikke på kortet, og gjenopprett til en annen disk. Hvis forhåndsvisninger åpnes riktig, er det vanligvis et veldig godt tegn.
Hvis du vil ha en visuell gjennomgang, er denne videoveiledningen for filgjenoppretting fra SD-kort på Mac verdt en rask titt.
Det viktigste nå er fart pluss tilbakeholdenhet. Ikke koble kortet til ti ganger igjen mens du tester tilfeldige ting. Det er slik folk gjør gjenopprettbart om til jaja.
En ekstra vinkel ingen har understreket nok: sjekk macOS-lokale øyeblikksbilder og app-buffer hvis filene ble importert før sletting. Spotlight vil ikke alltid vise pakkeinnhold, men Lightroom-kataloger, Final Cut-importmapper og midlertidige importer i Bilder kan fortsatt inneholde kopier. Det er noe annet enn Papirkurv og verdt 5 minutter.
Jeg ville også unngått å montere kortet gjentatte ganger i Finder. Hver montering kan utløse metadata-skriving av macOS eller hjelpeapper. Bruk en kortleser med fysisk lås hvis mulig.
Når det gjelder verktøy, er Disk Drill et rimelig Mac-valg her. Fordeler: enkle forhåndsvisninger, kan skille slettede oppføringer fra rekonstruerte filer, grei støtte for kameramedier. Ulemper: dype skanninger blir rotete med tapte filnavn, gratisnivået er begrenset, og resultater på fragmentert video er fortsatt veldig variable. Hvis forhåndsvisningene ser bra ut, gjenopprett til Mac-en din, og verifiser deretter noen filer før du tar resten.
Jeg er stort sett enig med @himmelsjager, @viajantedoceu og @mikeappsreviewer, bortsett fra at jeg er mindre entusiastisk til Terminal-sjekker for vanlige brukere. Hvis slettingen var nylig, er en målrettet skanning etter slettede filer vanligvis raskere og tryggere enn å rote manuelt.