Jeg slettet permanent viktige filer på Windows 11-PC-en min og innså for sent at de ikke var sikkerhetskopiert. Jeg trenger hjelp til å finne ut om disse filene fortsatt kan gjenopprettes, og hvilke gjenopprettingstrinn eller verktøy som er tryggest å prøve uten å gjøre ting verre.
Jeg har vært i denne situasjonen før, og ja, det suger. Du trykker Shift+Delete eller tømmer Papirkurven, så er filen borte og det knyter seg i magen. Den lille gode nyheten er dette. Permanent sletting på Windows betyr ikke alltid at dataene forsvant med en gang. Ganske ofte fjerner Windows filoppføringen og markerer den gamle plassen som ledig. Hvis ingenting annet har skrevet over den ennå, finnes det fortsatt en sjanse for gjenoppretting.
Det første jeg ville gjort, er å slutte å bruke disken så mye som mulig. Ingen installasjoner. Ingen store nedlastinger. Ikke kopier tilfeldig innhold til den. Jeg ville til og med unngått å bruke PC-en til ekstra oppgaver hvis den slettede filen lå på hoveddisken din. Hver skriving gjør gjenoppretting vanskeligere. På SSD-er blir dette verre på grunn av TRIM. TRIM hjelper SSD-en med å holde hastigheten oppe ved å rydde bort slettede blokker. Når den oppryddingen skjer, faller sjansene for gjenoppretting kraftig. Noen ganger til null.
Før du skanner noe, ville jeg sjekket de kjedelige stedene folk glemmer. Jeg har funnet tapte filer der mer enn én gang.
OneDrive
Filhistorikk
Tidligere versjoner
Andre skylagringskontoer
Eksterne disker
NAS-sikkerhetskopier
Ethvert gammelt sikkerhetskopieringsverktøy du satte opp én gang og glemte
Ting dukker opp på disse stedene hele tiden.
Hvis ingenting av det hjelper, ville jeg gått videre til gjenopprettingsprogramvare.
Den jeg ville startet med, er Disk Drill. Jeg har hatt ganske grei erfaring med det fordi det er enkelt å kjøre og det har en tendens til å beholde filnavn og mappestier når filsysteminformasjonen fortsatt er der. Det betyr mer enn folk tror. Å sortere gjenopprettede filer med navn som file000213.jpg blir fort gammelt. Forhåndsvisning hjelper også, siden du kan sjekke om du fant riktig fil før du lagrer den ut.
Dette ville jeg gjort:
Installer Disk Drill på en annen disk hvis du har en.
Velg disken der filen ble slettet.
Kjør skanningen.
Bruk søk eller filtre for å snevre det inn.
Forhåndsvis filen hvis forhåndsvisning fungerer.
Gjenopprett den til en annen disk, ikke den samme.
På Windows lar det deg skanne og forhåndsvise uten begrensninger, og grensen for gratis gjenoppretting er 100 MB.
Hvis du vil ha andre alternativer, er dette dem jeg ville hatt i bakhodet.
PhotoRec blir anbefalt mye av en grunn. Det er gratis og henter tilbake masse filer. Ulempen er rotete resultat. Det baserer seg tungt på filsignaturer, så filnavn og mappestruktur er ofte borte. Etter en stor gjenopprettingsrunde kan du ende opp med å stirre på tusenvis av filer med generiske navn. Det fungerer, men det er ikke ryddig. Jeg brukte det en gang og brukte altfor lang tid på å sortere resultatene. det gjorde fortsatt jobben, da.
DiskGenius er verdt en titt når problemet føles større enn én slettet fil. Jeg ville brukt det mer for tapte partisjoner, skadede partisjoner, RAW-disker eller filsystemproblemer. Når Windows ser disken i en merkelig tilstand, finner denne noen ganger data som enklere verktøy overser.
En ting til. Programvare er ikke riktig valg hvis disken lager klikkelyder, kobler seg inn og ut av Windows, gir maskinvarefeil eller inneholder data du ikke kan risikere å miste. I slike tilfeller ville jeg stoppet og sett på en profesjonell datagjenopprettingstjeneste. Hvis disken har fysiske problemer, har hjemmeprogramvare en tendens til å gjøre et dårlig problem verre.
Hvis dette var en vanlig sletting og disken ikke har vært brukt mye siden, er sjansene for gjenoppretting ofte ganske gode. Handle raskt, hold skriving til et minimum, og gjenopprett alt du finner til en annen disk. Den delen betyr veldig mye.
Hvis filene ble slettet fra en harddisk, er sjansene dine bedre. Hvis de lå på en SSD, synker sjansene raskt på grunn av TRIM. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å slutte å bruke disken. Jeg er likevel litt uenig i å vente for lenge med å teste gjenopprettingsverktøy. Hvis filen er viktig, vil du ha svar raskt, med færrest mulig skrivinger.
Min rekkefølge ville vært:
- Sjekk Windows File Recovery fra Microsoft først. Det er gratis, kun CLI, og tryggere enn mye tilfeldig skrot som pushes i søkeannonser. Bruk det fra en annen disk hvis du kan.
- Hvis du vil ha et enklere UI, er Disk Drill et av de ryddigere alternativene på Windows 11. Det er enkelt å søke etter filtype og dato, noe som hjelper når du omtrent vet hva som gikk tapt.
- Lagre gjenopprettede filer til en annen disk, USB eller ekstern SSD. Gjenoppretting til samme disk er en dårlig idé.
Noen ting folk hopper over:
- Se i C:\Users\YourName\AppData etter appspesifikke autolagringer
- Sjekk midlertidige Office-filer og Adobe-gjenopprettingsmapper
- Hvis det var et bilde eller dokument, søk etter filendelse og endringsdato, ikke bare filnavn
- Hvis det ble slettet fra en telefon synkronisert med PC-en, sjekk telefonen også
Unngå verktøy som Recuva i tilfeller med trimmet SSD. Det fungerer fortsatt i noen situasjoner, men resultatene på moderne systemer er etter min mening veldig varierende.
Hvis du vil ha en enkel guide til filgjenoppretting i Windows 11, dekker denne enkle gjennomgangen av filgjenoppretting i Windows det grunnleggende på en nybegynnervennlig måte.
Hvis disken klikker, fryser eller forsvinner fra BIOS, stopp. Programvare vil ikke fikse det.
Du har fortsatt en sjanse, men jeg ville vurdert det ut fra hvor filene var lagret før jeg gjorde noe annet.
Hvis de slettede filene lå på en sekundær HDD, kan sjansene for gjenoppretting være ganske gode. Hvis de lå på Windows 11-systemets SSD, er jeg litt uenig med @mikeappsreviewer og @techchizkid om én ting: Jeg ville ikke fortsatt å “prøve forskjellige ting” på den maskinen særlig lenge. Selv vanlig bakgrunnsaktivitet i Windows skriver til disken. Bare det alene kan ødelegge muligheten for gjenoppretting.
Det jeg ville gjort, som ikke har blitt understreket nok:
- Slå av PC-en
- Hvis mulig, ta ut disken og koble den til en annen datamaskin som en sekundær disk
- Kjør gjenoppretting fra den andre datamaskinen
- Hvis filene virkelig er kritiske, lag først et sektor-for-sektor-avbildning av disken, og skann deretter avbildningen i stedet for originalen
Det avbildningstrinnet er enormt viktig. Folk hopper over det, og lurer så på hvorfor forsøk nr. 3 finner mindre enn forsøk nr. 1. Hver skanning og hver oppstart kan endre ting litt.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill fortsatt et rimelig valg på Windows 11 fordi det er enkelt å sortere etter opprinnelig mappesti, type og dato. Det betyr noe når du gjenoppretter mer enn én fil og ikke vil ende opp med en enorm haug av omdøpt søppel. Jeg ville bare ikke installert det på samme disk som du prøver å gjenopprette fra. Den delen blir ignorert aaaaltfor ofte.
Noen ekstra steder det er verdt å sjekke før dyp gjenoppretting:
- E-postvedlegg du har sendt tidligere
- Opplastinger til Discord/Slack/Teams
- Nettleserens nedlastingshistorikk
- Appens cache-mapper for programmet som opprettet filen
- Utskriftskø / lister over nylige filer i selve appen
Hvis den gjenopprettede filen åpnes, men ser korrupt ut, ikke anta at den er ubrukelig. Noen ganger kan du reparere dokumenter, ZIP-filer, PSD-filer eller videoer med separate reparasjonsverktøy.
Hvis disken har dårlige sektorer, SMART-advarsler eller forsvinner tilfeldig, slutt med gjør-det-selv. Da er det profesjonell gjenoppretting som gjelder.
For mer diskusjon om gjenoppretting av slettede filer i Windows 11, er denne tråden nyttig: beste måter å gjenopprette permanent slettede filer på Windows 11.
Kortversjon: kanskje mulig å gjenopprette, men hvert minutt med normal bruk senker sjansene. Hvis det er viktige ting, lag avbildning først, skann deretter, og lagre et annet sted. Det er den tryggeste løsningen.
En ting jeg ville lagt til det @techchizkid, @kakeru og @mikeappsreviewer allerede har dekket, er dette: noen ganger er filen egentlig ikke «gjenopprettbar» i klassisk forstand fordi Windows eller appen allerede har lagt igjen en skyggekopi et annet sted. Jeg ville sjekket Nylige filer i den opprinnelige appen, midlertidige eksportmapper og til og med %temp% før jeg kjører et fullstendig søk etter slettede filer. Kreative apper og Office-apper er spesielt rotete på en god måte.
Jeg er også litt uenig i vinklingen om å «skanne ASAP uansett hva» hvis filen lå på system-SSD-en. På Windows 11 skjer bakgrunnsskriving hele tiden, så hvis dataene virkelig er verdifulle, er det ofte bedre å slutte å starte opp den disken og jobbe fra en annen maskin eller fra et oppstartbart miljø.
Min praktiske vurdering:
- HDD: god sjanse hvis den ikke er overskrevet
- SSD med TRIM: mulig, men sjansene faller brutalt raskt
- Ekstern disk / SD-kort: ofte bedre utsikter for gjenoppretting enn interne SSD-er
Om Disk Drill siden det stadig dukker opp:
Fordeler
- Enkelt å bruke
- God filtrering etter type/dato
- Forhåndsvisning er nyttig
- Bedre organisering enn mange gratisverktøy
Ulemper
- Gratis gjenopprettingsgrense på Windows er liten
- Dypskanninger kan gi mange irrelevante treff
- Betalt lisens er kanskje ikke verdt det for én liten fil hvis Microsofts verktøy finner den først
Så ja, Disk Drill er et fornuftig GUI-alternativ, men jeg ville fortsatt behandlet det som et andre steg etter å ha sjekket sikkerhetskopier, synkroniseringsmapper, autolagringer og appenes midlertidige plasseringer. Hvis disken viser SMART-feil eller lager rare lyder, slutt helt med programvarebasert gjenoppretting.