Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra SD-kortet mitt etter en kamerafeil, og nå mangler noen filer eller kan ikke åpnes. Jeg leter etter en pålitelig metode eller programvare for bildegjenoppretting som kan gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort før noe blir overskrevet.
Hvis du slettet bilder fra et SD-kort, er det verste trekket å fortsette å bruke det som om ingenting har skjedd. Jeg lærte dette på den harde måten en gang med et kamerakort fra en helgetur. Idet filer forsvinner, stopp. Ingen flere bilder. Ingen mer video. Ikke la det stå i kameraet og la det fortsette å skrive data.
Det som forvirrer folk, er denne ideen om at slettet betyr borte med en gang. Vanligvis gjør det ikke det. På de fleste SD-kort ligger bildedataene fortsatt der en stund. Det som fjernes først, er oppføringen i filsystemet, det lille kartet som peker enheten din til bildet. Hvis nye data ikke har blitt skrevet over det ennå, har du fortsatt en sjanse.
En ting jeg ikke ville gjort tidlig, er å trykke på reparer, fiks eller formater fordi Windows maser om det. Hvis kortet dukker opp med en melding som ber om å reparere det, la det være i fred foreløpig. Ting som CHKDSK og andre autofiks-verktøy skriver endringer til kortet. Noen ganger gjør disse endringene gjenoppretting vanskeligere, ikke enklere.
Når det gjelder gjenopprettingsprogramvare, ville jeg valgt Disk Drill. Jeg har prøvd en haug av disse verktøyene over tid, og dette pleier å fungere godt med SD-kort uten å gjøre prosessen til et ork. Det håndterer den vanlige situasjonen med slettede filer, men det hjelper også når kortet ble formatert, vises som RAW, har partisjonsproblemer eller ser tomt ut selv om brukt plass sier noe annet.
Her er den grunnleggende fremgangsmåten jeg ville fulgt.
- Sett SD-kortet inn i datamaskinen med en kortleser.
- Åpne Disk Drill og finn kortet i enhetslisten.
- Start skanningen.
- La hele skanningen fullføres. Ikke stopp tidlig med mindre du allerede har funnet det du trenger.
- Sjekk Bilder-delen eller filtrer etter filtype.
- Forhåndsvis filene før du gjenoppretter dem.
- Lagre gjenopprettede filer et annet sted, ikke tilbake på det samme SD-kortet.
Den siste delen betyr mer enn folk tror. Hvis du gjenoppretter filer tilbake til det samme kortet, risikerer du å overskrive annet som fortsatt kan gjenopprettes. Lagre på datamaskinen, en ekstern SSD eller hva du enn har, men ikke på kildekortet.
Hvis du fotograferer med et ordentlig kamera og ikke bare en telefon, betyr formatstøtte mye. Veldig mye. SD-kort fra speilreflekskameraer og speilløse kameraer inneholder ofte RAW-formater og store videofiler. Disk Drill støtter JPG, PNG, CR2, CR3, NEF, ARW, RAF, DNG og en lang liste utover disse. Noen billigere verktøy fungerer fint med JPG-er, men faller fra hverandre når du mater dem med kameraenes RAW-filer. Jeg har sett det mer enn én gang. Irriterende.
Forhåndsvisningsfunksjonen hjelper også. Jeg foretrekker å se om et bilde åpnes før jeg kaster bort tid på å gjenopprette 4,000 mystiske filer med navn som FILE2381. Hvis forhåndsvisningen fungerer, er sjansene dine vanligvis bedre. Hvis den ikke gjør det, kan filen være skadet eller bare delvis mulig å gjenopprette.
Hvis kortet er ustabilt, kobler fra midt i skanningen eller ser korrupt ut, ville jeg vært mer forsiktig. I så fall er det tryggere å lage et byte-for-byte sikkerhetskopibilde først. Det gir deg en full kopi av kortet å jobbe fra, så du ikke belaster det originale mediet om og om igjen under gjenopprettingsforsøk.
Før du går dypt inn i gjenopprettingsprogramvare, ville jeg også sjekket de kjedelige stedene folk glemmer:
- Google Photos- eller iCloud-synkronisering
- Gamle sikkerhetskopier på en ekstern disk
- Kameraets interne lagring, hvis modellen din har det
- Importerte bildemapper på datamaskinen
- Time Machine eller Windows Filhistorikk
Jeg har sett folk bruke en time på å skanne et kort, og så innse at Lightroom allerede importerte hele opptaket forrige måned. Verdt å sjekke først.
Hvis ingenting av dette fungerer og SD-kortet har fysisk skade, er profesjonell gjenopprettingstjeneste neste steg. Det blir fort dyrt. I de fleste tilfeller er programvare det første folk prøver. Hvis kortet er sprukket, ikke lesbart i flere kortlesere, eller blir varmt og mister tilkoblingen, ville jeg sluttet å tukle med det og vurdert et laboratorium i stedet.
Ja. Det finnes en pålitelig fremgangsmåte, men det avhenger av én ting. Om de manglende fotodataene ble overskrevet.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å slutte å bruke SD-kortet. Jeg er litt uenig i å vente for lenge før man lager et image. Hvis kortet i det hele tatt kan leses, ville jeg klonet det først, og deretter gjort hver skanning på imaget. Det reduserer risikoen raskt. På ustabile kort er gjentatte skanninger slik folk mister enda mer data på. Har vært der, det er skikkelig kjipt.
Min rekkefølge ville vært:
- Lås SD-kortet, hvis det har bryteren.
- Bruk en god USB-kortleser, ikke kamerakabelen.
- Lag et fullstendig image av kortet.
- Skann imaget med gjenopprettingsprogramvare.
- Gjenopprett filer til datamaskinen din, ikke til kortet.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg for bildegjenoppretting fra SD-kortmedier. Det fungerer godt med slettede JPG-er og mange RAW-formater. Hvis noen filer blir gjenopprettet men ikke kan åpnes, bør du se på filstørrelsen. En fil på 0 KB eller en veldig liten fil betyr vanligvis at kataloginformasjonen overlevde, men ikke bildedataene. En fil i full størrelse som ikke kan åpnes peker mer mot korrupsjon, og et reparasjonsverktøy kan hjelpe etter gjenopprettingen.
Sjekk også om kameraet ditt skrev doble kopier, som RAW pluss JPEG. Folk glemmer dette hele tiden.
Hvis kortet kobler fra, ber om formatering eller gir feil i flere kortlesere, slutt å tukle med det. Det er der gjør det selv går over til datatap.
For en kort forklaring er denne videoen grei: Tips for gjenoppretting av bilder fra SD-kort for slettede og korrupte bilder.
Kort versjon, ja, gjenoppretting fungerer ofte. Ingen programvare fikser overskrevne data. Det er den harde grensen.
Ja, men jeg vil legge til én ting til det @mikeappsreviewer og @viaggiatoresolare sa: ikke vurder gjenoppretting bare ut fra filnavn. Folk ser rare navn eller manglende mapper og antar at det mislyktes. Ikke sant. Mange gode gjenopprettinger kommer tilbake via signaturskanning, så mappestrukturen er ødelagt, men selve JPG/RAW-filen er fortsatt der.
Hvis noen gjenopprettede filer ikke vil åpne, prøv et annet visningsprogram før du erklærer dem døde. Windows Bilder er noen ganger merkelig kresen. IrfanView, XnView, Lightroom eller programvaren fra kameraprodusenten din kan åpne filer som standardappen nekter å åpne. Har sett dette mer enn én gang.
Hvis kamerafeilen også skjedde før slettingen, kan noen bilder være fragmenterte. Det er da gjenoppretting blir rotete. Slettede bilder er én ting. Korrumpert filsystem pluss avbrutte kameraskrivinger er noe annet. Disk Drill er fortsatt et solid alternativ for bildegjenoppretting fra SD-kort, spesielt for JPG- og RAW-formater, men ikke forvent 100 prosent hvis kortet allerede oppførte seg ustabilt.
En praktisk ting til: rengjør kortkontaktene og prøv en annen kortleser. Halvparten av all korrupsjon skyldes ærlig talt billige kortlesere som er søppel.
Hvis du vil ha flere eksempler fra folk som håndterer slettede JPG-er og CR3-filer fra SD-kort, er denne tråden nyttig:
hvordan gjenopprette slettede bilder og CR3-filer fra et SD-kort
Kort svar: ja, pålitelig nok hvis dataene ikke ble overskrevet. Men pålitelig betyr ikke magi. Når byte er overskrevet, er det slutt.
Pålitelig nok, ja, men jeg ville lagt til én ekstra sjekk som @viaggiatoresolare, @sterrenkijker og @mikeappsreviewer bare var inne på indirekte: bekreft om kortet bruker exFAT og om kameraet hadde noen avbrudd under skriving. På exFAT-kort kan et tilfelle med slettet fil ofte gjenopprettes. Et tilfelle der kameraet frøs under skriving er mindre forutsigbart fordi du kan ende opp med halvskrevne RAW-filer som gjenopprettingsapper finner, men ikke kan bygge opp helt igjen.
Min vurdering:
- Hvis filer mangler etter enkel sletting, er programvare for gjenoppretting ofte verdt å prøve.
- Hvis filer finnes, men ikke vil åpnes, er det ikke alltid et gjenopprettingsproblem. Noen ganger er det delvis korrupsjon, ødelagte headere eller apper for forhåndsvisning som ikke støttes.
Jeg er litt uenig i ideen om at vellykket forhåndsvisning forteller deg alt. Forhåndsvisning er nyttig, selvfølgelig, men noen RAW-filer gjenopprettes fint og forhåndsvises likevel ikke riktig før de åpnes i Lightroom, Capture One eller kameramerkets egen programvare.
Disk Drill er et rimelig valg her, spesielt hvis du vil ha noe enkelt og brukbart med fotoformater.
Fordeler med Disk Drill:
- God støtte for JPG og mange RAW-typer
- Rent grensesnitt, enklere enn noen mer nerdete verktøy
- Kan skanne kortavbilder, noe som er tryggere på ustabile medier
- Forhåndsvisning hjelper med å luke ut åpenbart skrot
Ulemper med Disk Drill:
- Dype skanninger kan gi mange duplikater
- Mappenavn og opprinnelig struktur kan være rotete
- Ikke magisk for fragmenterte eller overskrevne filer
- Betalt gjenoppretting er haken ved større gjenopprettinger
Jeg ville også hatt PhotoRec i tankene hvis du ikke bryr deg om filnavn, og R-Studio hvis du vil ha mer kontroll, men begge er mindre brukervennlige.
En viktig ting folk hopper over: sammenlign størrelsen på gjenopprettede filer med det kameraet ditt vanligvis produserer. Hvis Canon RAW-filene dine vanligvis er 25 MB og de gjenopprettede er 3 MB, sier det deg mye med én gang. Gjenopprettingen fungerte bare delvis.
Så ja, det finnes en pålitelig vei, men pålitelig betyr best mulig sjanse, ikke garantert resultat.