Filer på extern hårddisk försvann – är återställning fortfarande möjlig?

Min externa hårddisk fungerade bra, men nu har en stor mapp med foton, videor och arbetsfiler plötsligt försvunnit. Disken visas fortfarande på min dator, men de saknade filerna går inte att hitta någonstans, och jag är orolig att de kan ha raderats eller blivit korrupta. Jag behöver hjälp att ta reda på om dataåterställning från en extern hårddisk fortfarande är möjlig och vilka steg jag bör ta först för att undvika att göra situationen värre.

Om din externa enhet fortfarande monteras och ser normal ut i Windows skulle jag inte anta att filerna är borta. Jag har sett att detta händer efter filsystemsskador, där disken visas som vanligt men mappar ser tomma ut.

Först och främst, sluta skriva till enheten direkt. Formatera den inte. Flytta inte några nya filer till den. Jag skulle också vänta med CHKDSK tills dina data har kopierats ut, eftersom reparationsverktyg ibland ändrar samma områden som du försöker återställa.

Några snabba saker jag skulle kontrollera innan jag gör något större:

1. Aktivera Dolda objekt i Utforskaren.
  2. Titta på enhetens egenskaper och se om använt utrymme ligger nära det du förväntar dig.
  3. Byt USB-port eller kabel om enheten har kopplats från eller betett sig instabilt.

Om filerna fortfarande inte visas och du inte har någon säkerhetskopia skulle jag gå direkt till återställningsprogramvara. Jag har haft ganska bra resultat med Disk Drill. Det fungerar med de vanligaste filsystemen, låter dig förhandsgranska vad det hittar, och en del jag gillar är möjligheten att först skapa en diskavbild. Om enheten känns instabil är det säkrare att arbeta från en avbild än att skanna originaldisken om och om igen.

Det jag skulle göra:

1. Installera Disk Drill på din huvudsakliga interna enhet, inte på den skadade externa.
  2. Öppna det, välj den externa enheten och klicka sedan på Sök efter förlorade data.
  3. Kör Universal Scan. Enligt min erfarenhet hittar den mer än de mer begränsade skanningslägena.
  4. Låt det slutföras. Förhandsgranska det som dyker upp och återställ sedan allt till en annan enhet.

I Windows är gratisgränsen 100 MB. Det räcker för en testkörning så att du kan se om dina saknade filer fortfarande finns där innan du lägger tid eller pengar.

En sak till. Om enheten börjar klicka, tappar anslutningen varannan minut, slutar upptäckas eller om skanningen fryser och aldrig blir klar skulle jag sluta hålla på med den. Då känns det mer som hårdvarufel än filsystemsskada, och att pressa den hårdare gör återställningen sämre.

Om enheten fortfarande går att montera är dina chanser bättre än om den var död eller klickade. Så ja, återställning är fortfarande möjlig.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak. Sluta använda enheten. Jag skulle lägga till två kontroller som han inte nämnde.

Först, sök från roten på den externa enheten med jokertecken. Prova filnamn, filtyper och datumfilter. Ibland går en mappost sönder, men filerna ligger fortfarande kvar någon annanstans på volymen. Kontrollera också Papperskorgen på både din PC och den externa enhetens konfiguration, eftersom Windows ibland beter sig konstigt med flyttbar lagring.

För det andra, titta i Loggboken, Windows-loggar, System. Filtrera efter fel för Disk, Ntfs och Kernel-PnP ungefär vid tiden då mappen försvann. Om du ser upprepade I/O-fel eller händelser med oväntad borttagning pekar det på en dålig kabel, svag USB-ström eller ett tidigt enhetshaveri. Det ändrar vad du bör göra härnäst.

Jag håller delvis inte med om att hoppa över kontroller för alltid. CHKDSK är riskabelt först, ja. Men efter att du har skapat en avbild eller återställt det som är viktigt, kör det för att se om filsystemskadan är större än en enda saknad mapp.

Om du behöver återställningsprogramvara är Disk Drill ett bra alternativ eftersom det förhandsvisar resultat väl och hanterar raderade filer samt förlorade partitioner i en och samma app. Testskanna först och återställ sedan till en annan disk.

Om du också vill ha fler tips om att återställa raderade filer och lagringsproblem är det här korta klippet helt okej,
se den här genomgången av återställning av raderade filer

En sak till. Om det använda utrymmet minskade med samma storlek som den saknade mappen raderades den troligen eller så skadades katalogen. Om det använda utrymmet förblev detsamma finns dina filer ofta fortfarande kvar där, dolda från filtabellen. Det är ett bättre scenario för återställning.

Om enheten fortfarande monteras är jag lite mer optimistisk än panikslagen. Säger inte slappna av, bara att det här ofta är ett filtabellsproblem, inte omedelbar undergång.

Jag håller med @mikeappsreviewer och @stellacadente om att inte skriva något nytt till den, men jag skulle också kontrollera om mappen flyttades i stället för att ha försvunnit. Det låter dumt, men händer hela tiden. I Utforskaren kan du söka igenom enheten med några exakta foto- eller videofilnamn om du minns några, och sortera hela enheten efter Ändringsdatum. Ibland försvinner överordnad mapp men filerna ligger kvar i någon konstig nästlad sökväg.

Kolla också detta från Kommandotolken:

attrib -h -s -r /s /d X:\*.*

Byt ut X mot enhetsbokstaven för din externa enhet. Om skadlig kod eller ett fel i filattributen dolde mappen kan det kommandot ibland göra den synlig igen. En liten varning, gör det bara på den externa enhet du felsöker, inte på slumpmässiga enheter.

En punkt där jag delvis inte håller med de vanliga råden: lägg inte för mycket tid på att kontrollera saker om filerna betyder mycket. Varje extra återanslutning, omskanning och pillande med en opålitlig enhet är en chansning. Om datan är viktig, skapa först en avbildning av den eller skanna den med något pålitligt. Disk Drill fungerar bra för det, särskilt om du vill förhandsgranska återställningsbara filer innan du bestämmer dig. Det är ett av de bättre alternativen när en extern hårddisk dyker upp men filerna har försvunnit.

Om mappen innehåller jobbrelaterade saker som du verkligen inte kan förlora skulle jag hoppa över gör det själv ganska snabbt om enheten börjar sega, koppla från sig eller ge ifrån sig konstiga ljud. Det är gränsen där mjukvaruåterställning blir till stanna innan du gör det värre.

För en snabb genomgång är denna genomgång och recension av Disk Drill för filåterställning ganska lätt att följa.

Kort version: ja, återställning är fortfarande mycket möjlig. Men sluta använda enheten nu, kontrollera om filer är dolda eller flyttade, och om det inte fungerar, gå direkt till Disk Drill eller en diskavbildning innan situationen blir värre.