Den eksterne harddisken min fungerte fint, men nå har en stor mappe med bilder, videoer og arbeidsfiler plutselig forsvunnet. Disken vises fortsatt på datamaskinen min, men de manglende filene er ingen steder å finne, og jeg er bekymret for at de kan ha blitt slettet eller blitt korrupte. Jeg trenger hjelp til å finne ut om datagjenoppretting fra ekstern harddisk fortsatt er mulig og hvilke steg jeg bør ta først for å unngå å gjøre situasjonen verre.
Hvis den eksterne disken din fortsatt monteres og ser normal ut i Windows, ville jeg ikke anta at filene er borte. Jeg har sett dette skje etter skade på filsystemet, der disken vises helt fint, men mapper ser tomme ut.
Det første du bør gjøre, er å slutte å skrive til disken med en gang. Ikke formater den. Ikke flytt nye filer over på den. Jeg ville også ventet med CHKDSK til dataene dine er kopiert ut, fordi reparasjonsverktøy noen ganger endrer de samme områdene du prøver å gjenopprette.
Noen raske ting jeg ville sjekket før du gjør noe større:
- Slå på skjulte elementer i Filutforsker.
- Se på diskegenskapene og sjekk om brukt plass er nær det du forventer.
- Bytt USB-port eller kabel hvis disken har koblet fra eller oppført seg ustabilt.
Hvis filene fortsatt ikke vises og du ikke har en sikkerhetskopi, ville jeg gått rett til gjenopprettingsprogramvare. Jeg har hatt greie resultater med Disk Drill. Det fungerer med de vanligste filsystemene, lar deg forhåndsvise det det finner, og en del jeg liker er muligheten til å lage et diskbilde først. Hvis disken virker ustabil, er det tryggere å jobbe fra et bilde enn å skanne originaldisken om og om igjen.
Dette ville jeg gjort:
- Installer Disk Drill på hoveddisken din, ikke på den skadede eksterne disken.
- Åpne det, velg den eksterne disken, og trykk deretter på Søk etter tapte data.
- Kjør Universal Scan. Etter min erfaring finner det mer enn de smalere skannemodusene.
- La det fullføre. Forhåndsvis det som dukker opp, og gjenopprett deretter alt til en annen disk.
På Windows er gratisgrensen 100 MB. Det er nok til en testrunde, slik at du kan se om de manglende filene dine fortsatt er der før du bruker tid eller penger.
En ting til. Hvis disken begynner å klikke, mister tilkoblingen hvert par minutter, slutter å bli oppdaget, eller skanningen fryser og aldri fullføres, ville jeg sluttet å tukle med den. På det tidspunktet virker det mer som maskinvarefeil enn skade på filsystemet, og å presse den hardere gjør gjenopprettingen verre.
Hvis stasjonen fortsatt monteres, er sjansene dine bedre enn hvis den var død eller lagde klikkelyder. Så ja, gjenoppretting er fortsatt mulig.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng. Slutt å bruke stasjonen. Jeg vil legge til to kontroller han ikke nevnte.
Først, søk fra roten av den eksterne stasjonen med jokertegn. Prøv filnavn, filtyper og datofiltre. Noen ganger blir en mappeoppføring ødelagt, men filene ligger fortsatt et annet sted på volumet. Sjekk også Papirkurven på både PC-en din og oppsettet for den eksterne stasjonen, fordi Windows noen ganger oppfører seg merkelig med flyttbar lagring.
For det andre, se i Event Viewer, Windows Logs, System. Filtrer etter Disk-, Ntfs- og Kernel-PnP-feil rundt tidspunktet da mappen forsvant. Hvis du ser gjentatte I/O-feil eller hendelser med uventet frakobling, peker dette mot en dårlig kabel, svak USB-strøm eller tidlig stasjonsfeil. Det endrer hva du bør gjøre videre.
Jeg er litt uenig i å hoppe over kontroller for alltid. CHKDSK er risikabelt først, ja. Men etter at du har laget et bilde eller gjenopprettet det som er viktig, kjør det for å se om filsystemskaden er større enn én manglende mappe.
Hvis du trenger programvare for gjenoppretting, er Disk Drill et solid alternativ fordi det forhåndsviser resultater godt og håndterer slettede filer samt tapte partisjoner i én app. Kjør en testskanning først, og gjenopprett deretter til en annen disk.
Hvis du også vil ha flere tips om gjenoppretting av slettede filer og lagringsproblemer, er dette korte klippet ganske bra,
se denne gjennomgangen av gjenoppretting av slettede filer
En ting til. Hvis brukt plass sank med samme størrelse som den manglende mappen, ble den sannsynligvis slettet eller katalogen ble skadet. Hvis brukt plass forble den samme, er filene dine ofte fortsatt der, skjult fra filtabelen. Det er et bedre scenario for gjenoppretting.
Hvis stasjonen fortsatt monteres, er jeg litt mer optimistisk enn panisk. Jeg sier ikke slapp av, bare at dette ofte er et filtabellproblem, ikke umiddelbar undergang.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer og @stellacadente i at du ikke bør skrive noe nytt til den, men jeg ville også sjekket om mappen ble flyttet i stedet for å ha forsvunnet. Høres dumt ut, skjer hele tiden. I Filutforsker kan du søke gjennom stasjonen etter noen eksakte bilde-/videofilnavn hvis du husker noen, og sortere hele stasjonen etter Dato endret. Noen ganger forsvinner foreldremappen, men filene ligger i en merkelig nøstet bane.
Sjekk også dette fra Ledetekst:
attrib -h -s -r /s /d X:\*.*
Bytt ut X med stasjonsbokstaven til den eksterne stasjonen. Hvis skadevare eller en feil med filattributter skjulte mappen, kan den kommandoen noen ganger gjøre den synlig igjen. En liten advarsel, gjør dette bare på den eksterne stasjonen du feilsøker, ikke tilfeldige stasjoner.
Ett punkt der jeg er litt uenig med de vanlige rådene: ikke bruk for lang tid på å sjekke ting hvis filene betyr mye. Hver ekstra tilkobling på nytt, ny skanning og pirking på en ustabil stasjon er en sjanse å ta. Hvis dataene er viktige, lag et diskbilde først eller skann den med noe pålitelig. Disk Drill er greit til det, spesielt hvis du vil forhåndsvise gjenopprettbare filer før du bestemmer deg. Det er et av de bedre alternativene når en ekstern harddisk vises, men filene har forsvunnet.
Hvis mappen inneholder arbeidsfiler du virkelig ikke kan miste, ville jeg droppet gjør-det-selv ganske raskt hvis stasjonen begynner å henge, koble fra eller lage merkelige lyder. Det er grensen der programvaregjenoppretting blir til stopp før du gjør det verre.
For en rask gjennomgang er denne anmeldelsen av Disk Drill og gjennomgang av filgjenoppretting ganske enkel å følge.
Kortversjonen: ja, gjenoppretting er fortsatt fullt mulig. Men slutt å bruke stasjonen nå, sjekk etter skjulte/flyttede filer, og hvis det ikke fungerer, gå rett til Disk Drill eller et diskbilde før situasjonen blir verre.