Filer på ekstern harddisk forsvandt—er gendannelse stadig mulig?

Min eksterne harddisk fungerede fint, men nu er en stor mappe med billeder, videoer og arbejdsfiler pludselig forsvundet. Drevet vises stadig på min computer, men de manglende filer er ingen steder at finde, og jeg er bekymret for, at de kan være blevet slettet eller beskadiget. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, om datagendannelse fra en ekstern harddisk stadig er mulig, og hvilke skridt jeg først bør tage for at undgå at gøre tingene værre.

Hvis dit eksterne drev stadig monteres og ser normalt ud i Windows, ville jeg ikke antage, at filerne er væk. Jeg har set dette ske efter skader på filsystemet, hvor disken vises fint, men mapper ser tomme ud.

Det første er, at du skal stoppe med at skrive til drevet med det samme. Formatér det ikke. Flyt ikke nye filer over på det. Jeg ville også vente med CHKDSK, indtil dine data er kopieret ud, fordi reparationsværktøjer nogle gange ændrer de samme områder, som du prøver at gendanne.

Et par hurtige ting, jeg ville tjekke, før du gør noget større:

1. Slå skjulte elementer til i Stifinder.
  2. Se på drevets egenskaber, og tjek om den brugte plads er tæt på det, du forventer.
  3. Skift USB-port eller kabel, hvis drevet har afbrudt forbindelsen eller opført sig ustabilt.

Hvis filerne stadig ikke vises, og du ikke har en sikkerhedskopi, ville jeg gå direkte til gendannelsessoftware. Jeg har haft rimelig gode resultater med Disk Drill. Det fungerer med de mest almindelige filsystemer, lader dig forhåndsvise det, det finder, og en del, jeg godt kan lide, er muligheden for først at lave et diskimage. Hvis drevet virker ustabilt, er det mere sikkert at arbejde fra et image end at scanne den originale disk igen og igen.

Det ville jeg gøre:

1. Installer Disk Drill på dit primære interne drev, ikke på det beskadigede eksterne.
  2. Åbn det, vælg det eksterne drev, og tryk derefter på Søg efter mistede data.
  3. Kør Universal Scan. Efter min erfaring finder det mere end de mere snævre scanningstilstande.
  4. Lad det blive færdigt. Forhåndsvis det, der dukker op, og gendan derefter alt til et andet drev.

På Windows er den gratis grænse 100 MB. Det er nok til en testrunde, så du kan se, om dine manglende filer stadig er der, før du bruger tid eller penge.

En ting mere. Hvis drevet begynder at klikke, mister forbindelsen hvert par minutter, holder op med at blive registreret, eller scanningen fryser og aldrig bliver færdig, ville jeg stoppe med at rode med det. På det tidspunkt føles det mere som hardwarefejl end skade på filsystemet, og at presse det hårdere gør gendannelsen værre.

Hvis drevet stadig monteres, er dine chancer bedre, end hvis det var dødt eller klikkede. Så ja, gendannelse er stadig mulig.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét vigtigt punkt. Stop med at bruge drevet. Jeg vil tilføje to kontroller, som han ikke nævnte.

Søg først fra roden af det eksterne drev med jokertegn. Prøv filnavne, filtyper og datofiltre. Nogle gange bliver en mappepost ødelagt, men filerne ligger stadig et andet sted på diskenheden. Tjek også Papirkurven på både din pc og opsætningen af det eksterne drev, fordi Windows nogle gange opfører sig mærkeligt med flytbare lagerenheder.

Se derefter i Hændelsesfremviser, Windows-logfiler, System. Filtrer efter fejl for Disk, Ntfs og Kernel-PnP omkring det tidspunkt, hvor mappen forsvandt. Hvis du ser gentagne I/O-fejl eller hændelser med uventet fjernelse, peger det på et dårligt kabel, svag USB-strøm eller tidlig drevfejl. Det ændrer, hvad du bør gøre som det næste.

Jeg er lidt uenig i at springe kontroller over for altid. CHKDSK er risikabelt i starten, ja. Men når du har lavet et image eller gendannet det vigtige, så kør det for at se, om filsystemskaden er større end én manglende mappe.

Hvis du har brug for gendannelsessoftware, er Disk Drill en solid mulighed, fordi det giver gode forhåndsvisninger af resultater og håndterer slettede samt tabte partitioner i én app. Kør først en testscanning, og gendan derefter til en anden disk.

Hvis du også vil have flere tips om gendannelse af slettede filer og lagerproblemer, er dette korte klip ganske fint,
se denne gennemgang af gendannelse af slettede filer

Én ting mere. Hvis den brugte plads faldt med samme størrelse som den manglende mappe, blev den sandsynligvis slettet, eller mappen blev beskadiget. Hvis den brugte plads forblev den samme, er dine filer ofte stadig der, skjult fra filtabelen. Det er et bedre scenario for gendannelse.

Hvis drevet stadig monteres, er jeg lidt mere optimistisk end panisk. Jeg siger ikke slap af, jeg siger bare, at dette ofte er et problem med filtabelen, ikke øjeblikkelig undergang.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer og @stellacadente i, at du ikke skal skrive noget nyt til det, men jeg ville også tjekke, om mappen blev flyttet i stedet for at være forsvundet. Det lyder dumt, men det sker hele tiden. I Stifinder kan du søge på drevet efter nogle få præcise foto-/videofilnavne, hvis du kan huske nogen, og sortere hele drevet efter dato for ændring. Nogle gange forsvinder den overordnede mappe, men filerne ligger i en mærkelig indlejret sti.

Tjek også dette fra Kommandoprompt:

attrib -h -s -r /s /d X:\*.*

Erstat X med bogstavet for dit eksterne drev. Hvis malware eller en fejl i filattributterne skjulte mappen, kan den kommando nogle gange gøre den synlig igen. Lille advarsel: gør det kun på det eksterne drev, du fejlsøger på, ikke på tilfældige drev.

Et sted, hvor jeg er lidt uenig i det sædvanlige råd: brug ikke for lang tid på at tjekke ting, hvis filerne betyder meget. Hver ekstra genforbindelse, genscanning og pillen ved et ustabilt drev er et sats. Hvis dataene er vigtige, så lav først et image af det eller scan det med noget velrenommeret. Disk Drill er fint til det, især hvis du vil forhåndsvise gendannelige filer, før du beslutter dig. Det er en af de bedre muligheder, når en ekstern harddisk dukker op, men filerne er forsvundet.

Hvis mappen indeholder arbejdsfiler, du virkelig ikke har råd til at miste, ville jeg ret hurtigt springe gør det selv over, hvis drevet begynder at hakke, afbryde forbindelsen eller lave mærkelige lyde. Det er grænsen, hvor softwaregendannelse bliver til stop, før du gør det værre.

For en hurtig gennemgang er denne Disk Drill-anmeldelse og vejledning til filgendannelse ret nem at følge.

Kort version: ja, gendannelse er stadig meget muligt. Men stop med at bruge drevet nu, tjek for skjulte/flyttede filer, og hvis det ikke virker, så gå direkte til Disk Drill eller et disk-image, før situationen bliver værre.