Mijn externe harde schijf wil plotseling niet meer openen in Windows en toont “Locatie is niet toegankelijk. De parameter is onjuist.” Er staan belangrijke bestanden op, en ik ben bang dat het proberen van willekeurige oplossingen gegevensherstel moeilijker kan maken. Wat is de veiligste manier om de schijf te controleren en de gegevens te herstellen?
Formatteer het nog niet. Dat is het belangrijkste.
Ik liep hier vorig jaar tegenaan met een back-upschijf. Windows gaf de fout 'De parameter is onjuist.' en ik dacht meteen dat de schijf kapot was. In mijn geval stonden de bestanden er nog steeds op. Windows kon het bestandssysteem alleen niet goed lezen omdat het beschadigd was geraakt.
Voordat je reparaties uitvoert, zou ik de schijf behandelen alsof die mogelijk aan het uitvallen is en me eerst richten op het veiligstellen van de gegevens.
Sluit eerst de eenvoudige oorzaken uit
Besteed een paar minuten aan het controleren van de basis voordat je ervan uitgaat dat het een defecte schijf is:
- Probeer een andere USB-kabel.
- Sluit hem aan op een andere USB-poort.
- Test hem op een andere computer.
- Kijk of hij zichtbaar is in Schijfbeheer.
- Controleer SMART-gegevens met CrystalDiskInfo of Disk Drill.
Ik heb meegemaakt dat een schijf kapot leek terwijl het alleen een slechte kabel was. Een andere keer was het probleem een zwakke USB-hub die de schijf niet genoeg stroom gaf. Vervelend, maar veel beter dan echt gegevensverlies.
Haal de bestanden terug voordat u probeert de schijf te repareren
Ik zou niet beginnen met CHKDSK of de formatteringsprompt van Windows. Beide kunnen wijzigingen naar de schijf schrijven, en als de schijf al instabiel is, kan dat de situatie verergeren.
Optie 1: Disk Drill
Dit is wat ik heb gebruikt, omdat Windows Verkenner de schijf hiervoor niet normaal hoeft te openen.
De veiligere werkwijze is:
- Maak een byte-voor-byte-back-up van de schijf.
- Scan die back-up in plaats van de fysieke schijf direct te scannen.
- Gebruik Universal Scan.
- Bekijk een voorbeeld van de bestanden die belangrijk voor u zijn.
- Herstel ze naar een volledig andere schijf.
Het voorbeeldgedeelte hielp enorm. Zodra ik foto’s daadwerkelijk kon openen voordat ik ze herstelde, wist ik dat de gegevens waarschijnlijk niet verloren waren.
Optie 2: Controleer uw back-ups
Als u Bestandsgeschiedenis, Windows Back-up, OneDrive, Google Drive of iets soortgelijks gebruikt, controleer die dan voordat u uren besteedt aan scannen. Soms is de snelste oplossing gewoon de kopie van gisteren terugzetten.
Optie 3: Gebruik een datahersteldienst
Als de schijf klikkende geluiden maakt, voortdurend de verbinding verbreekt of verdwijnt uit Schijfbeheer, zou ik stoppen met rommelen met software. Dat lijken meer op symptomen van hardwarestoringen, en de schijf herhaaldelijk inschakelen kan uw kans op herstel verkleinen.
Nadat de gegevens veilig zijn, repareer het dan
Zodra alles wat belangrijk is is teruggehaald, zou ik pas beginnen met het proberen van oplossingen.
- Voer CHKDSK uit als Windows het bestandssysteem nog steeds herkent.
- Probeer TestDisk als de partitie als RAW wordt weergegeven of als CHKDSK niet wil uitvoeren.
- Gebruik SFC en DISM als het probleem bij Windows zelf lijkt te liggen.
- Voer pas een snelle formattering uit nadat je hebt teruggehaald wat belangrijk is.
Er is ook nog één wat ongebruikelijke Windows-oplossing die het vermelden waard is: controleer het decimaal scheidingsteken in de regionale instellingen. Het komt niet vaak voor, maar als dezelfde fout op meerdere plaatsen begint te verschijnen en niet alleen op één externe schijf, is het de moeite waard om ernaar te kijken.
Wanneer ik thuis zou stoppen met proberen
Zelf data herstellen kent een grens. Ik zou contact opnemen met een recoverylab als:
- SMART ernstige waarschuwingen over de gezondheid toont.
- De schijf klikt, piept of steeds weer stopt met draaien.
- Hij verdwijnt tijdens scans.
- Disk Drill het niet kan afronden omdat de schijf steeds de verbinding verbreekt.
De meeste goede labs zullen hem eerst onderzoeken en je vertellen wat er mis is voordat ze een prijsopgave doen. Veel labs werken ook volgens het principe geen data, geen kosten.
Van wat ik heb gezien, kost logisch herstel vaak ongeveer $300-600. Als de schijf cleanroomwerk of vervangende onderdelen nodig heeft, komt het waarschijnlijk eerder uit in de $700-2,000+ categorie.
Het nadeel van de veiligste route is dat je meestal een tweede schijf nodig hebt met net zoveel vrije ruimte als de defecte schijf. Ja, herstel kan nog steeds mogelijk zijn, maar begin het niet te repareren alleen omdat Windows dat voorstelt. Als je er eerst een image van gaat maken, bekijk dan een uitleg over het maken van een schijfimage voordat je de schijf aanraakt, want als je de verkeerde bestemming kiest, kun je de enige goede kopie die je hebt overschrijven.
Een schijf die mechanisch faalt en een schijf die alleen een beschadigd bestandssysteem heeft, kunnen exact dezelfde Windows-foutmelding geven, dus de melding zelf vertelt je niet hoe ernstig de situatie is. Herstel is nog steeds mogelijk, maar de eerste taak is uitzoeken of de schijf stabiel genoeg is om uit te lezen. Als deze in Schijfbeheer wordt gekoppeld met de juiste grootte en verbonden blijft, is dat een veel beter teken dan een schijf die wegvalt, klikt of als 0 bytes wordt weergegeven.
Ik ben het eens met het advies om CHKDSK niet als eerste uit te voeren, maar ik zou nog voorzichtiger zijn met scans die de schijf urenlang zwaar belasten. Als de schijf vreemde geluiden maakt of de verbinding verbreekt, is elke volledige scan een kleine gok. Kloon/maak in dat geval eerst een image of stop en schakel een lab in. Als de schijf stil en stabiel is, is het redelijk om een image te scannen met iets als Disk Drill, maar herstel alleen naar een andere schijf. Herstel bestanden nooit terug naar dezelfde externe schijf.
Klein punt dat mensen vergeten: de USB-behuizing kan ook het probleem zijn. Als het een desktopachtige externe schijf is met een eigen voedingsadapter, probeer dan alleen een andere voeding als die exact dezelfde spanning en juiste polariteit heeft. Als het een draagbare 2.5’-schijf is, vermijd dan frontpaneelpoorten en hubs. Sluit deze rechtstreeks aan op de pc. Als de losse schijf binnenin standaard SATA gebruikt, kan een ander dock/andere behuizing deze soms weer leesbaar maken, maar maak verzegelde schijven niet open tenzij je het prima vindt om de garantie te verliezen en mogelijk het werk voor een lab lastiger te maken.
Klik niet op “Schijf initialiseren” of “Formatteren” in Schijfbeheer alleen omdat Windows dat aanbiedt. Als de schijf nog steeds de juiste capaciteit toont, is herstel vaak nog mogelijk, maar beschouw dat als je kans om er een kopie/image van te maken, niet als een teken dat het veilig is om erop te experimenteren.