Extern hårddisk är inte tillgänglig. Parametern är felaktig. Är återställning fortfarande möjlig?

Min externa hårddisk går plötsligt inte att öppna i Windows och visar “Platsen är inte tillgänglig. Parametern är felaktig.” Den innehåller viktiga filer, och jag är orolig att slumpmässiga försök att fixa den kan göra dataåterställningen svårare. Vad är det säkraste sättet att kontrollera disken och återställa data?

Formatera den inte än. Det är det viktigaste.

Jag råkade ut för detta förra året med en säkerhetskopieringsenhet. Windows visade felet 'Parametern är felaktig.' och jag tänkte direkt att enheten var förstörd. I mitt fall fanns filerna fortfarande kvar. Windows kunde bara inte läsa filsystemet ordentligt eftersom det hade blivit skadat.

Innan du gör reparationer skulle jag behandla enheten som om den kan vara på väg att gå sönder och fokusera på att få ut datan först.

Uteslut de enkla sakerna först

Lägg några minuter på att kontrollera grunderna innan du antar att det är en död enhet:

1. Prova en annan USB-kabel.
  2. Anslut den till en annan USB-port.
  3. Testa den på en annan dator.
  4. Se om den visas i Diskhantering.
  5. Kontrollera SMART-data med CrystalDiskInfo eller Disk Drill.

Jag har varit med om att en enhet såg trasig ut när det bara var en dålig kabel. En annan gång var problemet en svag USB-hubb som inte gav enheten tillräckligt med ström. Irriterande, men mycket bättre än faktisk dataförlust.

Hämta tillbaka filerna innan du försöker reparera enheten

Jag skulle inte börja med CHKDSK eller Windows formateringsprompt. Båda kan skriva ändringar till enheten, och om disken redan är instabil kan det göra saken värre.

Alternativ 1: Disk Drill

Det här är vad jag använde eftersom det inte kräver att Windows Explorer öppnar enheten på normalt sätt.

Det säkrare arbetsflödet är:

1. Gör en byte-för-byte-säkerhetskopia av enheten.
  2. Skanna den säkerhetskopian i stället för att skanna den fysiska enheten direkt.
  3. Använd Universal Scan.
  4. Förhandsgranska filerna du bryr dig om.
  5. Återställ dem till en helt annan enhet.

Förhandsgranskningen hjälpte mycket. När jag faktiskt kunde öppna bilder innan jag återställde dem visste jag att datan förmodligen inte var borta.

Alternativ 2: Kontrollera dina säkerhetskopior

Om du använder Filhistorik, Windows Backup, OneDrive, Google Drive eller något liknande, kontrollera dem innan du lägger timmar på att skanna. Ibland är den snabbaste lösningen att bara återställa gårdagens kopia.

Alternativ 3: Använd ett dataåterställningslaboratorium

Om enheten klickar, ständigt kopplas från eller försvinner från Diskhantering skulle jag sluta experimentera med programvara. Det liknar mer symtom på hårdvarufel, och att slå på enheten upprepade gånger kan minska dina chanser till återställning.

När datan är säker, reparera den sedan

När allt viktigt har återställts skulle jag börja försöka åtgärda problemen.

1. Kör CHKDSK om Windows fortfarande känner igen filsystemet.
  2. Prova TestDisk om partitionen visas som RAW eller om CHKDSK inte kan köras.
  3. Använd SFC och DISM om problemet verkar ligga i själva Windows.
  4. Gör en snabbformatering först efter att du har återställt det som är viktigt.

Det finns också en ovanlig Windows-lösning som är värd att nämna: kontrollera decimalavgränsaren i de regionala inställningarna. Det är inte vanligt, men om samma fel börjar dyka upp på flera ställen och inte bara på en extern enhet, är det värt att titta på.

När jag skulle sluta försöka hemma

Gör-det-själv-återställning har en gräns. Jag skulle kontakta ett återställningslaboratorium om:

1. SMART visar allvarliga hälsovarningar.
  2. Disken klickar, piper eller fortsätter att stanna upp.
  3. Den försvinner under skanningar.
  4. Disk Drill kan inte slutföra eftersom disken fortsätter att kopplas från.

De flesta seriösa laboratorier inspekterar den först och berättar vad som är fel innan de ger en offert för jobbet. Många har också ingen data, ingen avgift.

Av det jag har sett ligger logisk återställning ofta på omkring $300-600. Om disken behöver arbete i renrum eller reservdelar är det mer sannolikt att det hamnar i intervallet $700-2,000+.

Haken med den säkraste vägen är att den vanligtvis kräver en andra enhet med lika mycket ledigt utrymme som den trasiga enheten. Ja, återställning kan fortfarande vara möjlig, men börja inte reparera den bara för att Windows föreslår det. Om du tänker skapa en avbild av den först, titta på en genomgång av diskavbildning innan du rör enheten, eftersom du kan skriva över den enda fungerande kopian du har om du väljer fel mål.

En enhet som håller på att gå sönder mekaniskt och en enhet som bara har ett trasigt filsystem kan visa exakt samma Windows-fel, så själva meddelandet säger inte hur allvarlig situationen är. Återställning är fortfarande möjlig, men det första steget är att ta reda på om disken är tillräckligt stabil för att kunna läsas. Om den visas i Diskhantering med rätt storlek och förblir ansluten är det ett mycket bättre tecken än en enhet som kopplas från, klickar eller rapporteras som 0 byte.

Jag håller med om rådet att inte köra CHKDSK först, men jag skulle vara ännu mer försiktig med skanningar som belastar disken i timmar. Om enheten låter konstigt eller kopplas från är varje fullständig skanning en liten chansning. I så fall, klona/skapa en avbild först eller stoppa och använd ett labb. Om den är tyst och stabil är det rimligt att skanna en avbild med något som Disk Drill, men återställ bara till en annan disk. Återställ aldrig filer tillbaka till samma externa enhet.

En liten sak som folk glömmer: USB-kapslingen kan också vara problemet. Om det är en stationär extern enhet med egen strömadapter, prova en annan strömförsörjning bara om den har exakt samma spänning och korrekt polaritet. Om det är en bärbar 2,5-tumsenhet, undvik portar på frontpanelen och hubbar. Anslut den direkt till datorn. Om den nakna enheten inuti använder standard-SATA kan en annan docka/kapsling ibland göra den läsbar igen, men öppna inte förseglade enheter om du inte är okej med att förlora garantin och eventuellt göra ett labbjobb svårare.

Klicka inte på ”Initiera disk” eller ”Formatera” i Diskhantering bara för att Windows föreslår det. Om enheten fortfarande visar rätt kapacitet är återställning ofta fortfarande möjlig, men se det som din chans att kopiera/skapa en avbild av den, inte som ett tecken på att det är säkert att experimentera med den.