Min eksterne harddisk vil pludselig ikke åbne i Windows og viser “Placeringen er ikke tilgængelig. Parameteren er forkert.” Der er vigtige filer på den, og jeg er bekymret for, at tilfældige løsninger kan gøre datagendannelse sværere. Hvad er den sikreste måde at kontrollere drevet på og gendanne dataene?
Formater den ikke endnu. Det er det vigtigste.
Jeg stødte på dette sidste år med et backupdrev. Windows viste fejlen 'Parameteren er forkert.', og jeg troede straks, at drevet var færdigt. I mit tilfælde var filerne der stadig. Windows kunne bare ikke læse filsystemet korrekt, fordi det var blevet beskadiget.
Før du foretager reparationer, ville jeg behandle drevet, som om det måske er ved at fejle, og fokusere på at få dataene ud først.
Udeluk først de simple ting
Brug et par minutter på at tjekke det grundlæggende, før du antager, at det er et dødt drev:
- Prøv et andet USB-kabel.
- Tilslut det til en anden USB-port.
- Test det på en anden computer.
- Se, om det vises i Diskhåndtering.
- Tjek SMART-data med CrystalDiskInfo eller Disk Drill.
Jeg har oplevet, at et drev så ødelagt ud, selvom det bare var et dårligt kabel. En anden gang var problemet en svag USB-hub, som ikke gav drevet nok strøm. Irriterende, men meget bedre end reelt datatab.
Få filerne tilbage, før du prøver at reparere drevet
Jeg ville ikke starte med CHKDSK eller Windows’ formateringsprompt. Begge kan skrive ændringer til drevet, og hvis disken allerede er ustabil, kan det gøre tingene værre.
Mulighed 1: Disk Drill
Det er det, jeg brugte, fordi det ikke kræver, at Windows Stifinder åbner drevet normalt.
Den sikrere arbejdsgang er:
- Lav en byte-for-byte-sikkerhedskopi af drevet.
- Scan den sikkerhedskopi i stedet for at scanne det fysiske drev direkte.
- Brug Universal Scan.
- Forhåndsvis de filer, du går op i.
- Gendan dem til et helt andet drev.
Forhåndsvisningen hjalp meget. Da jeg faktisk kunne åbne billeder, før jeg gendannede dem, vidste jeg, at dataene sandsynligvis ikke var væk.
Mulighed 2: Tjek dine sikkerhedskopier
Hvis du bruger Filhistorik, Windows Backup, OneDrive, Google Drive eller noget lignende, så tjek dem, før du bruger timer på at scanne. Nogle gange er den hurtigste løsning bare at gendanne gårsdagens kopi.
Mulighed 3: Brug et gendannelseslaboratorium
Hvis drevet klikker, konstant afbryder forbindelsen eller forsvinder fra Diskhåndtering, ville jeg stoppe med at rode med software. Det ligner mere symptomer på hardwarefejl, og det at tænde drevet gentagne gange kan mindske dine chancer for gendannelse.
Når dataene er sikre, så reparer det
Når alt vigtigt er gendannet, ville jeg begynde at prøve løsninger.
- Kør CHKDSK, hvis Windows stadig genkender filsystemet.
- Prøv TestDisk, hvis partitionen vises som RAW, eller CHKDSK ikke vil køre.
- Brug SFC og DISM, hvis problemet ser ud til at være med selve Windows.
- Udfør et hurtigformat først, når du har gendannet det, der betyder noget.
Der er også én usædvanlig Windows-løsning, der er værd at nævne: kontrollér decimaltegnet i de regionale indstillinger. Det er ikke almindeligt, men hvis den samme fejl begynder at dukke op flere steder og ikke kun på ét eksternt drev, er det værd at undersøge.
Når jeg ville stoppe med at prøve derhjemme
Gør-det-selv-gendannelse har en grænse. Jeg ville kontakte et datagendannelseslaboratorium, hvis:
- SMART viser alvorlige advarsler om drevets tilstand.
- Drevet klikker, bipper eller bliver ved med at stoppe med at rotere.
- Det forsvinder under scanninger.
- Disk Drill kan ikke fuldføre, fordi drevet bliver ved med at afbryde forbindelsen.
De fleste ordentlige laboratorier vil først undersøge det og fortælle dig, hvad der er galt, før de giver et tilbud på opgaven. Mange arbejder også efter princippet ingen data, ingen betaling.
Ud fra det, jeg har set, ligger logisk gendannelse ofte omkring $300-600. Hvis drevet har brug for arbejde i renrum eller reservedele, er det mere sandsynligt, at prisen lander i intervallet $700-2,000+.
Ulempen ved den sikreste metode er, at den som regel kræver et ekstra drev med lige så meget ledig plads som det defekte drev. Ja, gendannelse kan stadig være mulig, men begynd ikke at reparere det, bare fordi Windows foreslår det. Hvis du vil lave et image af det først, så se en gennemgang af diskimage, før du rører drevet, fordi valg af den forkerte destination kan overskrive den eneste gode kopi, du har.
Et drev, der er ved at fejle mekanisk, og et drev, der kun har et ødelagt filsystem, kan vise præcis den samme Windows-fejl, så selve meddelelsen fortæller dig ikke, hvor alvorlig situationen er. Gendannelse er stadig mulig, men den første opgave er at finde ud af, om disken er stabil nok til at blive læst. Hvis den monteres i Diskhåndtering med den korrekte størrelse og forbliver tilsluttet, er det et meget bedre tegn end et drev, der kobler fra, klikker eller rapporteres som 0 byte.
Jeg er enig i rådet om ikke at køre CHKDSK først, men jeg ville være endnu mere forsigtig med scanninger, der belaster disken i timevis. Hvis drevet laver mærkelige lyde eller afbryder forbindelsen, er hver fuld scanning lidt af et sats. I så fald skal du først klone/lave et image eller stoppe og bruge et laboratorium. Hvis det er stille og stabilt, er det rimeligt at scanne et image med noget som Disk Drill, men gendan kun til en anden disk. Gendan aldrig filer tilbage til det samme eksterne drev.
En lille ting, folk glemmer: USB-kabinettet kan også være problemet. Hvis det er et eksternt drev i desktop-stil med sin egen strømforsyning, så prøv kun en anden strømforsyning, hvis den har præcis samme spænding og korrekt polaritet. Hvis det er et bærbart 2.5’-drev, så undgå porte på frontpanelet og hubs. Tilslut det direkte til pc’en. Hvis det bare drev indeni bruger standard-SATA, kan en anden dock/kabinet nogle gange gøre det læsbart igen, men lad være med at åbne forseglede drev, medmindre du er okay med at miste garantien og muligvis gøre et laboratoriejob sværere.
Klik ikke på “Initialiser disk” eller “Formater” i Diskhåndtering, bare fordi Windows tilbyder det. Hvis drevet stadig viser den korrekte kapacitet, er gendannelse ofte stadig mulig, men betragt det som din chance for at kopiere/lave et image af det, ikke som et tegn på, at det er sikkert at eksperimentere på det.