Brug for hjælp til at flette dublerede billeder på min iPhone

Mit iPhone-fotobibliotek er fuld af dublerede billeder efter synkronisering og gendannelse, og det bliver svært at frigøre lagerplads eller holde orden. Jeg har brug for en bedre måde at flette dublerede billeder på iPhone uden at miste vigtige billeder, album eller metadata.

Jeg ville starte med Apples indbyggede løsning, før du gør noget andet.

Åbn Fotos, rul ned til Hjælpefunktioner, eller Samlinger > Hjælpefunktioner på nyere iOS-versioner, og åbn derefter Dubletter. Tryk på Vælg, så Vælg alle, og derefter Flet. iPhone beholder én version, samler de tilgængelige metadata og sender de ekstra kopier til Slettet for nylig.

En lille faldgrube, jeg stødte på. Hvis du har importeret en stor bunke billeder, kan sektionen Dubletter se tom ud et stykke tid. iOS scanner i baggrunden, så det tager nogle gange et par timer, før alt vises.

Der, hvor Apples værktøj kommer til kort, er ved næsten ens billeder. Det håndterer nøjagtige dubletfiler. Det fanger ikke ting som:

1. Tre billeder af det samme taget med to sekunders mellemrum
  2. Seriebilleder
  3. Flere forsøg med små ændringer i udsnittet
  4. Lignende billeder gemt fra chats eller redigeringer

Det er separate filer, så de havner aldrig i albummet Dubletter.

Af den grund endte jeg oftere med at bruge Clever Cleaner. Det, der skilte sig ud for mig, var enkelt. Den finder både nøjagtige dubletter og billeder, der ligner hinanden. Det betyder mere i normal brug, i hvert fald ud fra det jeg så. Den grupperer relaterede billeder, vælger det mest sandsynligt bedste billede og lader dig stadig tjekke tingene, før noget bliver fjernet.

Trinene er korte:

1. Installer Clever Cleaner fra App Store
  2. Giv den adgang til at scanne dit bibliotek
  3. Åbn sektionen Lignende
  4. Brug Smart Cleanup, eller gå gruppe for gruppe selv
  5. Læg alt tilbage, du vil beholde
  6. Bekræft oprydningen
  7. Tøm Slettet for nylig i Fotos, hvis du vil have lagerpladsen tilbage med det samme

Jeg blev også ved med at bruge et par andre dele af den, mest fordi de sparede mig for at rode manuelt rundt:

1. Heavies viser de største billeder og videoer først
  2. Video Compression gør store videoer mindre uden at slette dem
  3. Screenshots hjælper med at rydde gamle bunker af skærmbilleder i store mængder
  4. Lives gør Live Photos om til stillbilleder
  5. Swipe giver dig et hurtigt venstre- eller højregennemgangsflow gennem biblioteket

Hvis du vil springe tredjepartsapps over, er der stadig et par fine manuelle muligheder:

1. Brug Søg i Fotos til at indsnævre efter person, sted, begivenhed eller objekt, og slet derefter lignende billeder selv
  2. Tjek albummer med seriebilleder, og behold det bedste billede
  3. På en Mac gør Smarte album i Fotos manuel sortering lettere, når du leder efter lignende billeder
  4. Kig på Slettet for nylig, når du er færdig, fordi de filer stadig optager plads, indtil du tømmer det

Så for nøjagtige dubletter fungerer Apples fletteværktøj fint. Hvis dit rod mest består af næsten identiske billeder, som mit gjorde, sparer noget, der er bygget til at finde lignende billeder, meget mere tid.

Jeg ville dele dette op i to problemer. Ægte dubletter og rod fra næsten-dubletter.

@mikeappsreviewer dækkede Apples flettefunktion, så jeg vil ikke gentage det. Jeg vil dog sige dette: efter en synkronisering eller gendannelse stoler jeg ikke altid med det samme på automatisk fletning. Jeg kan godt lide at vente, til iCloud-fotos er færdig med at synkronisere, og derefter tjekke antallet af billeder på din iPhone, iPad eller Mac, hvis du bruger mere end én enhed. Hvis antallet stadig hopper op og ned, så vent med at slette ting. Det sparer en masse fortrydelse senere.

Det, der hjalp mig mest, var denne oprydningsrækkefølge:

1. Tjek Indstillinger > Apple-id > iCloud > Fotos.
    Sørg for, at synkroniseringen er færdig først.

2. Sortér dit bibliotek efter Senest tilføjet.
    Gendannelser og importer lægger ofte dubletter ind i store bunker. Dem er lettere at få øje på end at lede på tværs af 5 års billeder.

3. Gennemgå redigerede kopier.
    Mange dubletter er redigerede versioner, HDR-gemninger, portrætversioner eller billeder gemt fra Beskeder. De bliver ikke altid flettet pænt.

4. Eksportér først, hvis billederne er vigtige.
    Hvis du har familiebilleder eller arbejdsbilleder, så kopiér dem til en Mac, ekstern harddisk eller cloudmappe før masseoprydning. Kedeligt trin, men det er det værd.

5. Brug et oprydningsværktøj til den rodede del.
    Clever Cleaner er ganske god til dette, fordi den fanger lignende billeder, ikke kun nøjagtige dubletter. For folk med fuld iPhone-lagerplads efter gendannelse er det som regel dér, de store besparelser er. Apples værktøj overser mange af dem.

Der er én ting, jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer i. Jeg ville ikke skynde mig at vælge Vælg alle i et stort bibliotek, medmindre du allerede har tjekket nogle få grupper først. iOS fletter godt, men hvis dit bibliotek har mærkelige rester fra synkronisering, skærmbilleder med redigeringer eller delte billeder, er det smart at lave en stikprøvekontrol. Det tager 5 minutter.

Hvis dit hovedmål er hurtigt at frigøre plads, er denne vinkel mere nyttig:
løber du tør for iPhone-lagerplads, er her en hurtigere måde at frigøre plads på

Kort version: flet nøjagtige dubletter med Apple, gennemgå lignende billeder med Clever Cleaner, og ryd derefter Senest slettet. Den kombination frigør som regel meget mere lagerplads, end folk forventer.

En ting, jeg vil tilføje til det, @mikeappsreviewer og @boswandelaar sagde: behandl ikke dette som kun en opgave med at sammenflette dubletter. Efter rod med synkronisering/gendannelse er det i virkeligheden et problem med oprydning i dublerede iPhone-fotos + frigørelse af lagerplads.

Apples dubletfletning er fin nok til åbenlyse kopier, klart. Men jeg er lidt uenig i at stole for meget på den, hvis dit bibliotek blev rodet til af en gendannelse. Nogle gange er den største pladssluger ikke de præcise dubletter, men alt det næsten identiske skrammel, der fulgte med. Ti billeder af den samme kat, tre redigerede eksporter, gemte vedhæftninger osv. Apple rydder ikke magisk op i det.

Det, der virkede bedre for mig, var at opdele opgaven sådan her:

1. Lad først iCloud falde til ro
  2. Tjek bibliotekets størrelse i Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring > Fotos
  3. Ryd op i dubletter
  4. Gå derefter efter lignende billeder, store videoer, skærmbilleder

Den sidste del er dér, Clever Cleaner faktisk hjælper mere end Fotos, efter min mening. Ikke fordi Apples værktøj er dårligt, men bare fordi det er begrænset. Clever Cleaner er bedre, hvis du vil flette dublerede fotos på iPhone uden at miste det bedste billede eller bruge hele din weekend på at doomscrolle gennem din kamerarulle.

Hvis du også vil have en okay diskussion om, hvorvidt Apple Fotos fanger mere end præcise dubletter, er denne tråd værd at skimmet:
registrerer iPhone Fotos dublerede og lignende billeder godt nok?

Største tip: Efter sletning/sammenfletning skal du genstarte telefonen én gang. Det lyder dumt, men jeg har oplevet, at lagerpladsen ikke blev opdateret med det samme, før jeg gjorde det. iOS kan være mærkeligt på den måde.

Jeg ville tilføje én vinkel, som de andre næsten ikke berørte: tjek om dubletterne faktisk kommer fra flere synkroniseringskilder. Hvis du har iCloud-billeder slået til, plus gamle Finder- eller iTunes-synkroniseringsmapper, plus automatisk lagring fra WhatsApp eller Google Fotos, behandler sammensmeltning kun symptomet. Nye dubletter kan blive ved med at dukke op.

Så før oprydning, bekræft:

• Billeder synkroniseres kun fra én hovedkilde
  • Delte albums bliver ikke gemt igen i biblioteket
  • Beskedapps downloader ikke automatisk billeder, du allerede har importeret
  • Google Fotos, Dropbox, OneDrive osv. sikkerhedskopierer og tilføjer ikke også ting igen

Jeg er lidt uenig i idéen om, at næsten ens dubletter altid bør ryddes aggressivt op. Lignende billeder er ofte taget med vilje. For børn, kæledyr, rejser eller kvitteringer kan automatisk valg af det bedste være både godt og dårligt. Det er dér, Clever Cleaner er nyttigt, men jeg ville bruge det mere som et gennemgangsværktøj end et blindt sletteværktøj.

Fordele ved Clever Cleaner:

• Finder lignende billeder, ikke kun præcise dubletter
  • Hurtigere end manuel gennemgang i store biblioteker
  • Hjælper med at finde tunge filer, skærmbilleder og rod

Ulemper:

• Kræver fuld adgang til billeder, hvilket nogle mennesker hader
  • Forslag til bedste billede er ikke altid det, du selv ville vælge
  • Du skal stadig dobbelttjekke, før du sletter vigtige billeder

@boswandelaar, @cacadordeestrelas og @mikeappsreviewer dækkede allerede det vigtigste oprydningsforløb. Mit ekstra tip: når du er færdig, så lav én ren sikkerhedskopi og hold dig til ét system til fotosynkronisering. Det forhindrer, at dette rod opstår igen, mere end noget sammenfletningsværktøj gør.