Beste måte å gjenopprette filer fra en korrupt USB-minnepinne?

Min USB-minnepinne sluttet plutselig å åpne, og nå sier datamaskinen min at den må formateres før jeg kan bruke den. Den inneholder viktige bilder, arbeidsdokumenter og personlige filer som jeg virkelig trenger å gjenopprette. Jeg leter etter de beste metodene eller programmene for datagjenoppretting fra USB-minnepinner som kan hjelpe med å gjenopprette filer fra en skadet eller uleselig minnepinne uten å gjøre ting verre.

Ta først en pust i bakken. En ødelagt USB-pinne betyr ikke alltid at filene dine er tapt. Jeg har sett mange tilfeller der lagringen fortsatt var der, men filsystemet var ødelagt, så Windows sluttet å lese den som en vanlig stasjon.

Rekkefølgen betyr mye her. Gjenopprett filene dine først. Prøv reparasjoner etterpå.

Så jeg ville ikke formatert den ennå. Jeg ville ikke kjørt CHKDSK ennå. Jeg ville ikke brukt tilfeldige verktøy for å fikse USB på den. Og ikke kopier nye filer over på den. Disse stegene kan noen ganger få stasjonen til å monteres igjen, ja, men de endrer også strukturen på disken. Hvis gjenoppretting er målet ditt, er det en dårlig byttehandel.

Hva jeg ville sjekket først

Koble den til og se hvordan Windows rapporterer den. Åpne Diskbehandling og se etter tre enkle ting:

1. Vises USB-enheten i det hele tatt?
  2. Ser den oppførte størrelsen riktig ut?
  3. Viser den et normalt filsystem, eller står det RAW eller ikke allokert?

Hvis minnepinnen vises og kapasiteten ser riktig ut, ville jeg tatt det som et ganske godt tegn. Du kan fortsatt kanskje gjenopprette filer selv. Hvis den ikke vises, fortsetter å koble til på nytt, viser en meningsløs størrelse eller blir fort varm, ville jeg begynt å tenke maskinvareproblem. Og ja, slike tilfeller går fort nedover.

Jeg ville også testet en annen USB-port og en annen datamaskin. Ikke som en reparasjon, bare som en rask virkelighetssjekk. Jeg har opplevd porter som oppførte seg ustabilt, og jeg har sett én PC nekte en enhet mens en annen i det minste oppdaget den. Hvis oppførselen er den samme overalt, er det minnepinnen som er problemet, ikke oppsettet ditt.

Gjør gjenoppretting før reparasjon

Hvis USB-en fortsatt blir oppdaget, ville jeg gått rett til gjenopprettingsprogramvare før jeg prøvde å fikse noe. Ett alternativ er Disk Drill. Grunnen til at folk bruker det i slike tilfeller er enkel. Det skanner skadede, RAW- og uleselige stasjoner uten å være avhengig bare av det ødelagte filsystemet. Forhåndsvisningsfunksjonen hjelper også, siden du får et visst bevis på hva som fortsatt er der før du bruker timevis på gjenoppretting.

Hvis jeg skulle gjort det, ville jeg laget et bilde først og skannet bildet, ikke den originale USB-en.

Sikrere arbeidsflyt

1. Installer Disk Drill på datamaskinen din. Ikke installer det på den defekte USB-enheten.
  2. Koble til USB-pinnen.
  3. Åpne Disk Drill og velg Byte-to-byte Backup.
  4. Velg den korrupte USB-enheten.
  5. Lagre bildefilen på en annen disk med nok ledig plass.
  6. Når avbildningen er ferdig, gå tilbake til Lagringsenheter.
  7. Koble til det lagrede diskbildet.
  8. Skann bildet i stedet for å skanne selve USB-enheten.
  9. Forhåndsvis det som dukker opp.
  10. Gjenopprett filene til en annen disk, ikke tilbake til USB-enheten.

Jeg ville gjort det på denne måten fordi ustabile flash-enheter ofte blir verre under belastning. Et fullstendig diskbilde gir deg en frossen kopi av disken slik den er akkurat nå. Hvis pinnen slutter å virke senere, har du fortsatt noe å jobbe ut fra. Jeg lærte dette på den harde måten for en stund siden, og ja, jeg skulle ønske jeg hadde laget diskbildet først.

Først etter at filene dine er trygge

Når de viktige dataene er sikret, ville jeg prøvd oppryddingstiltak.

Begynn i det små. Hvis stasjonen er synlig i Diskbehandling, men mangler i Filutforsker, tildel en ny stasjonsbokstav. Hvis enheten blir oppdaget av og på, installer USB-enheten på nytt i Enhetsbehandling og koble den til igjen. Windows-feilkontroll eller CHKDSK hører hjemme her, etter gjenoppretting, ikke før. Hvis ingenting av dette hjelper, formater minnepinnen på nytt til exFAT eller NTFS og test den med uviktige filer.

Når jeg ville slutte å stole på stasjonen

Jeg ville byttet ut USB-en hvis noe av dette fortsetter å skje etter en formatering:

• korrupsjonen kommer tilbake
  • filer forsvinner igjen
  • kopieringsjobber mislykkes
  • stasjonen kobler fra tilfeldig
  • den rapporterte størrelsen ser feil ut

Flashlagring slites ut. Billige minnepinner svikter oftere enn folk tror. Når en begynner å oppføre seg rart for andre gang, slutter jeg å bruke den til noe jeg bryr meg om. Ikke verdt bryet.

Når gjør det selv er feil valg

Jeg ville hoppet over forsøk på gjenoppretting hjemme og sett på en datagjenopprettingstjeneste hvis USB-en er bøyd, sprukket, ikke oppdages noe sted, blir fort varm, stadig mister tilkoblingen hvert par sekunder, eller inneholder filer du ikke har råd til å miste. I slike situasjoner har gjentatte skanninger og reparasjonsforsøk en tendens til å gjøre problemet verre.

Hvis Windows sier «formater stasjonen», behandle USB-en som skrivebeskyttet fra dette punktet. @mikeappsreviewer har rett i å unngå CHKDSK først. Jeg er bare uenig på ett punkt. Jeg starter ikke alltid med reparasjoner eller engang et fullstendig image hvis minnepinnen er ustabil og stadig kobler ut. I noen tilfeller får en rask filgjenopprettingsskanning tak i det viktige før enheten faller av bussen igjen.

Noen praktiske sjekker.

Hvis Diskbehandling viser RAW, finnes filene dine ofte fortsatt. RAW betyr vanligvis skade på filsystemet, ikke at alt er slettet med en gang.
Hvis kapasiteten vises som 0 byte, tilfeldig størrelse, eller stasjonen kobles fra hvert par sekunder, tenk maskinvarefeil.
Hvis Linux ser stasjonen bedre enn Windows, kan det noen ganger fungere å starte fra en live-USB og kopiere filer derfra. Jeg har opplevd at dette reddet bilder to ganger.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et av de bedre filgjenopprettingsverktøyene for korrupte USB-minnepinner fordi det håndterer RAW-partisjoner godt og forhåndsviser filer før gjenoppretting. Lagre gjenopprettede filer på PC-en din eller en annen ekstern stasjon, ikke tilbake på den dårlige minnepinnen. Hvis Disk Drill finner mappestrukturen din, slutt å eksperimentere og hent ut de kritiske filene først.

Én ting til som folk hopper over. Sjekk Event Viewer for diskfeil som dårlige blokker eller kontrollernullstillinger. Hvis du ser gjentatte I/O-feil, slutt å skanne om og om igjen. Det sliter ut stasjonen raskere.

Hvis filene betyr mye, er profesjonell gjenoppretting bedre enn prøving og feiling hjemme. Hvis de betyr en del, prøv programvare først. For en grei oversikt over den beste programvaren for datagjenoppretting i 2026, er denne videoen nyttig: se denne oversikten over programvare for datagjenoppretting

Etter gjenoppretting, reformater og test. Hvis den feiler én gang til, kast den. USB-minnepinner lyver helt til de dør.

Ikke formater den. Den popupen er i bunn og grunn Windows som sier Jeg kan ikke lese filsystemet, ikke filene dine er definitivt borte. Liten, men viktig forskjell.

Jeg er veldig enig med @mikeappsreviewer om én ting: gjenoppretting først, reparasjoner senere. Jeg er også litt enig med @boswandelaar, men jeg er litt mindre ivrig etter å fortsette å koble en ustabil USB til og fra forskjellige systemer hvis den allerede oppfører seg ustabilt. Hver ny tilkobling kan være den gangen den bare gir opp.

Det jeg vil legge til, som de ikke egentlig understreket nok, er dette: lytt til hvordan stasjonen oppfører seg. Hvis den monteres uten problemer og forblir synlig, er programvarebasert gjenoppretting verdt å prøve. Hvis den forsvinner midt i skanningen, rapporterer feil størrelse eller plutselig blir veldig treg, slutt å behandle dette som et vanlig tilfelle av logisk korrupsjon. Da høres det mer ut som sviktende maskinvare enn bare en ødelagt filtabel.

Hvis den fortsatt oppdages konsekvent, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting fra en korrupt USB fordi det kan skanne uleselige eller RAW-flashstasjoner og sortere filer etter type når den opprinnelige mappestrukturen er ødelagt. Jeg ville fokusert på det uerstattelige først: bilder, dokumenter, prosjektfiler. Ikke kast bort tid på å gjenopprette gamle installasjonsfiler og skrot.

Én ting jeg er litt uenig i: ikke alle tilfeller trenger en stor arbeidsflyt der man først lager et fullstendig image. Hvis minnepinnen er svak og kobler fra, er det noen ganger smartere å gjøre et direkte forsøk på de viktigste filene før den dør helt. Imaging er ideelt, klart, men idealet og det den døende USB-en faktisk tillater er ikke alltid det samme.

Hvis du også vil ha en rask gjennomgang før du gjør noe destruktivt, er dette nyttig: beste første steg for å gjenopprette filer fra en korrupt USB-stasjon

Kortversjon:

• ikke formater
  • ikke lagre noe nytt på den
  • unngå CHKDSK i starten
  • gjenopprett til en annen stasjon
  • bruk Disk Drill hvis USB-en fortsatt vises
  • hvis enheten fortsetter å koble fra eller blir unormalt varm, slutt med gjør-det-selv-forsøk

Beste SEO-vennlige oppsummering ville være: gjenopprett filer fra en korrupt USB-flashstasjon før formatering ved å bruke datagjenopprettingsprogramvare, sjekke om stasjonen vises som RAW, og unngå reparasjonsverktøy til de viktige filene dine er kopiert et trygt sted.

Og ja, etter at du har fått filene ut, pensjoner den minnepinnen. USB-flashstasjoner er billige helt til de ødelegger helgen din.

Jeg ville lagt til én ting som svarene fra @boswandelaar, @techchizkid og @mikeappsreviewer bare var litt inne på: sjekk SMART-lignende USB-oppførsel ved å kopiere én stor fil kontra mange små hvis stasjonen fortsatt i det hele tatt monteres. Hvis én stor kopiering starter og så stopper opp for alltid, mens små filer mislykkes umiddelbart, peker det ofte på problemer med kontrolleren eller NAND, ikke bare et skadet filsystem.

Jeg er litt uenig med dem som mener at man alltid skal ta et image først. På en syk minnepinne kan en full image-kopi være det mest belastende du gjør. Noen ganger er en selektiv gjenopprettingsrunde det tryggere valget.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et rimelig valg her.

Fordeler:

• håndterer RAW/uleselige USB-stasjoner godt
  • forhåndsvisning av filer hjelper med å bekrefte om de kan gjenopprettes
  • kan gjenopprette basert på filsignaturer når mappene er borte

Ulemper:

• dype skanninger kan være trege
  • resultatene kan miste opprinnelige filnavn/mapper
  • ikke magisk hvis USB-kontrolleren er i ferd med å svikte

Min regel: hvis stasjonen forblir tilkoblet, prøv Disk Drill og hent de viktigste filene først til en annen disk. Hvis den kobler fra, viser meningsløs kapasitet eller blir varm, stopp og vurder profesjonell gjenoppretting. Etterpå bør minnepinnen tas ut av bruk.