Bestanden op externe harde schijf verdwenen—is herstel nog mogelijk?

Mijn externe harde schijf werkte prima, maar nu is een grote map met foto’s, video’s en werkbestanden plotseling verdwenen. De schijf wordt nog steeds op mijn computer weergegeven, maar de ontbrekende bestanden zijn nergens te vinden, en ik ben bang dat ze zijn verwijderd of beschadigd. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken of gegevensherstel van een externe harde schijf nog mogelijk is en welke stappen ik als eerste moet nemen om te voorkomen dat ik het erger maak.

Als je externe schijf nog steeds wordt gekoppeld en er normaal uitziet in Windows, zou ik er niet van uitgaan dat de bestanden weg zijn. Ik heb dit zien gebeuren na schade aan het bestandssysteem, waarbij de schijf prima zichtbaar is maar mappen leeg lijken.

Stop als eerste meteen met schrijven naar de schijf. Formatteer hem niet. Zet er geen nieuwe bestanden op. Ik zou ook nog even wachten met CHKDSK totdat je gegevens zijn gekopieerd, omdat reparatietools soms dezelfde gebieden aanpassen die je probeert te herstellen.

Een paar snelle dingen die ik zou controleren voordat je iets groters doet:

1. Schakel Verborgen items in Verkenner in.
  2. Kijk naar de schijfeigenschappen en controleer of de gebruikte ruimte in de buurt komt van wat je verwacht.
  3. Wissel van USB-poort of kabel als de schijf de verbinding heeft verbroken of onstabiel doet.

Als de bestanden nog steeds niet zichtbaar zijn en je geen back-up hebt, zou ik meteen recoverysoftware gebruiken. Ik heb redelijke resultaten gehad met Disk Drill. Het werkt met de meest gangbare bestandssystemen, laat je bekijken wat het vindt, en een onderdeel dat ik fijn vind is de optie om eerst een schijfimage te maken. Als de schijf instabiel aanvoelt, is werken vanaf een image veiliger dan de originele schijf steeds opnieuw scannen.

Wat ik zou doen:

1. Installeer Disk Drill op je interne hoofddrive, niet op de beschadigde externe schijf.
  2. Open het, kies de externe schijf en klik dan op Zoeken naar verloren gegevens.
  3. Voer Universal Scan uit. Naar mijn ervaring vindt die meer dan de beperktere scanmodi.
  4. Laat het afronden. Bekijk wat er verschijnt en herstel daarna alles naar een andere schijf.

Op Windows is de gratis limiet 100 MB. Dat is genoeg voor een testrun zodat je kunt zien of je ontbrekende bestanden er nog zijn voordat je tijd of geld uitgeeft.

Nog één ding. Als de schijf begint te klikken, elke paar minuten de verbinding verliest, niet meer wordt gedetecteerd, of de scan vastloopt en nooit wordt voltooid, zou ik stoppen met eraan te sleutelen. Op dat punt voelt het meer als hardwarefalen dan als schade aan het bestandssysteem, en er harder op aandringen maakt herstel alleen maar moeilijker.

Als de schijf nog steeds kan worden aangekoppeld, zijn je kansen beter dan wanneer hij dood was of klikgeluiden maakte. Dus ja, herstel is nog steeds mogelijk.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt. Stop met het gebruik van de schijf. Ik zou daar nog twee controles aan toevoegen die hij niet noemde.

Zoek eerst vanaf de hoofdmap van de externe schijf met jokertekens. Probeer bestandsnamen, bestandstypen en datumfilters. Soms raakt een mapvermelding beschadigd, maar staan de bestanden nog ergens anders op het volume. Controleer ook de Prullenbak op zowel je pc als de externe schijfconfiguratie, want Windows doet soms vreemd met verwisselbare opslag.

Kijk ten tweede in Logboeken, Windows-logboeken, Systeem. Filter op Disk-, Ntfs- en Kernel-PnP-fouten rond het moment waarop de map verdween. Als je herhaalde I/O-fouten of onverwachte verwijderingsgebeurtenissen ziet, wijst dit op een slechte kabel, zwakke USB-voeding of beginnend schijffalen. Dat verandert wat je hierna moet doen.

Ik ben het er niet helemaal mee eens om controles voor altijd over te slaan. CHKDSK is in het begin riskant, ja. Maar nadat je een image hebt gemaakt of hebt hersteld wat belangrijk is, voer het dan uit om te zien of de schade aan het bestandssysteem groter is dan één ontbrekende map.

Als je herstelsoftware nodig hebt, is Disk Drill een solide optie omdat het resultaten goed laat zien en verwijderde plus verloren partities in één app afhandelt. Test eerst met een scan en herstel daarna naar een andere schijf.

Als je ook meer tips wilt over het herstellen van verwijderde bestanden en opslagproblemen, is dit korte fragment best nuttig,
bekijk deze walkthrough voor herstel van verwijderde bestanden

Nog één ding. Als de gebruikte ruimte met dezelfde grootte daalde als de ontbrekende map, is die waarschijnlijk verwijderd of is de mapstructuur beschadigd geraakt. Als de gebruikte ruimte hetzelfde bleef, zijn je bestanden er vaak nog steeds, maar verborgen voor de bestandstabel. Dat is een beter scenario voor herstel.

Als de schijf nog steeds wordt gekoppeld, ben ik iets optimistischer dan in paniek. Ik zeg niet ontspan, ik zeg alleen dat dit vaak een probleem met de bestandstabel is, niet meteen het einde.

Ik ben het eens met @mikeappsreviewer en @stellacadente dat je er niets nieuws naar moet schrijven, maar ik zou ook controleren of de map is verplaatst in plaats van verdwenen. Klinkt dom, gebeurt voortdurend. Zoek in Verkenner op de schijf naar een paar exacte foto-/videobestandsnamen als je die nog weet, en sorteer de hele schijf op Wijzigingsdatum. Soms verdwijnt de bovenliggende map, maar staan de bestanden ergens in een vreemd genest pad.

Controleer ook dit vanuit de Opdrachtprompt:

attrib -h -s -r /s /d X:\*.*

Vervang X door de stationsletter van je externe schijf. Als malware of een fout in bestandskenmerken de map heeft verborgen, kan die opdracht hem soms weer zichtbaar maken. Kleine waarschuwing: doe dit alleen op de externe schijf die je onderzoekt, niet op willekeurige schijven.

Op één punt ben ik het enigszins oneens met het gebruikelijke advies: besteed niet te veel tijd aan dingen controleren als de bestanden veel waard zijn. Elke extra herverbinding, herscan en elk gepruts met een haperende schijf is een gok. Als de gegevens belangrijk zijn, maak er dan eerst een image van of scan die met iets betrouwbaars. Disk Drill is daar prima voor, vooral als je herstelbare bestanden wilt bekijken voordat je beslist. Het is een van de betere opties wanneer een externe harde schijf wel verschijnt maar bestanden zijn verdwenen.

Als de map werkbestanden bevat die je echt niet kunt verliezen, zou ik vrij snel stoppen met doe-het-zelf als de schijf begint te vertragen, verbinding verbreekt of vreemde geluiden maakt. Dat is het punt waarop softwareherstel verandert in stop voordat je het erger maakt.

Voor een snelle uitleg is deze Disk Drill-recensie en uitleg over bestandsherstel vrij gemakkelijk te volgen.

Kort gezegd: ja, herstel is nog steeds heel goed mogelijk. Maar stop nu met het gebruiken van de schijf, controleer op verborgen/verplaatste bestanden, en als dat niet werkt, ga dan meteen naar Disk Drill of een schijfimage voordat de situatie erger wordt.