Behöver råd om APFS-återställning så snart som möjligt

Min Macs APFS-enhet slutade monteras efter ett nyligt problem, och jag är orolig för att förlora viktiga filer. Jag har inte försökt så mycket ännu eftersom jag inte vill skriva över data eller göra återställningen svårare. Vilka är de säkraste stegen eller verktygen för APFS-dataåterställning att prova först?

Först och främst: sluta använda den enheten direkt. Att tömma papperskorgen, radera fel mapp eller till och med formatera en APFS-volym betyder inte alltid att filerna raderas direkt. Ofta ligger datan kvar där tills macOS eller en annan app skriver över den. Därför är det oftast fortsatt användning av Macen som förstör chanserna.

Spara inget nytt på den påverkade enheten, installera inte om macOS på den och börja inte köra reparationsverktyg än. Jag skulle också undvika Första hjälpen, TestDisk eller något som försöker fixa disken innan du har kopierat dina viktiga filer till en säker plats. Om det är en extern enhet, koppla ur den tills du är redo att arbeta med återställningen.

Om du har Time Machine, kontrollera det först. Det är det minst smärtsamma alternativet. Även om säkerhetskopieringsenheten inte är ansluten just nu, öppna ändå Time Machine eftersom APFS kan ha lokala ögonblicksbilder tillgängliga, och ibland kan de återställa nyligen raderade filer.

Om det inte finns någon säkerhetskopia

Då är återställningsprogram troligen nästa bästa steg.

Jag skulle först prova Disk Drill eftersom det kan läsa APFS på ett mer användbart sätt än verktyg som bara söker efter filsignaturer. Det spelar roll eftersom du kan få tillbaka filnamn, mappar och metadata i stället för en enorm hög med filer med slumpmässiga namn. Det är också avsett för situationer som raderade filer, formaterade APFS-volymer och skadade APFS-behållare.

Den grundläggande processen skulle vara:

1. Installera Disk Drill någon annanstans än på enheten du försöker återställa från, om du kan.
  2. Anslut APFS-enheten, eller välj den interna enheten om det var där raderingen skedde.
  3. Ge det Fullständig skivåtkomst i inställningarna för macOS så att det kan skanna volymen ordentligt.
  4. Välj enheten och kör Sök efter förlorade data.
  5. Låt skanningen slutföras i stället för att avbryta den i förtid.
  6. Använd förhandsvisning för att kontrollera om bilderna, videorna, dokumenten eller vad du nu behöver faktiskt går att återställa.
  7. Återställ filerna till en annan enhet. Spara aldrig återställda filer tillbaka på samma APFS-volym.

Om enheten verkar opålitlig skulle jag först skapa en skivavbild och skanna den i stället för att belasta originalenheten om och om igen. Disk Drill kan också visa S.M.A.R.T.-hälsoinformation, vilket är användbart för att avgöra om det bara är ett problem med filsystemet eller om själva enheten håller på att gå sönder.

Andra verktyg som är värda att känna till

PhotoRec är gratis och kan vara mycket effektivt, särskilt för foton, videor och dokument. Nackdelen är att det främst arbetar med filsignaturer, så du får vanligtvis inte tillbaka de ursprungliga filnamnen eller mappstrukturen. Ändå är det ett bra alternativ om den första skanningen inte hittar det du behöver.

TestDisk kan hjälpa när APFS-partitionsstrukturen är skadad, men jag skulle inte göra det till det första du kör. Återställ filerna du bryr dig om innan du försöker bygga om eller ändra partitioner. Om en reparation av partitionstabellen går fel kan återställningen bli mer komplicerad.

En hake med Mac-datorer som använder en intern SSD: TRIM kan göra raderad data omöjlig att återställa när dessa block väl har rensats. Så snabbhet spelar roll. Om dessutom en krypterad FileVault APFS-volym har formaterats och krypteringsnycklarna är borta, hjälper programvarubaserad återställning vanligtvis inte.

När programvaruåterställning är en dålig idé

Jag skulle stanna upp och prata med ett professionellt återställningslaboratorium om enheten:

1. fortsätter att försvinna eller inte upptäcks tillförlitligt,
  2. klickar, skrapar eller piper,
  3. kopplas från under skanningar,
  4. får Macen att frysa så fort du försöker komma åt den,
  5. eller visar allvarliga S.M.A.R.T.-varningar.

Det är vanligtvis symtom på hårdvarufel. Att upprepade gånger starta upp en felande enhet eller tvinga fram långa skanningar kan göra saken värre.

Ett bra återställningslaboratorium erbjuder ofta en kostnadsfri utvärdering, och många använder en modell med ingen data, ingen avgift. Logisk återställning börjar ofta runt $300–500, medan enheter med fysisk skada lätt kan kosta $1,000 eller mer, beroende på vad som har gått sönder.

Om det här bara var en oavsiktlig radering eller formatering har du mycket bättre chanser. Skriv bara inte något mer till den enheten, försök inte reparera den först, och återställ filerna till en separat disk så snart du kan.

Sikta inte återställningen mot APFS-volymnamnet om containern är skadad, utan skanna i stället hela den fysiska disken eller en avbild av den. APFS kan se ut som flera volymer, och om du bara väljer Macintosh HD - Data eller en nedtonad volym kan du missa filer som fortfarande finns i containern.

Att starta Macen från samma APFS-disk kan vara det som i tysthet gör situationen värre. Även om du inte gör någonting kan macOS skriva loggar, växlingsfil, cachefiler, Spotlight-data och snapshot-ändringar i bakgrunden. Så om detta är den interna disken och filerna är viktiga skulle jag stänga av den i stället för att fortsätta testa från samma installation.

Jeffs poäng om att skanna hela den fysiska disken är rätt väg, men jag skulle ta det ett steg tidigare: bestäm hur du ska komma åt den utan att låta macOS peta för mycket på den. Bästa fallet är en annan Mac, en extern startenhet eller Återställning/Målläge så att den dåliga disken behandlas som patienten, inte som operativsystemets enhet. Och om macOS visar uppmaningar om att initialisera, radera eller reparera, avbryt dem. De uppmaningarna är inte återställningssteg.

Disk Drill eller ett annat APFS-medvetet verktyg fungerar bra om disken är stabil, men jag skulle inte låta den första skanningen vara den enda kopian av din chans. Om disken är läsbar, skapa först en avbild till en annan disk och skanna sedan avbilden. Om du inte har tillräckligt med ledigt lagringsutrymme för en fullständig avbild är det den irriterande praktiska begränsningen folk glömmer: återställning kräver vanligtvis minst en extra disk för avbilden och ytterligare en plats för återställda filer. Att försöka återställa allt tillbaka till samma disk är där folk förvandlar en möjlig att lösa röra till en permanent katastrof.