Bästa sättet att återställa filer från ett skadat USB-minne?

Mitt USB-minne slutade plötsligt att öppnas och nu säger min dator att det måste formateras innan jag kan använda det. Det innehåller viktiga foton, arbetsdokument och personliga filer som jag verkligen behöver återställa. Jag letar efter de bästa metoderna eller programmen för dataåterställning från USB-minnen som kan hjälpa till att återställa filer från en skadad eller oläsbar enhet utan att göra saken värre.

Ta ett andetag först. Ett krånglande USB-minne betyder inte alltid att dina filer är borta. Jag har sett många fall där lagringen fortfarande fanns kvar, men filsystemet var förstört, så Windows slutade läsa det som en vanlig enhet.

Ordningen är väldigt viktig här. Återställ dina saker först. Försök med reparationer efteråt.

Så jag skulle inte formatera det än. Jag skulle inte köra CHKDSK än. Jag skulle inte kasta slumpmässiga verktyg för att fixa USB på det. Och kopiera inte nya filer till det. De stegen kan ibland göra att enheten monteras igen, visst, men de ändrar också strukturen på disken. Om återställning är ditt mål är det en dålig avvägning.

Vad jag skulle kontrollera först

Anslut den och se hur Windows rapporterar den. Öppna Diskhantering och titta efter tre enkla saker:

1. Visas USB-enheten över huvud taget?
  2. Ser den angivna storleken korrekt ut?
  3. Visar den ett normalt filsystem, eller står det RAW eller oallokerat?

Om minnet visas och kapaciteten ser korrekt ut, skulle jag se det som ett ganska bra tecken. Du kan fortfarande kanske återställa filer själv. Om det inte visas, fortsätter att återansluta, visar någon nonsensstorlek eller snabbt blir varmt, skulle jag börja tänka på ett hårdvaruproblem. Och ja, sådana fall går snabbt utför.

Jag skulle också testa en annan USB-port och en annan dator. Inte som en reparation, bara som en snabb rimlighetskontroll. Jag har varit med om portar som betett sig opålitligt, och jag har sett en dator vägra en enhet medan en annan åtminstone upptäckte den. Om beteendet är detsamma överallt är det minnet som är problemet, inte din utrustning.

Gör återställning före reparation

Om USB-enheten fortfarande upptäcks skulle jag gå direkt till återställningsprogram innan jag försöker “fixa” något. Ett alternativ är Disk Drill. Anledningen till att folk använder det i sådana här fall är enkel. Det skannar skadade, RAW- och oläsbara enheter utan att bara vara beroende av det trasiga filsystemet. Förhandsgranskningsfunktionen hjälper också, eftersom du får en viss bekräftelse på vad som fortfarande finns kvar innan du lägger timmar på återställning.

Om jag gjorde det skulle jag först skapa en avbildning och skanna avbildningen, inte den ursprungliga USB-enheten.

Säkrare arbetsflöde

1. Installera Disk Drill på din dator. Installera det inte på det trasiga USB-minnet.
  2. Anslut USB-minnet.
  3. Öppna Disk Drill och välj Byte-to-byte Backup.
  4. Välj det skadade USB-minnet.
  5. Spara avbildningsfilen på en annan enhet med tillräckligt mycket ledigt utrymme.
  6. När avbildningen är klar, gå tillbaka till Storage Devices.
  7. Anslut den sparade diskavbildningen.
  8. Skanna avbildningen i stället för att skanna själva USB-minnet.
  9. Förhandsgranska det som visas.
  10. Återställ filerna till en annan enhet, inte tillbaka till USB-minnet.

Jag skulle göra det på det här sättet eftersom instabila flashenheter tenderar att bli sämre under belastning. En fullständig avbildning ger dig en frusen kopia av enheten precis som den ser ut just nu. Om minnet slutar fungera senare har du fortfarande något att arbeta utifrån. Jag lärde mig detta den hårda vägen för ett tag sedan, och ja, jag önskar att jag hade gjort avbildningen först.

Först när dina filer är säkra

När den viktiga datan är räddad skulle jag först då prova åtgärder för att rensa upp problemet.

Börja försiktigt. Om enheten syns i Diskhantering men saknas i Utforskaren, tilldela en ny enhetsbokstav. Om den upptäcks ibland och försvinner igen, installera om USB-enheten i Enhetshanteraren och anslut den på nytt. Windows felkontroll eller CHKDSK hör hemma här, efter återställning, inte före. Om inget av det hjälper, formatera om minnet till exFAT eller NTFS och testa det med oviktiga filer.

När jag skulle sluta lita på enheten

Jag skulle byta ut USB-minnet om något av detta fortsätter att hända efter en formatering:

• korruptionen kommer tillbaka
  • filer försvinner igen
  • kopieringar misslyckas
  • enheten kopplas från slumpmässigt
  • den rapporterade storleken ser fel ut

Flashlagring slits ut. Billiga USB-minnen går sönder oftare än folk tror. När ett börjar bete sig konstigt två gånger slutar jag använda det för allt jag bryr mig om. Inte värt besväret.

När gör det själv är fel väg att gå

Jag skulle hoppa över försök till återställning hemma och titta på en dataåterställningstjänst om USB-enheten är böjd, sprucken, inte upptäcks någonstans, blir varm snabbt, fortsätter att tappa anslutningen varannan sekund eller innehåller filer som du inte har råd att förlora. I de situationerna tenderar upprepade skanningar och reparationsförsök att göra röran värre.

Om Windows säger “formatera enheten”, behandla USB-minnet som skrivskyddat från och med nu. @mikeappsreviewer har rätt om att undvika CHKDSK i början. Jag skiljer mig bara på en punkt. Jag börjar inte alltid med reparationer eller ens en fullständig avbildning om minnet är instabilt och fortsätter att kopplas från. I vissa fall kan en snabb filsökningsskanning först rädda det viktiga innan enheten försvinner från bussen igen.

Några praktiska kontroller.

Om Diskhantering visar RAW finns dina filer ofta fortfarande kvar. RAW betyder vanligtvis filsystemsskada, inte att allt raderats direkt.
Om kapaciteten visas som 0 byte, slumpmässig storlek eller om enheten kopplas från varannan sekund, tänk hårdvarufel.
Om Linux ser enheten bättre än Windows kan det ibland fungera att starta från ett live-USB och kopiera filer därifrån. Det har räddat foton åt mig två gånger.

När det gäller programvara är Disk Drill ett av de bättre filåterställningsverktygen för skadade USB-minnen eftersom det hanterar RAW-partitioner väl och förhandsvisar filer före återställning. Spara återställda filer på din dator eller en annan extern enhet, inte tillbaka på det dåliga minnet. Om Disk Drill hittar din mappstruktur, sluta experimentera och hämta de viktigaste filerna först.

En sak till som folk ofta hoppar över. Kontrollera Loggboken efter diskfel som dåliga block eller återställningar av styrenheten. Om du ser upprepade I/O-fel, sluta skanna om och om igen. Det sliter ut enheten snabbare.

Om filerna betyder väldigt mycket är professionell återställning bättre än försök och misstag hemma. Om de betyder en del, prova programvara först. För en bra översikt över den bästa programvaran för dataåterställning för 2026 är den här videon användbar: se denna genomgång av programvara för dataåterställning

Efter återställning, formatera om och testa. Om det misslyckas en gång till, kasta det. USB-minnen ljuger tills de dör.

Formatera den inte. Den popupen är i princip Windows som säger Jag kan inte läsa filsystemet, inte dina filer är definitivt borta. Liten men viktig skillnad. Jag håller verkligen med @mikeappsreviewer om en sak: återställning först, reparationer senare. Jag håller också lite med @boswandelaar, men jag är lite mindre sugen på att fortsätta koppla en opålitlig USB-enhet av och på i olika system om den redan beter sig instabilt. Varje återanslutning kan vara den då den bara ger upp. Det jag skulle tillägga som de inte riktigt betonade nog är detta: lyssna på hur enheten beter sig. Om den monteras tyst och förblir synlig är programvarubaserad återställning värd att prova. Om den försvinner mitt under skanningen, rapporterar fel storlek eller plötsligt blir extremt långsam, sluta behandla detta som ett vanligt fall av logisk korruption. Då börjar det låta mer som felande hårdvara än bara en trasig filtabel. Om den fortfarande upptäcks konsekvent är Disk Drill ett bra val för återställning från en korrupt USB-enhet eftersom det kan skanna oläsbara eller RAW-flashenheter och sortera filer efter typ när den ursprungliga mappstrukturen är förstörd. Jag skulle fokusera på det som inte går att ersätta först: foton, dokument, projektfiler. Slösa inte tid på att återställa gamla installationsfiler och skräp. En sak jag delvis inte håller med om: inte varje fall behöver ett jättestort arbetsflöde där man först skapar en fullständig avbild. Om minnet är svagt och kopplar från kan ibland en direkt genomgång efter de viktigaste filerna vara smartare innan det dör helt. Att skapa en avbild är idealiskt, visst, men idealiskt och vad den döende USB-enheten faktiskt tillåter är inte alltid samma sak. Om du dessutom vill ha en snabb genomgång innan du gör något destruktivt är detta användbart: bästa första stegen för att återställa filer från en korrupt USB-enhet Kort version: - formatera den inte - spara inte något nytt på den - undvik CHKDSK i början - återställ till en annan enhet - använd Disk Drill om USB-enheten fortfarande visas - om enheten fortsätter att koppla från eller blir konstigt varm, sluta med gör det själv-försök Bästa SEO-vänliga sammanfattningen skulle vara: återställ filer från ett korrupt USB-flashminne innan formatering genom att använda programvara för dataåterställning, kontrollera om enheten visas som RAW och undvika reparationsverktyg tills dina viktiga filer har kopierats till en säker plats. Och ja, efter att du fått ut filerna, pensionera det minnet. USB-flashminnen är billiga ända tills de förstör hela din helg.
Bästa sättet att återställa filer från ett korrupt USB-flashminne?
Jag skulle lägga till en sak som svaren från @boswandelaar, @techchizkid och @mikeappsreviewer bara berörde lite lätt: kontrollera SMART-liknande USB-beteende genom att kopiera en enda stor fil jämfört med många små, om enheten fortfarande monteras alls. Om en stor kopiering startar men sedan stannar för alltid, medan små filer misslyckas direkt, pekar det ofta på problem med styrenheten eller NAND, inte bara ett skadat filsystem. Jag håller lite inte med dem som säger att man alltid ska skapa en avbild först. På ett sjukt flashminne kan en fullständig avbildning vara det mest belastande du gör. Ibland är en selektiv återställningsomgång det säkrare alternativet. För programvara är Disk Drill ett rimligt val här. Fördelar: - hanterar RAW/oläsbara USB-enheter väl - filförhandsvisning hjälper till att verifiera återställbarhet - kan återställa via filsignaturer när mapparna är borta Nackdelar: - djupa skanningar kan vara långsamma - resultaten kan sakna ursprungliga filnamn/mappar - ingen magi om USB-styrenheten håller på att fallera Min regel: om enheten förblir ansluten, prova Disk Drill och hämta de viktigaste filerna först till en annan disk. Om den kopplar från, visar orimlig kapacitet eller blir varm, stoppa och överväg professionell återställning. Pensionera sedan minnet.