De APFS-schijf van mijn Mac wordt sinds een recent probleem niet meer gekoppeld, en ik maak me zorgen dat ik belangrijke bestanden verlies. Ik heb nog niet veel geprobeerd omdat ik geen gegevens wil overschrijven of herstel moeilijker wil maken. Wat zijn de veiligste stappen of hulpmiddelen voor APFS-gegevensherstel om eerst te proberen?
Eerste punt: stop nu meteen met het gebruiken van die schijf. De prullenmand legen, de verkeerde map verwijderen of zelfs een APFS-volume formatteren betekent niet altijd dat de bestanden direct zijn gewist. Vaak blijft de data daar staan totdat macOS of een andere app er iets overheen schrijft. Daarom is doorgaan met het gebruiken van de Mac meestal wat de kansen verpest.
Sla niets nieuws op de getroffen schijf op, installeer macOS er niet opnieuw op en begin nog niet met het uitvoeren van reparatietools. Ik zou ook First Aid, TestDisk of alles wat probeert de schijf te repareren vermijden voordat je je belangrijke bestanden ergens veilig naartoe hebt gekopieerd. Als het een externe schijf is, koppel die dan los totdat je klaar bent om met herstel aan de slag te gaan.
Als je Time Machine hebt, controleer dat dan eerst. Dat is de minst pijnlijke optie. Zelfs als de back-upschijf momenteel niet is aangesloten, open Time Machine dan toch, omdat APFS mogelijk lokale snapshots beschikbaar heeft en die soms recent verwijderde bestanden kunnen terughalen.
Als er geen back-up is
Dan is herstelsoftware waarschijnlijk de op één na beste stap.
Ik zou eerst Disk Drill proberen, omdat het APFS op een nuttigere manier kan lezen dan tools die alleen op bestandssignaturen scannen. Dat is belangrijk, omdat je mogelijk bestandsnamen, mappen en metadata kunt terugkrijgen in plaats van een enorme stapel bestanden met willekeurige namen. Het is ook bedoeld voor situaties zoals verwijderde bestanden, geformatteerde APFS-volumes en beschadigde APFS-containers.
Het basisproces zou zijn:
- Installeer Disk Drill indien mogelijk ergens anders dan op de schijf waarvan je probeert te herstellen.
- Sluit de APFS-schijf aan, of kies de interne schijf als daar het verwijderen heeft plaatsgevonden.
- Geef het Volledige schijftoegang in de macOS-instellingen, zodat het het volume goed kan scannen.
- Selecteer de schijf en voer Zoeken naar verloren data uit.
- Laat de scan voltooien in plaats van die vroegtijdig te stoppen.
- Gebruik de preview om te controleren of de foto's, video's, documenten of wat je verder nodig hebt daadwerkelijk herstelbaar zijn.
- Herstel de bestanden naar een andere schijf. Sla herstelde bestanden nooit opnieuw op hetzelfde APFS-volume op.
Als de schijf onbetrouwbaar lijkt, zou ik eerst een schijfkopie maken en die scannen in plaats van de oorspronkelijke schijf steeds opnieuw zwaar te belasten. Disk Drill kan ook S.M.A.R.T.-gezondheidsinformatie tonen, wat nuttig is om te bepalen of dit alleen een bestandssysteemprobleem is of dat de schijf zelf defect raakt.
Andere tools die de moeite waard zijn om te kennen
PhotoRec is gratis en kan erg effectief zijn, vooral voor foto’s, video’s en documenten. Het nadeel is dat het meestal werkt op basis van bestandssignaturen, dus je krijgt doorgaans de oorspronkelijke bestandsnamen of mapstructuur niet terug. Toch is het een solide terugvaloptie als de eerste scan niet oplevert wat je nodig hebt.
TestDisk kan helpen wanneer de APFS-partitiestructuur beschadigd is, maar ik zou het niet als eerste gebruiken. Herstel eerst de bestanden die belangrijk voor je zijn voordat je probeert partities opnieuw op te bouwen of te wijzigen. Als een reparatie van de partitietabel misgaat, kan herstel ingewikkelder worden.
Een aandachtspunt bij Macs met een interne SSD: TRIM kan verwijderde gegevens onherstelbaar maken zodra die blokken zijn gewist. Snel handelen is dus belangrijk. Ook als een versleuteld FileVault APFS-volume is geformatteerd en de encryptiesleutels verdwenen zijn, zal softwarematig herstel meestal niet helpen.
Wanneer softwarematig herstel een slecht idee is
Ik zou stoppen en met een professioneel herstelbedrijf praten als de schijf:
- steeds verdwijnt of niet betrouwbaar wordt gedetecteerd,
- klikt, schuurt of piept,
- de verbinding verbreekt tijdens scans,
- de Mac laat vastlopen wanneer je deze opent,
- of ernstige S.M.A.R.T.-waarschuwingen toont.
Dat zijn meestal symptomen van hardwareproblemen. Een defecte schijf herhaaldelijk inschakelen of lange scans forceren kan de situatie verergeren.
Een degelijk herstelbedrijf geeft vaak een gratis evaluatie, en veel werken met een geen data, geen kosten-regeling. Logisch herstel begint vaak rond de $300–500, terwijl schijven met fysieke schade gemakkelijk $1.000 of meer kunnen kosten, afhankelijk van wat er defect is.
Als dit alleen een per ongeluk verwijdering of formattering was, heb je een veel betere kans. Schrijf alleen niets meer naar die schijf, probeer die niet eerst te repareren en herstel de bestanden zo snel mogelijk naar een aparte schijf.
Richt herstel niet op de APFS-volumenaam als de container beschadigd is, maar scan in plaats daarvan de hele fysieke schijf of een image ervan. APFS kan eruitzien als meerdere volumes, en als je alleen Macintosh HD - Data of één grijs weergegeven volume kiest, kun je bestanden missen die nog in de container staan.
Het opstarten van de Mac vanaf diezelfde APFS-schijf kan juist hetgene zijn dat de situatie stilletjes verergert. Zelfs als je niets doet, kan macOS op de achtergrond logs, swap, caches, Spotlight-gegevens en snapshot-wijzigingen wegschrijven. Dus als dit de interne schijf is en de bestanden belangrijk zijn, zou ik hem uitschakelen in plaats van te blijven testen vanaf dezelfde installatie.
Jeffs punt over het scannen van de hele fysieke schijf is de juiste richting, maar ik zou het nog een stap eerder aanpakken: beslis hoe je er toegang toe krijgt zonder macOS er te veel aan te laten morrelen. Het beste geval is een andere Mac, een externe opstartschijf of Recovery/Target Disk Mode, zodat de defecte schijf als de patiënt wordt behandeld en niet als de besturingssysteemschijf. En als macOS meldingen toont met initialiseren, wissen of herstellen, annuleer die dan. Die meldingen zijn geen herstelstappen.
Disk Drill of een andere APFS-tool is prima als de schijf stabiel is, maar ik zou van de eerste scan niet je enige kans maken. Als de schijf leesbaar is, maak er dan eerst een image van op een andere schijf en scan daarna de image. Als je niet genoeg vrije opslag hebt voor een volledige image, dan is dat de vervelende praktische beperking die mensen vergeten: herstel vereist meestal minstens één extra schijf voor de image en nog een andere plek voor herstelde bestanden. Alles proberen terug te zetten op dezelfde schijf is waar mensen van een oplosbare puinhoop een permanente maken.